• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
پنج شنبه 22 اردیبهشت 1401
کد مطلب : 160460
+
-

مرگ تلخ «شیرین»

نظامیان رژیم صهیونیستی «شیرین ابوعاقله»، خبرنگار معروف شبکه الجزیره در فلسطین را به ضرب گلوله ‌ شهید کردند

گزارش
مرگ تلخ «شیرین»

شیرین ابوعاقله، خبرنگار شناخته‌شده شبکه تلویزیونی الجزیره در فلسطین، صبح دیروز در منطقه کرانه باختری از ناحیه سر هدف گلوله سربازان رژیم صهیونیستی قرار گرفت و ‌شهید شد. ابوعاقله مشغول پوشش حمله‌ نیروهای ارتش رژیم صهیونیستی به اردوگاه جنین بود که مورد هدف قرار گرفت. تصاویری که بلافاصله پس از کشته شدن خبرنگار شبکه الجزیره در توییتر منتشر شد، نشان می‌دهند که او در حال خونریزی شدید، بی‌جان روی زمین افتاده است. طبق این تصاویر، او جلیقه و کلاه آهنی مخصوص خبرنگاران به تن دارد که به وضوح کلمه press (رسانه) روی آن درج شده است. شبکه الجزیره در بیانیه‌ای اعلام کرده که شیرین ابوعاقله از ناحیه سر هدف گلوله قرار گرفته است. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، مسئولان وزارت بهداشت فلسطین گفته‌اند که ابوعاقله به بیمارستان منتقل شده، اما تلاش‌ برای نجات او بی‌فایده بوده و در ساعت 7:15صبح به وقت محلی جان داده است. الجزیره گفته که خبرنگار دیگر این شبکه، علی سمودی که به همراه شیرین ابوعاقله بوده از ناحیه کمر هدف قرار گرفته، اما وضعیت او مساعد است. اردوگاه جنین طی هفته‌های اخیر بارها شاهد درگیری میان فلسطینی‌ها و ارتش رژیم صهیونیستی بوده است. تنش میان دو طرف در قدس و دیگر مناطق فلسطین طی ماه رمضان تشدید شد و از آن زمان تاکنون ادامه داشته است. طی روزهای اخیر، نظامیان اسرائیلی به بهانه مقابله با گروه‌های مسلح فلسطینی بارها به اردوگاه جنین در شمال کرانه باختری حمله کرده‌اند.
روزنامه تایمز اسرائیل به نقل از نفتالی بنت، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نوشته که خبرنگار الجزیره بر اثر شلیک نیروهای فلسطینی کشته شده است. علی سمودی اما در گفت‌وگو با آسوشیتدپرس، این ادعا را رد کرده و گفته که آنها در میان یک گروه 7نفره از خبرنگاران برای پوشش خبری حمله نیروهای اسرائیلی به اردوگاه جنین صبح چهارشنبه به محل رفته بودند. او گفت که همه لباسی پوشیده بودند که به وضوح آنها را به‌عنوان خبرنگار نشان می‌داده است. آنها همچنین از کنار سربازان اسرائیلی عبور کرده‌اند تا سربازان آنها را ببینند و بدانند که آنها آنجا هستند. سمودی این ادعا را که تیراندازی از سوی نیروهای فلسطینی انجام شده، «دروغ محض» خوانده و گفته که در آن زمان هیچ گروه مسلح فلسطینی در محل حادثه حضور نداشته است. او گفت است: «برای فیلمبرداری به سمت نیروهای اسرائیلی می‌رفتیم که ناگهان شروع به تیراندازی کردند. گلوله اول به من اصابت کرد و گلوله دوم به شیرین.» در تصاویر ویدئویی که روی توییتر منتشر شده هم به وضوح قابل دیدن است که یکی از افرادی که برای کمک به شیرین ابوعاقله به سمت او می‌رود برای لحظاتی هدف تیراندازی نیروهای اسرائیلی قرار می‌گیرد. شاسا حنیشه، دیگر خبرنگاری که زمان تیراندازی در ویدئوها در کنار شیرین ابوعاقله دیده می‌شود و در کنار دیواری پناه گرفته به الجزیره گفته است: «نظامیان اسرائیلی حتی بعد از اینکه او روی زمین افتاد هم تیراندازی می‌کردند. حتی نمی‌توانستم دستم را دراز کنم تا او را به سمت خودم بکشم. آنها فقط با هدف کشتن ما شلیک می‌کردند.»

کشتار سیستماتیک روزنامه‌نگاران
شبکه الجزیره با انتشار بیانیه‌ای، اقدام ارتش اسرائیل در هدف قراردادن خبرنگار این شبکه را «ترور وحشیانه» خوانده و از نهادهای بین‌المللی خواسته که به این رژیم برای پذیرفتن مسئولیت اقدامات خود فشار بیاورند. رژیم صهیونیستی سال گذشته نیز در جریان جنگ غزه، ساختمان مرکزی رسانه‌ها در غزه را در مقابل دوربین‌ها هدف حملات موشکی قرار داد. دفتر الجزیره در غزه نیز در این ساختمان قرار داشت و گفته می‌شود که یکی از دلایل اصلی هدف قرار دادن این ساختمان، جلوگیری از پوشش گسترده جنگ علیه مردم غزه توسط شبکه تلویزیونی الجزیره بوده است. دیروز نیروهای امنیتی رژیم صهیونیستی به خانه شیرین ابوعاقله در بیت‌المقدس هم حمله کردند و مانع برگزاری مراسم یادبود او شدند. تشکیلات خودگردان فلسطین، مشارکت رژیم اسرائیل در تحقیقات در مورد قتل ابوعاقله را رد کرده است. ابراهیم ملحم، سخنگوی این تشکیلات دیروز در گفت‌وگو با رسانه‌ها، ضمن رد پیشنهاد رژیم صهیونیستی برای حضور در تحقیقات گفت: «کجا دیده‌ای که جانی در تحقیقات درباره مرگ قربانی خود شرکت داده شود؟» مسئولان این اتفاق باید به دادگاه‌های بین‌المللی کشیده شوند. از دیوان بین‌المللی دادگستری درخواست خواهیم کرد در این‌باره پرونده‌ای باز کند. فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران (IFJ) اعلام کرده است که در دیوان کیفری دادگستری در لاهه، شکایتی را علیه رژیم اسرائیل ثبت خواهد کرد. از سال 1967، یعنی زمان اشغال سرزمین فلسطین، 86روزنامه‌نگار فلسطینی توسط نظامیان صهیونیستی ‌شهید ‌‌شده‌اند. 50نفر از آنها بعد از سال 2000 ‌شهیدشده‌اند. 6مورد هم مربوط به 2سال گذشته بوده است. دیده‌بان حقوق بشر نیز ضمن محکوم‌کردن این اقدام، در بیانیه‌ای گفته است: «این نخستین بار نیست که ارتش اسرائیل به خبرنگاران شلیک می‌کند. آنها به‌طور سیستماتیک خبرنگاران را هدف قرار می‌دهند و بارها روزنامه‌نگاران فلسطینی را به قتل رسانده‌اند.» خبرنگاران بدون مرز هم با اشاره به قطعنامه شماره 2222شورای امنیت سازمان ملل درباره حفاظت از خبرنگاران، خواستار محکوم کردن رژیم اسرائیل شدند. لولوه الخاطر، معاون وزیر خارجه قطر، قتل شیرین ابوعاقله را در ادامه «تروریسم دولتی اسرائیل» دانست و خواستار پایان‌دادن به حمایت بی‌چون و چرای برخی کشورهای جهان از این رژیم شد. کشورهای مختلف جهان ازجمله ایران، پاکستان، انگلیس، چین و بلژیک نیز خواستار تحقیقات مستقل درباره هدف قرار گرفتن خبرنگار شبکه الجزیره شده‌اند.

مکث
شیرین ابوعاقله؛ 25سال پوشش خبری فلسطین


شیرین ابوعاقله در سال 1971در شهر بیت‌المقدس در یک خانواده مسیحی به دنیا آمد. او در دانشگاه یرموک در اردن، ابتدا معماری خواند، اما سپس به روزنامه‌نگاری تغییر رشته داد. پس از فارغ‌التحصیلی، به فلسطین بازگشت و با رسانه‌های مختلف ازجمله رادیو صدای فلسطین و شبکه تلویزیونی امان کار کرد. ابوعاقله یک سال پس از تاسیس شبکه تلویزیونی الجزیره در قطر، یعنی در سال 1997، به‌عنوان خبرنگار عرب زبان به این شبکه پیوست و طی تمام این سال‌ها همکار این شبکه ماند. گزارش‌های ابوعاقله در جریان انتفاضه فلسطین در سال 2000، باعث شناخته‌شدن او در میان خبرنگاران فلسطینی شد. ابوعاقله، حملات بزرگ رژیم اسرائیل به نوار غزه در سال‌های 2008، 2009، 2012،  و 2021را برای الجزیره گزارش کرد. الجزیره دیروز ویدئویی از ابوعاقله منتشر کرد که در آن می‌گوید: «من روزنامه‌نگاری را انتخاب کردم که به مردم نزدیک باشم. ممکن است واقعیت‌ها را نتوان تغییر داد، اما لااقل می‌توانم صدای مردمم را به گوش جهان برسانم.» او برای سربازان رژیم صهیونیستی چهره‌ای شناخته شده بود. یکی از همکاران او در الجزیره گفته که به‌خاطر می‌آورد در جریان انتفاضه دوم، سربازان در خیابان‌های رام‌الله او را تمسخر می‌کردند و با یک بلندگوی دستی دائم کلمات پایانی او در گزارش‌هایش را تکرار می‌کردند: «شیرین ابوعاقله، الجزیره، رام‌الله.»

این خبر را به اشتراک بگذارید