• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
پنج شنبه 22 اردیبهشت 1401
کد مطلب : 160427
+
-

رهبر معظم انقلاب در دیدار جمعی از معلمان تشریح کردند

تربیت نسل تمدن‌ساز

رهبری
تربیت نسل تمدن‌ساز

رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح دیروز (چهارشنبه) در دیدار صدها تن از معلمان و فرهنگیان، آموزش‌وپرورش را تربیت‌کننده نسلی تمدن‌ساز خواندند و با تجلیل از تلاش‌‌های معلمان به‌ویژه در دوران کرونا و تأکید بر بهبود مسائل معیشتی آنان، گفتند: نسل نوجوان و جوان، باید دارای هویت ملی و اسلامی-ایرانی، معتمد به نفس، مقاوم، آگاه از اندیشه‌های امام(ره) و آرمان‌ها، دانشمند و کارآمد پرورش یابد.
به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مقام‌معظم رهبری، ایشان معلمان را مفتخرین به هدایت نسل‌های آینده خواندند و افزودند: هدف از دیدار با معلمان برجسته‌شدن نقش آنان و تثبیت و ماندگار‌شدن ارزش معلمی در افکار عمومی است تا هم معلم و خانواده‌اش به شغل او افتخار کنند، هم جامعه به معلم به چشم یک فرد مفتخر نگاه کند.
رهبر معظم‌انقلاب با تشکر از نکات خوب سخنان وزیر آموزش‌وپرورش افزودند: کشور از لحاظ قانون، سند و تصمیم‌های خوب، هیچ‌چیز کم ندارد، مهم این است که این تصمیم‌ها و قوانین با کار جدی و مجاهدانه پیگیری و اجرا شوند.

هدف بلندمدت ایجاد تمدن نوین اسلامی
ایشان در تبیین 2 کاربرد مفهوم معلمی، گفتند: معلم به‌معنای تعلیم‌دهندگی، ارزش بسیار بزرگی است، زیرا خداوند به استناد آیات قرآن، تعلیم‌دهنده است و پیامبر و همه حکما، علما، دانشمندان و شخصیت‌های برجسته نظیر استاد شهید مطهری نیز دارای این ارزش بسیار والای معلمی هستند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افزودند: در کاربرد دوم که منطبق با کار آموزش‌وپرورش است، علاوه بر تعلیم‌دهندگی، ارزش بالاتری نیز وجود دارد، زیرا مخاطب این تعلیم در بهترین سنین تأثیرپذیری و تربیت‌پذیری هستند و تعلیم آنها، تأثیرگذاری بسیار بیشتری از تعلیم دیگر قشرها دارد.
ایشان با اشاره به هدف بلندمدت ایجاد تمدن نوین و شکوفای اسلامی، گفتند: منابع انسانی، زیرساخت هر تمدنی به‌شمار می‌رود و برپاکنندگان تمدن نوین اسلامی نسلی هستند که اکنون در اختیار معلمان قرار دارند، بنابراین اهمیت و ارزش کار معلمی را باید از این زاویه درک کرد.
رهبر معظم انقلاب گفتند: این نسل با این هدف بسیار بزرگ باید دارای هویت ایرانی-اسلامی، اعتقادات محکم و عمیق، دارای اعتمادبه‌نفس، خودساخته، هوشیار در برابر تمدن‌های منسوخ‌شده شرق و غرب، دانشمند و کارآمد باشد تا بتواند آن تمدن عظیم را شکل دهد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به تربیت عناصر برجسته در آموزش‌وپرورش بعد از انقلاب افزودند: به برکت تلاش معلمان در 4دهه اخیر، عناصری کارآمد در عرصه‌های مختلف رشد یافته‌اند، اما کافی نیست و برای آن تمدن شکوفا، باید اینگونه پرورش‌ها فراگیر شود.

فرصتی بی‌نظیر برای تربیت نسل تمدن‌ساز
ایشان فرصت 12ساله آموزش‌وپرورش را برای تربیت چنین نسلی، بی‌نظیر برشمردند و گفتند: سازمان گسترده‌ آموزش‌وپرورش در همه شهرها و روستاها، زمینه مناسبی دارد تا در پرتو تلاش و مجاهدت معلمان، ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب را به‌درستی به دل‌ها و گوش‌های آماده‌ فرزندان ملت منتقل و هویت اسلامی-ایرانی را در آنها نهادینه کند.
رهبر معظم‌انقلاب، وزارت آموزش‌وپرورش را دستگاهی بسیار پرعظمت و آینده‌ساز خواندند و افزودند: از امروز آموزش‌وپرورش می‌توانیم فردای کشور را حدس بزنیم.
ایشان با تأکید بر تمجید واقعی از زحمات معلمان افزودند: البته برای رسیدن به وضع مطلوب، مشکلات موجود باید با تدبیر، دانایی، همت، مجاهدت و شکیبایی حل شود.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در تشریح مسائل لازم برای حل مشکلات، به تدوین متن‌های مناسب آموزشی و تأمین کمی معلم موردنیاز آموزش‌وپرورش اشاره کردند و افزودند: کیفیت معلم و تدین، اخلاق و مهارت‌های او بسیار مهم است و نباید به‌گونه‌ای باشد که رتبه‌های پایین کنکور سراغ معلمی بروند، البته امروز هم مثل برهه‌های مختلف معلمان متعهد و دلسوز کم نداریم.

نیازهای دانش‌آموزان
رهبر معظم انقلاب در بیان چند نکته درباره آموزش‌وپرورش گفتند: دانش‌آموز باید دارای هویت ملی باشد و در کنار اهتزاز پرچم علم، با اعتماد‌به‌نفس، پرچم «هویت ملی و پرافتخار اسلامی ایرانی» را هم به اهتزاز درآورد.
ایشان با انتقاد از ناآشنایی دانش‌آموزان با افتخارات کشور ازجمله عناصر پر‌تلاش بعد از انقلاب، بی‌اطلاعی آنان از افکار راهگشای امام خمینی(ره) و آرمان‌های سرنوشت‌ساز انقلاب و ناآگاهی آنان از حوادث انقلاب گفتند: معلمان علاوه بر آگاه‌کردن نسل نوجوان و جوان، باید اینگونه مسائل را با دل و جان آنان آمیخته سازند.
ایشان درک ارزش ایستادگی و مقاوم‌بودن را از دیگر نیازهای دانش‌‌آموزان دانستند و افزودند: در جهانی که هرکس، چه شرق چه غرب، زور می‌گوید نسل آینده باید ارزش و اهمیت ایستادگی را از هم‌اکنون بیاموزد تا در پرتو این آموزه‌ها تمدن‌ساز شود و ملت و کشور را عزتمند سازد.
رهبر معظم انقلاب، وزارت آموزش‌وپرورش را به تفکیک «علم نافع» از «علم غیرنافع» در برنامه درسی دانش‌آموزان توصیه کردند و گفتند: علم نافع علمی است که استعدادهای نوجوان و جوان را شکوفا می‌کند و با سرمایه‌سازی برای آینده او، موجب پیشرفت و تعالی کشور می‌شود.
ایشان در این زمینه افزودند: بعضی مطالب در برنامه درسی کنونی، صرفا محفوظاتی است که بدون هیچ سودی برای حال یا آینده دانش‌آموزان به ذهن آنها سرازیر می‌شود که باید این موارد شناسایی و از آموزش‌ها حذف شود.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تأکید بر اختصاص ساعاتی به آموزش‌های مهارتی به‌جای مطالب غیرنافع گفتند: مسائلی همچون سبک زندگی اسلامی، تعاون و همکاری اجتماعی، مطالعه و تحقیق، فعالیت‌های جهادی، مبارزه با آسیب‌های اجتماعی و نظم و قانونگرایی ازجمله مهارت‌هایی است که باید در مدرسه آموزش داده و از دوران کودکی و نوجوانی در افراد نهادینه شود.

انتقاد از میزان تحقق سند تحول آموزش‌وپرورش
ایشان میزان تحقق سند تحول آموزش‌وپرورش را خرسند‌کننده ندانستند و گفتند: با گذشت بیش‌از ۱۰سال از تنظیم سند و رفت‌وآمد وزیران متعدد که البته این تعدد مدیریت‌ها نیز نوعی آسیب و آفت است، به این سند به‌عنوان یک مجموعه کامل و به‌هم پیوسته عمل نشده‌است.
رهبر معظم انقلاب افزودند: اگر سند نیاز به اصلاح و تکمیل دارد، مسئولان این کار را انجام دهند، ضمن اینکه برای سنجش پیشرفت سند نیز باید شاخص‌های کمی معین شود.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای سپس در بیان چند نکته درباره مسائل معلمان، سنگینی بار اجرای مسائل مهم نظام تعلیم و تربیت را بیش‌از همه بر دوش معلمان دانستند و گفتند: معلمان عزیز که درمقاطع مختلف همچون دوران انقلاب، دفاع‌مقدس و حوادث گوناگون سیاسی با نقش‌آفرینی درست خود، نوجوانان و جوانان را هدایت می‌کردند، امروز نیز باید بیش از همیشه متوجه نقش مهم و مسئولیت بزرگ‌شان باشند و مسائلی همچون مشکلات معیشتی نباید موجب خسته و ملول‌شدن یا تحقیر و کوچک‌انگاشتن کار بزرگ آنها شود. ایشان، نوجوانان و جوانان را دردانه‌های کشور و امانت‌هایی بزرگ در دست معلمان خواندند و افزودند: این امانت‌های گران‌سنگ باید در اثر تربیت معلمان دین‌باور و دین‌مدار، به افرادی با ارزش‌افزوده بالاتر علمی، اخلاقی و رفتاری تبدیل شوند.
رهبر معظم انقلاب دانشگاه فرهنگیان و همه مراکز تربیت معلم را دارای وظایف سنگین و نیازمند تقویت همه‌جانبه دانستند و گفتند: این مراکز باید از لحاظ امکانات سخت‌افزاری، مدیریت، استادان، متون آموزشی و فعالیت‌های تربیتی به‌گونه‌ای تقویت شوند که بتوانند «معلم مطلوب» تربیت کنند.
ایشان با توصیه به هماهنگی رشته تحصیلی معلمان با تدریس آنها تا حد امکان، به دشواری‌های آموزش در دوره کرونا و زحمات معلمان نیز اشاره و خاطرنشان کردند: دراین دوره، زحمات معلمان مضاعف شد که در این خصوص باید صمیمانه از همه معلمان تشکر کنیم.

مکث
ضرورت بهبود معیشت معلمان

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تأکید بر سفارش همیشگی خود به بهبود معیشت معلمان، افزودند: با وجود مشکلات امکانات دولتی، اما به مسائل معیشتی، بیمه، بازنشستگی و درمان معلمان توجه ویژه شود. ایشان در پایان سخنان‌شان، به معلمان توصیه کردند با وجود انتظارات زیادی که از وزارت آموزش‌وپرورش برای عمل به وظایفش وجود دارد، منتظر تحقق آن توقعات نمانند و با ابتکارهای شخصی و روحیه خیرخواهی و دلسوزی خود، برنامه‌های تربیتی دانش‌آموزان و کارهای بزرگ را پیش ببرند. در ابتدای این دیدار، نوری، وزیر آموزش‌وپرورش گزارشی از اقدام‌ها و برنامه‌های این وزارتخانه درخصوص اجرای سند تحول، استفاده از ظرفیت فضای مجازی و فناوری‌های نوین در عرصه تعلیم و تربیت، توسعه عدالت آموزشی، مهارت‌آموزی، پرورش استعدادهای درخشان، رتبه‌بندی و معیشت معلمان و تحول در منابع درسی بیان کرد.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید