• چهار شنبه 26 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 7 ذی القعده 1445
  • 2024 May 15
پنج شنبه 22 اردیبهشت 1401
کد مطلب : 160412
+
-

لیگ قهرمانان به شکلی که ندیده‌ایم

یوفا که هنوز از سوی سوپرلیگی‌ها احساس خطر می‌کند، قصد دارد برای جذابیت بیشتر و همچنین درآمد بالاتر تغییرات تازه‌ای در فرمول لیگ قهرمانان اروپا اعمال کند. این تغییرات به‌دلیل در جریان بودن جنگ روسیه و اوکراین به تعویق افتاده و قرار است از فصل 25-2024 صورت بگیرد.

  تعداد تیم‌های حاضر در این رقابت‌ها در شکل جدید از 32‌تیم به 36‌تیم افزایش پیدا می‌کند. یوفا پیشنهادات مختلفی را بررسی کرد و در نهایت این شیوه به تصویب رسید که هر سال لیگ‌هایی که در رده‌بندی‌های مورد نظر یوفا عملکرد درخشان‌تری داشته باشند می‌توانند نمایندگان بیشتری در این رقابت داشته باشند. به‌طور مثال انگلیس و اسپانیا که معمولا لیگ قدرتمندتری نسبت به سایر کشورهای اروپایی دارند شانس بالایی برای داشتن 5‌نماینده در لیگ قهرمانان دارند اما مثلا لیگ هلند با به‌دست آوردن استانداردهای مشخص می‌تواند یکی از 5‌سهمیه را از این 2‌لیگ ربوده و از آن خود کند. شاخص‌ترین ملاک، محاسبه مجموع امتیازات به‌دست آمده توسط تیم‌های یک لیگ به نسبت تعداد باشگاه‌های حاضر در آن و مقایسه عدد به‌دست آمده با سایر لیگ‌ها خواهد بود. به این ترتیب 2‌تیم از 4‌تیم اضافه شده به نسخه جدید از این مسیر تامین خواهد شد.
  با درنظر گرفتن روش مورد اشاره، تعداد تیم‌ها به 34 می‌رسد و هنوز 2‌تیم تا رسیدن به عدد 36فاصله داریم. شناخت مسیر انتخاب 2‌تیم باقی‌مانده لیگ قهرمانان شما را شگفت‌زده خواهد کرد! یکی از 2سهمیه باقی‌مانده به سومین تیم در جدول رده‌بندی از لیگ‌های ملی عضو یوفا که در رده‌بندی این اتحادیه در رتبه پنجم قرار دارند (این عنوان هم‌اکنون به لیگ فرانسه می‌رسد) خواهد رسید! یک سهمیه دیگر نیز به قهرمان لیگ داخلی یکی دیگر از کشورهای عضو یوفا خواهد رسید که البته به‌صورت کاملا تصادفی از طرف یوفا مشخص می‌شود! این تیم که از طریق پلی‌آف وارد رقابت‌ها می‌شود از مسیری با عنوان «مسیر قهرمانان» عبور خواهد کرد.
  یکی دیگر از موارد تغییریافته که از اهمیت بالایی برخوردار شده، تغییر در تعداد بازی‌ تیم‌ها در مرحله گروهی است. البته باید به این نکته اشاره کنیم که مرحله گروهی به شیوه فعلی در ساختار جدید جایی نخواهد داشت و تمام تیم‌ها در قالب یک جدول 36‌تیمی و شبیه به لیگ داخلی کشورها با یکدیگر رقابت خواهند کرد. یوفا در پیشنهاد اولیه خود انجام 10‌بازی به جای 6‌بازی فعلی در مرحله گروهی را بررسی کرد اما انجام این تعداد بازی برای لیگ‌های شلوغ اروپا ازجمله انگلیس و اسپانیا که رقابت‌های داخلی متعددی را تجربه می‌کنند، مشکلات فراوانی ایجاد می‌کرد. راه‌حل این مشکل انتخاب عددی بین 6  و 10بود. در نهایت انجام 8‌بازی در مرحله گروهی توسط یوفا به تأیید رسید. این تعداد بازی طی 10‌هفته که در تقویم یوفا پیش‌بینی خواهد شد، برگزار می‌شود و این 8‌بازی با 8‌تیم مختلف انجام خواهد شد که 4‌بازی در خانه و 4‌بازی در خارج از خانه خواهد بود. یوفا این نکته را درنظر گرفته که هر 3‌سطح از مسابقاتی که برگزار می‌کند، حداقل یک هفته به‌طور مجزا در کانون توجه همگان قرار بگیرد و همزمان با سطوح دیگر برگزار نشود.
  حالا باید اشاره‌ای هم به نحوه صعود تیم‌ها به مرحله حذفی داشت. در پایان رقابت‌ها در مرحله گروهی در ساختار جدید، 8‌تیم بالای جدول به‌طور مستقیم راهی مرحله حذفی خواهند شد. رقابت میان تیم‌های 9تا 24جدول، 8پیروز نهایی خواهد داشت (پلی‌آف به شکل ضربدری) که در نهایت تیم‌های مرحله حذفی را تکمیل می‌کند.   کلیه این تغییرات، در لیگ اروپا و لیگ کنفرانس اروپا نیز اعمال خواهد شد (لیگ اروپا با ۸‌بازی لیگ و لیگ کنفرانس با ۶‌بازی لیگ).

این خبر را به اشتراک بگذارید