• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 28 آذر 1396
کد مطلب : 1603
+
-

شمارش معکوس برای تعیین تکلیف واردات خودرو

خسروتاج: تکلیف ممنوعیت ثبت سفارش خودرو تا چند روز آینده مشخص می‌شود

شمارش معکوس برای تعیین تکلیف واردات خودرو

علی ابراهیمی/ خبرنگار:

با گذشت حدود 6‌ماه از توقف ثبت سفارش و گمانه‌زنی‌های مختلف در مورد میزان تعرفه واردات خودروهای خارجی، شمارش معکوس برای ثبت سفارش مجدد و اعلام تعرفه‌های جدید واردات خودروهای خارجی تا چند روز آینده آغاز شده است. تیر‌ماه امسال بود که سامانه ثبت سفارش واردات خودروهای خارجی مسدود و مسئولان وزارت صنعت اعلام کردند تا تصویب نهایی و ابلاغ دستورالعمل مدیریت واردات خودروهای خارجی، این سازمانه بازگشایی نخواهد شد. اما تازه‌ترین خبرها از تصویب نهایی دستورالعمل مدیریت واردات خودرو در هیأت وزیران، تعیین تکلیف توقف ثبت سفارش واردات خودرو تا 3 روز آینده و ارائه لایحه افزایش تعرفه واردات خودرو و دیگر کالاها به مجلس حکایت دارد. گمانه‌زنی‌ها در مورد افزایش تعرفه واردات خودروهای خارجی حاکی از کف 50 درصدی و سقف 150درصدی تعرفه و همچنین سقف واردات 140هزار دستگاه به دلیل تنگناهای ارزی است.

آیین‌نامه واردات خودرو ابلاغ می‌شود معاون وزیر صنعت دیروز با بیان اینکه درد امروز مردم کوچه و بازار خودروی خارجی نیست، از ابلاغ آیین‌نامه جدید واردات خودرو درآینده نزدیک خبر داد و گفت: ظرف 3 روز آینده ممنوعیت ثبت سفارش واردات خودرو تعیین تکلیف خواهد شد. به گزارش همشهری، مجتبی خسروتاج در جمع خبرنگاران اظهار داشت: براساس اعلام سازمان توسعه تجارت ثبت سفارش‌های قبلی واردات خودرو تا پایان دی‌ماه اعتبار دارند. وی افزود: در سال گذشته حدود 85هزار دستگاه خودرو وارد کشور شده است که نزدیک به 2 میلیارد دلار بار مالی داشت و در سال‌های گذشته نیز 50یا 60هزار دستگاه خودرو وارد کشور شده است. اگراجازه بدهیم 5درصد از میزان تولید خودروهای داخلی صرف تأمین نیاز افرادی شود که عشق استفاده از ماشین خارجی دارند، توجیه‌پذیر است زیرا اگر 5درصد را از یک میلیارد و 600میلیون دستگاه خودروی تولید داخل کسر کنیم نزدیک به 80هزار دستگاه می‌شود. وی با تأکید بر اینکه تصمیمات جدید واردات خودرو توسط دولت اعلام خواهد شد، گفت: نمی‌توانم جزئیات این موضوع را مطرح کنم اما آنچه در فضای مجازی مطرح می‌شود گمانه‌زنی است و بعد از ابلاغ دولت مجاز به اعلام آن هستیم. خسروتاج هدف اولیه طراحی این دستورالعمل را هدایت انگیزه‌ها به‌جای واردات بر فعالیت تولید خودرو در کشور دانست و افزود: درصددیم بخشی از تولید داخلی را به‌سمت صادرات سوق دهیم تا کسانی که تولید داخل انجام می‌دهند، دارای انگیزه بیشتری شوند. خسروتاج اظهار داشت: براساس آمار گمرکات نزدیک به 5 هزار و 300دستگاه خودرو بدون ثبت سفارش و مجوز وارد کشور شده و واردکننده مانند روال گذشته بعد از واردات درصدد دریافت ثبت سفارش بوده است. برای این 5هزار و 300دستگاه هم در دستورالعمل واردات خودرو مواردی را پیش‌بینی کرده‌ایم که منتظر تصویب آن توسط دولت هستیم.

بازگشایی ثبت سفارش خودرو تا۱۰ دی رئیس کمیته صنعت مجلس نیز با اشاره به نشست اخیربا معاون صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت و رئیس انجمن واردات‌کنندگان خودرو از باز شدن سایت ثبت سفارش خودروهای وارداتی تا دهم دی‌ماه خبر داد و به ایسنا گفت: توقف ثبت سفارش خودروهای وارداتی از تیرماه سال‌جاری موجب وارد شدن شوک قیمتی و تورمی به بازار و گران شدن خودروهای وارداتی شده است. ولی ملکی با بیان اینکه در نشست مذکور مشخص شد که هیچ دلیل منطقی و قابل‌قبولی برای توقف ثبت سفارش خودروهای خارجی وجود نداشته و آقایان خطا کرده‌اند، افزود: این تصمیم اشتباه از نظر درآمدی به ضرر دولت تمام شد. علاوه بر آن خروج خودروهای فرسوده که به ازای واردات هر دستگاه خودروی وارداتی انجام می‌گرفت نیز انجام نمی‌شود و خریداران خودروهای خارجی با افزایش چشمگیر قیمت در بازار روبه‌رو شدند. همچنین خودروهای بسیاری توسط واردکنندگان، پشت در گمرک‌ها معطل هستند تا پس از رفع توقف، ثبت سفارش شوند.

 

   لایحه افزایش تعرفه واردات خودرو  در راه مجلس

رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اینکه افزایش تعرفه واردات برخی کالاها جزو مطالبات مقامات عالیه نظام از دولت است، گفت: به‌زودی لایحه افزایش تعرفه واردات خودرو و دیگر کالاها به مجلس ارسال خواهد شد. محمدباقر نوبخت به تسنیم گفت: محدود کردن واردات به دو صورت انجام می‌شود؛ نوع اول ممنوع کردن کامل واردات از طریق بستن ثبت سفارش است که شوک به بازارها وارد می‌کند. راه دیگر استفاده از نظام تعرفه‌ای است که قانون برنامه هم بر این موضوع تأکید دارد که سیاست‌های غیرتعرفه‌ای برای واردات و صادرات درنظر گرفته نشود. وی با بیان اینکه به‌زودی دولت لایحه‌ای برای افزایش تعرفه‌ برخی کالاها به مجلس ارسال خواهد کرد، گفت: در این لایحه نه‌تنها خودرو بلکه بسیاری از کالاهای دیگر در جهت تقویت تولید ملی با افزایش تعرفه مواجه خواهند شد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید