• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
پنج شنبه 22 اردیبهشت 1401
کد مطلب : 160461
+
-

10میلیون کودک افغان در آستانه قحطی

کمک‌های مالی و غذایی که تاکنون روانه افغانستان شده‌اند، برای نجات جان میلیون‌ها کودک گرسنه افغان کافی نبوده است

جهان‌نما
10میلیون کودک افغان در آستانه قحطی

سازمان خیریه بین‌المللی «نجات کودکان» هشدار داده که با وخیم‌تر شدن بحران اقتصادی در افغانستان تقریبا 9.6میلیون کودک در این کشور دچار گرسنگی بوده و به‌صورت روزانه با ناامنی غذایی دست و پنجه نرم می‌کنند. جنگ اوکراین و افزایش قیمت کالاهای اساسی تحت‌تأثیر این جنگ در کنار تداوم خشکسالی شدید و تحریم‌های بین‌المللی طالبان، بحران اقتصادی افغانستان را تشدید کرده است.
این سازمان بین‌المللی برای نجات جان کودکان در بازه زمانی کوتاه خواستار کمک‌های غذایی فوری شده و افزوده که کمک‌های موجود به تنهایی قادر نبوده‌اند تبعات ناشی از فجیع‌ترین خشکسالی تاریخ افغانستان را بهبود دهند. به‌گفته این سازمان، باوجود کمک‌های قابل‌توجهی که در ماه‌های اخیر برای خانواده‌های نیازمند ارسال شده، 19.7میلیون کودک و بزرگسال، یعنی تقریبا 50درصد از جمعیت افغانستان گرسنه مانده و برای بقا نیازمند پشتیبانی و حمایت فوری هستند. طبق اعلام سازمان نجات کودکان، فقط طی 2تا 3ماه گذشته حدود 20هزار افغان دچار قحطی شده‌اند. بسیاری از خانواده‌های افغان پولی برای تامین غذا ندارند. همچنین فقر مانع از آن می‌شود که ابتلای کودکان به سوءتغذیه
 به موقع درمان شود. گزارش‌های متعدد حاکی از آن است که خانواده‌ها برای تامین پول مورد نیاز برای خرید غذا، فرزندان خود را می‌فروشند.
درپی سلطه طالبان بر افغانستان، دسترسی این کشور که همیشه وابسته به کمک‌های خارجی بوده، به مؤسسات و نهادهای مالی بین‌المللی قطع شد و همزمان 9میلیارد دلار از دارایی‌های آن توسط آمریکا مسدود شد؛ اقدامی که موجب ایجاد بحران بانکی و مالی در افغانستان شد. همچنین تحریم‌های بین‌المللی علیه طالبان باعث شد جریان کمک‌های مالی به افغانستان قطع شود. در این میان، تصمیم اخیر دولت آمریکا درباره تخصیص 3.5میلیارد دلار از دارایی بلوکه شده مردم گرسنه افغانستان به بازماندگان حملات 11سپتامبر 2001، انتقادات شدیدی به‌دنبال داشته است. سازمان ملل متحد و دیگر سازمان‌های بشردوستانه و امدادی طی ماه‌های‌ اخیر در تلاش بوده‌اند جریان کمک‌های مالی به افغانستان را احیا کنند و مانع از تداوم بحران انسانی در این کشور شوند.
به‌گفته سازمان نجات کودکان، روزانه کودکان گرسنه و مبتلا به سوء‌تغذیه که قوت غالبشان نان است، به‌دست امدادگران این سازمان مورد درمان قرار می‌گیرند. وب‌سایت الجزیره به نقل از آتنا ریبرن، مدیر رسانه‌ای سازمان نجات کودکان نوشته است: «کودکان افغان به جز زندگی در دل جنگ شیوه زندگی دیگری را نمی‌شناسند و اگر به سرعت اقدامی صورت نگیرد، جهانی به جز جهان گرسنگی و شکم‌های خالی را هم به چشم نخواهند دید.» به‌گفته ریبرن با وجود اینکه 18.9میلیون کودک و بزرگسال در نیمه دوم سال‌جاری برای ادامه حیات به کمک‌های غذایی فوری نیاز دارند، کمک‌های مالی موجود تنها توان تامین غذای مورد نیاز 3.2میلیون نفر از آنها را دارد. به‌گفته این فعال حقوق بشری درحالی‌که توجه جهانی همچنان به جنگ اوکراین است، وضعیت در افغانستان روزبه‌روز وخیم‌تر می‌شود و هرروزی که بدون دریافت کمک سپری شود، ‌کودکان بیشتری جان خود را به‌دلیل درگیری با وضعیت‌های قابل پیشگیری از دست می‌دهند.
آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد ماه گذشته بزرگ‌ترین کارزار کمک مالی این سازمان را برای کمک به افغانستان به راه انداخت تا به کمک آن بتواند 4.4میلیارد دلار برای مدیریت بحران غذا در افغانستان جمع‌آوری کند؛ اقدامی که تاکنون ناموفق بوده زیرا کشورهای اهدا‌کننده تنها نیمی از این مبلغ را تامین کردند.

این خبر را به اشتراک بگذارید