• یکشنبه 7 مرداد 1403
  • الأحَد 21 محرم 1446
  • 2024 Jul 28
سه شنبه 20 اردیبهشت 1401
کد مطلب : 160248
+
-

مذاکرات هسته‌ای به بن‌بست نرسیده‌ است

انریکه مورا، معاون رئیس سیاست‌خارجی اتحادیه اروپا قرار است امروز  وارد تهران شود؛ سفری که کارشناسان معتقدند شاید بتواند گره‌گشای بن‌بست به‌وجود آمده در جریان گفت‌وگوهای هسته‌ای میان ایران و 1+4 شود، اما سخنگوی وزارت‌ امورخارجه معتقد است لزوما قرار نیست مورا پیام جدیدی به‌همراه داشته باشد؛ چراکه پیام‌ها میان تهران و واشنگتن ازطریق اتحادیه اروپا به‌صورت مستمر درحال تبادل است.
به‌گزارش همشهری، سخنگوی وزارت امورخارجه در نشست‌خبری دیروز خود، وجود شرایط «بن‌بست» در مذاکرات وین را تأیید نکرد و درباره سفر انریکه مورا به تهران عنوان کرد که مذاکرات ایران و 1+4 از یک طرف و آمریکا در وین، تاکنون بدون وقفه ادامه داشته‌است؛ «مکثی در حضور در وین رخ داده، اما رد و بدل کردن پیام‌ها از طریق هماهنگ‌کننده گفت‌وگوها درحال انجام است.» سعید خطیب‌زاده با بیان اینکه سفر معاون رئیس سیاست‌خارجی اتحادیه اروپا بعد از تماس تلفنی امیرعبداللهیان و بورل انجام می‌شود، تأکید کرد که حضور مورا در تهران لزوما به این معنا نیست که بعد از وقفه‌ ایجاد‌شده، وی با پیام جدیدی خواهد آمد؛ «پیام‌ها به‌صورت مستمر بین ایران و آمریکا از طریق اتحادیه اروپا در حال رد و بدل شدن است.»

تعهد ایران به مسیر دیپلماسی
وی با اشاره به برنامه سفر مورا به تهران، از دیدار وی با علی باقری‌کنی، مذاکره‌کننده ارشد کشورمان خبرداد و با بیان اینکه دستورکار گفت‌وگوها در تهران تقریبا روشن است، توضیح بیشتر در این‌باره را به بعد از گفت‌وگوها موکول کرد.
خطیب‌زاده درباره بدعهدی‌های آمریکایی‌ها نیز گفت: حضور مورا در تهران نشان می‌دهد ما گفت‌وگوها را در مسیری که باید انجام شود، همچنان پیگیری کرده‌ایم و با وجود اقدام‌های ضد‌دیپلماسی که اخیرا ازسوی سنا و کنگره انجام شده، ایران و 1+4 به مسیر دیپلماسی و دستیابی به توافق خوب و قابل اتکا و پایدار متعهد بوده‌اند.
وی درباره اظهارات جوزپ بورل، مسئول سیاست‌خارجی اتحادیه اروپا درباره بن‌بست در مذاکرات وین و اینکه سفر انریکه مورا برای از بین بردن این بن‌بست است، گفت: آنچه در وین اتفاق افتاده، متوقف است در بعد تصمیم‌های واشنگتن. آمریکا قرار نیست‌ هدیه‌ای به ایران بدهد یا رضایتی برای انجام چیزی فراتر از تعهداتش بدهد. حقوقی از ملت ایران ضایع کرده و از جیب ملت ایران چیزهایی را برداشته که باید سرجایش بازگرداند و به حقوق ملت ایران احترام بگذارد. اگر چنین شود می‌توان گفت که مذاکرات در دسترس است. او با بیان اینکه نباید اجازه داد طراحی برخی مراکز جنگ‌روانی برای پیشبرد بازی «مقصرنمایی» بازنشر شود، گفت: همین که مورا به ایران می‌آید و گفت‌وگوها ادامه می‌یابد و بورل تماس می‌گیرد، نشان می‌دهد گفت‌وگوها در مسیر درست خود درحال انجام است. 

این خبر را به اشتراک بگذارید