• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
پنج شنبه 22 اردیبهشت 1401
کد مطلب : 160387
+
-

انتشار عکس‌های ماهواره ایرانی از پایگاه نظامی آمریکا

اولین تصاویر ارسالی از طرف ماهواره نور2نشان می‌دهد که این تصاویر از دقت تصویربرداری و دقت تفکیک بالایی برخوردار هستند

فضا
انتشار عکس‌های ماهواره ایرانی از پایگاه نظامی آمریکا

با عکس‌هایی که وزیر ارتباطات و فناوری منتشر کرده، اکنون نخستین سوغات ماهواره نور 2به زمین رسیده است. ماهواره نور2در 17اسفند سال گذشته با موفقیت در مدار لئو قرار گرفت تا به این ترتیب آنچه به‌عنوان «تثبیت در مدار لئو» نامیده می‌شود، به وسیله دانشمندان فضایی کشور محقق شود. اما مهم‌ترین ویژگی این عکس‌ها، وضوح بالای آنهاست که در مقایسه با عکس‌های پیشین، نشان از دستاوردی قابل توجه دارد. پس از آنکه رئیس‌جمهور در سال گذشته پس از 11سال نخستین جلسه سازمان فضایی کشور را تشکیل داد، یکی از دستورات مهم، تثبیت در مدار لئو بود. به همین‌خاطر مدتی پس از آن جلسه، سپاه پاسداران با همکاری دانشمندان ایرانی توانست ماهواره نور 2را با موفقیت در مدار قرار دهد. لحظاتی پس از پرتاب این ماهواره، نخستین سیگنال‌های آن توسط ایستگاه‌های زمینی با موفقیت دریافت شد. نور2، ماهواره‌ای سنجشی- شناسایی است که هر ۹۰دقیقه به دور زمین می‌گردد و در هر شبانه‌روز ۱۶بار از فراز سپهر ایران‌زمین عبور می‌کند. ماموریت این ماهواره که حداقل ۳ سال ادامه خواهد داشت، با سرعت 7.6کیلومتر بر ثانیه به پرواز درآمد و ۴۸۰ثانیه پس از پرتاب، در مدار ۵۰۰کیلومتری قرار گرفت. همچنین پرتابگر این ماهواره با نام «قاصد» یک ماهواره بر 3مرحله‌ای ساخت ایران با پیشران کامپوزیتی الیاف کربن است. این نوع پیشران موجب کاهش قابل توجه وزن حامل نسبت به حامل‌های فلزی شده است. این پرتابگر در مرحله اول خود از سوخت مایع و در 2مرحله دیگر از سوخت جامد بهره می‌برد.

اولین تصاویر دریافتی
اولین تصاویر ماهواره نور2چندین نقطه را ثبت کرده است که شاید مهم‌ترین آن، ثبت تصاویر یک پایگاه نظامی آمریکایی در منطقه خلیج‌فارس، برای نخستین بار به وسیله یک ماهواره ایرانی است.
عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به مشاهده تصاویر ماهواره نور2گفت: «نخستین‌بار است که یک ماهواره بومی ایرانی تصاویر کاربردی رنگی با وضوح و دقت تفکیک زیاد ارسال می‌کند.»
او در پست اینستاگرامی خود نوشت: «چه‌کسی باور می‌کرد که روزی یک ماهواره ایرانی در مدار 500کیلومتری زمین قادر باشد از همه‌جای کره زمین تصویربرداری رنگی کرده و این تصاویر را به ایستگاه‌های زمینی که آنها هم به‌دست جوانان ایرانی ساخته شده‌اند، مخابره کند؟ چه‌کسی باور می‌کرد که ایران به جمع باشگاه کشورهای صاحب فناوری ماهواره‌ای بپیوندد؟» زارع پور با اشاره به اینکه از دیدن این دستاورد بزرگ احساس غرور و بالندگی کرده، ادامه داد: «به جوانان ایرانی که از میان دشمنی‌ها، تحریم‌ها و تنگناها پیش رفته‌اند و در بیکران آسمان و فضا رقیب کشورهای صاحب‌نام در این حوزه شده‌اند درود فرستادم.»
به‌گفته او «حالا هم فناوری ساخت ماهواره، هم ارسال و استقرار ماهواره و هم راه‌اندازی و کاربردی کردن ماهواره در دستان دانشمندان ایرانی است؛ صدها نخبه و نابغه‌ای که تعهد و تخصص را با هم آمیخته‌اند و سال‌هاست برای توسعه دانش فضایی در گمنامی کار کرده‌اند تا بدین جا رسیده‌ایم. شیر مادر و نان پدر حلال‌تان باد که گُل کاشتید.»

دستاورد مهم صنعت فضایی
همچنین محمدجواد آذری جهرمی، وزیر سابق ارتباطات و فناوری اطلاعات این دستاورد مهم را به تلاشگران عرصه فضایی ایران تبریک گفته است. آذری جهرمی در کانال تلگرامی خود نوشته است: «وزیر محترم ارتباطات، جناب آقای دکتر زارع‌پور، با انتشار این تصویر، خبر از دریافت نخستین تصاویر ماهواره‌ تصویربرداری نور۲ سپاه پاسداران، از ارتفاع ۵۰۰کیلومتری سطح زمین داده‌اند که دستاورد مهمی برای صنعت فضایی ایران است. این دستاورد را به همه تلاشگران عرصه فضایی ایران و به‌ویژه عزیزان نیروی هوافضای سپاه پاسداران، تبریک عرض می‌کنم.»

دقت تصاویر
گزارش‌های منتشر شده حاکی از آن است که ماهواره نور2در مقایسه با نور1در حوزه دقت تصویربرداری و دقت تفکیک عکس بسیار بهتر عمل کرده است. درحالی‌که در ابتدا برخی منابع به اشتباه و با استناد به تصاویر منتشر شده، دقت تصاویر را 30متر عنوان کرده بودند، اما حالا تصاویری با کیفیت بیشتر از این ماهواره منتشر شده که نشان می‌دهد کیفیت تصاویر ماهواره به‌مراتب بیشتر از این عدد است. این در حالی است که در حوزه سنسورهای سیگنالی از سنسورهای پیشرفته‌تری در این ماهواره استفاده شده است. همچنین رئیس مرکز روابط‌عمومی وزارت ارتباطات هم با انتشار یک توییت، از تصویربرداری این ماهواره از پایگاه ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا در منامه، پایتخت بحرین خبر داد. یکی از ویژگی‌های ماهواره‌هایی که در مدار 500کیلومتری مستقر می‌شوند این است که برای ماموریت‌های تصویربرداری و ارتباطی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

این خبر را به اشتراک بگذارید