• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
شنبه 24 اردیبهشت 1401
کد مطلب : 160548
+
-

رهبرمعظم انقلاب در دیدار امیر قطر و هیأت همراه :

توقع از جهان عرب ایستادن‌مقابل صهیونیست‌هاست

رهبری
توقع از جهان عرب ایستادن‌مقابل صهیونیست‌هاست

رهبرمعظم انقلاب عصر پنجشنبه در دیدار شیخ تمیم بن‌حمد آل‌ثانی، امیر قطر و هیأت همراه با تأکید بر افزایش همکاری‌های سیاسی و اقتصادی 2کشور، راه‌حل مسائل منطقه را گفت‌وگوی بدون ‌دخالت عوامل خارجی دانستند و با اشاره به استمرار جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین، گفتند: توقع از جهان عرب، ورود صریح به میدان عمل سیاسی در مقابل این جنایت‌های آشکار است.
به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این دیدار، استحکام و پایداری روابط ایران و قطر را به نفع هر دو کشور دانستند و افزودند: سطح کنونی ارتباطات اقتصادی 2کشور بسیار پایین است و باید چندبرابر شود، همچنین در مسائل سیاسی نیز زمینه برای تبادل‌نظرهای بیشتر وجود دارد که امیدواریم این سفر مبدا جدیدی برای گسترش همکاری‌ها باشد.
رهبرمعظم انقلاب با تأیید سخنان امیر قطر در محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی، ظلم چند10‌ساله صهیونیست‌های خبیث به مردم فلسطین را واقعیتی تلخ و ضربه‌ای به دنیای اسلام و جهان عرب خواندند و گفتند: در مقابل این جنایت‌ها، توقع جمهوری اسلامی ایران از دنیای عرب ورود صریح به میدان عمل سیاسی است.
ایشان با اشاره به سخنان امیر قطر درباره حوادث سال‌گذشته محله شیخ جرّاح، خاطرنشان کردند: در آن قضیه، حمایت برخی کشورهای عربی از مردم فلسطین حتی به اندازه بعضی اروپایی‌ها هم نبود و هیچ‌گونه موضع‌گیری نکردند که اکنون نیز همین‌گونه عمل می‌کنند.

توصیه‌ای به کشورهای عربی
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تأکید کردند: این رویکرد کشورهای عربی اگر از ترس رژیم صهیونیستی یا از روی طمع به آن است، باید بدانند امروز رژیم اشغالگر نه در شرایطی است که می‌توان به او طمع داشت و نه از او ترسید.
ایشان راه‌حل مسائل منطقه را به‌دست کشورهای منطقه و از طریق گفت‌وگو دانستند و افزودند: مسائل سوریه و یمن نیز با گفت‌وگو قابل حل است. البته گفت‌وگو نباید از موضع ضعف باشد، درحالی‌که طرف‌های مقابل، یعنی عمدتاً آمریکا و دیگران به قدرت نظامی و مالی متکی هستند.
رهبرمعظم انقلاب با تأکید بر اینکه برای اداره منطقه احتیاجی به دخالت دیگران نیست، گفتند: صهیونیست‌ها هرجا پا می‌گذارند، فساد ایجاد می‌کنند و هیچ قدرت و امتیازی نیز نمی‌توانند به کشورها بدهند، بنابراین ما کشورهای منطقه هرچه می‌توانیم باید روابط خود را از طریق همفکری و همکاری تقویت کنیم. ایشان با اشاره به قرارهای تعیین‌شده بین ایران و قطر، تأکید کردند: این قرارها در زمانبندی معین و مشخص، عملیاتی شود. در این دیدار که رئیس‌جمهور کشورمان نیز حضور داشت، امیر قطر با ابراز خرسندی از دومین سفر خود به ایران، به جایگاه برجسته رهبرمعظم‌انقلاب در جهان اسلام اشاره کرد و گفت: جنایات رژیم صهیونیستی در فلسطین ناگوار است و همه باید در برابر حوادث فلسطین ایستادگی کنیم.
امیر قطر با اظهار تأسف از شهادت یک خبرنگار زن در جنین به‌دست نظامیان صهیونیست افزود: صهیونیست‌ها با خونسردی تمام این جنایت را انجام دادند. شیخ تمیم بن‌حمد آل‌ثانی همچنین راه‌حل مسائل کشورهای منطقه ازجمله سوریه، عراق و یمن را گفت‌وگو دانست و درباره روابط اقتصادی ایران و قطر نیز خاطرنشان کرد: کمیته اقتصادی بین 2کشور فعال شده و امیدواریم تا سال آینده همکاری‌های اقتصادی ارتقای قابل‌توجهی پیدا کند.‌

مکث
قدردانی امیر قطر از میزبانی ایران
امیر قطر در پیامی توییتری از میزبانی و استقبال گرم ایران در جریان سفرش به تهران تشکر کرد. شیخ تمیم بن‌حمد آل‌ثانی در این پیام آورده‌است: «از جناب آقای ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور برای میزبانی و استقبال گرم در سفر امروزم به تهران تشکر می‌کنم. در این سفر با ایشان درباره ابعاد همکاری‌های دوجانبه در زمینه‌های مختلف گفت‌وگو کردیم. همچنین پیرامون راهکارهای تقویت امنیت و ثبات منطقه با توجه به تحولات کنونی جهان و منطقه تبادل‌نظر کردیم.»

مکث
همسویی ایران و قطر در بسیاری از مسائل منطقه‌ای


سفر پنجشنبه امیر قطر به تهران در پاسخ به دعوت اسفندماه سال گذشته سیدابراهیم رئیسی در اجلاس گازی قطر، یک‌بار دیگر تأکید مقامات 2کشور بر اجرای توافقات قبلی و گسترش مناسبات همسایگی را به همراه داشت. پایان جنگ یمن، برقراری صلح و ثبات و امنیت در افغانستان و محکومیت حملات رژیم صهیونیستی در منطقه جزو نقطه‌نظرات مشترک دیدار رئیسی با شیخ تمیم بن‌حمد آل‌ثانی بود. رئیسی در دیدار خود با امیر قطر با اشاره به سفر قبل عید خود به این کشور بر لزوم توسعه روابط اقتصادی و تجاری بین ایران و قطر تأکید کرد و گفت: بخشی از توافقات ما در سفر به قطر اجرایی شده و در این دیدار برای تحقق حداکثری آن گفت‌وگو و تصمیم‌گیری می‌کنیم. توسعه همکاری‌های 2کشور به‌ویژه در حوزه‌های گردشگری، ترانزیت، همکاری‌های بندری و دریایی، انرژی و نیز افزایش همکاری‌های تجاری و سرمایه‌گذاری در ماه‌های اخیر نشان‌دهنده عزم و اراده تهران و دوحه برای توسعه ارتباطات بین 2کشور است.
 در عین حال، این سفر محور رایزنی مهم دیگری هم داشت. به‌دنبال گمانه‌زنی‌ها مبنی بر میانجیگری و نقش تسهیل‌گر امیر قطر برای باز‌شدن گره احیای برجام در رایزنی‌های دوجانبه با ایران و آمریکا، شیخ تمیم بن‌حمد آل‌ثانی در نشست خبری مشترک با رئیس‌جمهور اشاره گذرایی به مسئله برجام داشت و گفت: همواره نگاه مثبتی به گفت‌وگوهای وین داشته‌ایم، چون باور داریم که گفت‌وگو راه‌ حل‌و‌فصل این مسئله است. رویترز پیش از این سفر گزارش داده بود که امیر قطر قرار است در سفری فرامنطقه‌ای به ایران و سپس به آلمان، بریتانیا و دیگر کشورهای اروپایی برود. این خبرگزاری همچنین مدعی شده بود هدف سفر او به ایران و اروپا در راستای تلاش‌ها برای احیای توافق برجام و رایزنی درباره امنیت انرژی در اروپا عنوان شده است. امیر قطر با بیان اینکه ایران و قطر در بسیاری از مسائل منطقه‌ای مواضع همسو و یکسان دارند، می‌گفت: «آماده‌ایم در زمینه مسائل سوریه، عراق، فلسطین، یمن و افغانستان به توسعه همکاری‌ها ادامه دهیم.»
رئیسی نیز در نشست خبری و در بازخوانی خود از دیدارش، با بیان اینکه 2کشور بر ضرورت حل‌و‌فصل مسائل منطقه توسط کشورهای منطقه تأکید داشتند، گفت: ایران و قطر بر این نکته که دخالت کشورهای خارجی و غربی‌ها در منطقه نه‌تنها امنیت‌ساز نیست بلکه برای امنیت منطقه مضر نیز خواهد بود، اتفاق نظر دارند. رئیس جمهور افزود:  در گفت‌وگو با امیر قطر همچنین بر این نکته تأکید داشتیم که محاصره یمن باید هر چه سریع‌تر رفع شود. ایران و قطر باور دارند که این فقط مردم یمن هستند که می‌توانند برای آینده کشور خودشان تصمیم بگیرند. دو طرف در گفت‌وگوهای خود تأکید کردند که مردم افغانستان باید دولتی فراگیر داشته باشند که بتواند همه گروه‌های سیاسی و همه قومیت‌ها را در بر گرفته و بتواند در افغانستان امنیت پایدار برقرار کند. به‌گفته رئیسی «در مذاکرات خود با امیر قطر بر آزادی فلسطین و قدس شریف تأکید داشتیم و تأکید کردیم که محاصره مردم غزه باید شکسته شود. همچنین جنایات هولناکی که توسط رژیم صهیونیستی انجام می‌شود، باید پایان بپذیرد. در همین رابطه شهادت خانم شیرین ابوعاقله را به خانواده ایشان و امیر قطر و دیگر همکاران ایشان در شبکه الجزیره تسلیت عرض می‌کنم. یقین داریم اینگونه جنایات به هیچ عنوان نمی‌تواند برای رژیم صهیونیستی امنیت‌ساز باشد بلکه نفرت عمومی را نسبت به جنایات رژیم صهیونیستی بیش از پیش خواهد کرد.» شیخ تمیم بن‌حمد آل‌ثانی با تسلیت به خانواده شیرین ابوعاقله، خبرنگار خبرگزاری قطری الجزیره که توسط نیروهای رژیم اشغالگر قدس به شهادت رسید، گفت: تأکید می‌کنیم که مرتکبان این جنایت باید مجازات شوند و جهان نباید با این حادثه براساس معیارهای دوگانه برخورد کند.امیر قطر در نشست خبری گفت: «طرفین در گفت‌وگوی خود تأکید کردند که درگیری‌هایی که در منطقه وجود دارد باید از طریق گفت‌وگوی سازنده و راه‌حل‌های عادلانه و جامع حل‌و‌فصل شود. موضوع اصلی بحث فلسطین بود، همچنان‌که درخصوص سوریه و عراق گفت‌وگو داشتیم.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید