• یکشنبه 7 مرداد 1403
  • الأحَد 21 محرم 1446
  • 2024 Jul 28
شنبه 24 اردیبهشت 1401
کد مطلب : 160483
+
-

شهرها و مصرف

اندیشه شهر
شهرها و مصرف

در کتاب «شهرها و مصرف» رابطه متقابل و پویای توسعه شهری و مصرف بررسی شده است. در 20 سال گذشته، منابع مرتبط با مطالعه شهرها و مصرف برای شناخت جهان معاصر کمک چشمگیری به ما کرده است. مطالعه شهرها مجراهای مطالعاتی خوبی درباره تغییرات در حوزه زندگی روزمره حیات اجتماعی و فرهنگی ما فراهم می‌کند. اینکه اوقات فراغت خودمان را کجا و چگونه سپری کنیم، چه بخوریم و در کجا غذا میل کنیم، در تعطیلات به کجا برویم، خریدهایمان را کجا و چگونه انجام دهیم، چه بنوشیم، چیدمان خانه چگونه باشد و امثال آن در حوزه مطالعات مصرف هستند. لذا از این جهت، با مطالعه شهرها و مصرف است که می‌توان گستره عناصری به ظاهر مختلف، اما به هم مرتبط، را تبیین کرد.
کتاب «شهرها و مصرف» که به قلم مارک جین و ترجمه مرتضی قلیچ از سوی انتشارات علمی و فرهنگی به چاپ رسیده، در 8فصل تنظیم شده است.
 فصل نخست به تعاریف شهر، مصرف، دگرگونی شهری و کلیت ساختار کتاب اختصاص دارد. در فصل دوم با عنوان «مصرف و شهر مدرن» و فصل سوم تحت عنوان «مصرف و شهر پست مدرن» به تاریخچه پیدایش شهر مدرن و پست مدرن و دگرگونی‌های ساختاری و اجتماعی فضایی شهر مدرن اختصاص دارد. فصل چهارم رابطه مصرف و زندگی روزمره را بررسی می‌کند. فصل پنجم با جزئیات بیشتر به رابطه شهرها، مصرف و هویت اشاره دارد. فصل ششم نشان می‌دهد که نه فقط شهرها، فضاها و مکان‌های درون شهری زمینه‌های مصرف هستند بلکه خود این فضاها نیز مصرف می‌شوند. 

این خبر را به اشتراک بگذارید