• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
سه شنبه 20 اردیبهشت 1401
کد مطلب : 160174
+
-

کوتاه از حادثه/کلاهبرداری با شگرد وام فرزندآوری

وام فرزندآوری، تازه‌ترین ترفندی است که کلاهبرداران از آن برای سرکیسه کردن شهروندان استفاده می‌کنند. اما این شیوه کلاهبرداری چطور اتفاق می‌افتد و چگونه می‌شود کلاهبرداران را در رسیدن به اهداف‌شان ناکام گذاشت؟ به گزارش همشهری، سرهنگ داوود معظمی گودرزی، رئیس پلیس فتای تهران‌بزرگ در این‌باره گفت: بارها گفته شده که افراد سودجو همواره از هر فرصتی برای کلاهبرداری و سوء استفاده از کاربران اقدام می‌کنند، یکی از این موارد سوءاستفاده از تسهیلات و وام‌های بانکی است. وی ادامه داد: در این روش مجرمان سایبری با ترفندهای مختلفی مانند ارسال لینک‌های جعلی در شبکه‌های اجتماعی با عناوینی همچون «برای ثبت‌نام وام فرزند‌آوری روی لینک زیر کلیک کنید» و... توجه کاربران را جلب کرده و آنان را به صفحات دیگر هدایت کرده یا حتی در فضای گفت‌وگوی خصوصی اقدام به چت کردن با آنان می‌کنند. رئیس پلیس فتای تهران بزرگ با بیان اینکه مجرمان در نهایت درخواست واریز وجه برای انجام امور اداری و بانکی کرده و اطلاعات شخصی متقاضیان را نیز دریافت می‌کنند، ادامه داد:‌ در ادامه این مجرمان با چند شیوه می‌توانند اقدام به کلاهبرداری از شهروندان کنند. شیوه نخست هدایت آنان به صفحات جعلی و فیشینگ است. ممکن است حتی مبالغ اندکی را برای ثبت نام درخواست کنند، اما این صفحات جعلی بوده و با کپی کردن اطلاعات کارت بانکی شهروندان، حساب آنان خالی می‌شود. سرهنگ معظمی گودرزی ادامه داد:‌ در روش دیگر ممکن است مبلغی را به شیوه کارت به کارت دریافت کرده اما دیگر پاسخی به تماس ها ندهند. همچنین ممکن است این افراد با دریافت اطلاعات شخصی و هویتی افراد اقدام به سوءاستفاده از این اطلاعات کرده و برای آنان مشکلات دیگری را ایجاد کنند. وی با تأکید بر اینکه شهروندان نباید فریب تبلیغات منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی را بخورند، گفت:‌ تنها سایت معتبر و مورد تأیید بانکی مرکزی برای دریافت تسهیلات فرزندآوری، وب سایت ve.cbi.ir است. شهروندان توجه داشته باشند که از مراجعه به لینک‌های دیگر خودداری کنند و همچنین به آدرس سایت نیز دقت کنند، چون ممکن است افراد سودجو با ایجاد آدرس‌های مشابه، سعی در کلاهبرداری داشته باشند.

مرگ آتشین مرد تهرانی در استانبول
تحقیقات برای رازگشایی از مرگ آتشین پسر ایرانی در آتش‌سوزی مرموز یک کارگاه در ترکیه از سوی تیم جنایی پایتخت آغاز شده است.
به گزارش همشهری، چند روز قبل خانواده یک پسر ایرانی راهی دادسرای جنایی تهران شدند و گفتند که وی در جریان یک آتش‌سوزی مرموز در شهر استانبول ترکیه جان باخته است. برادر متوفی به قاضی ساسان غلامی بازپرس شعبه سوم گفت:برادرم عیسی 41ساله و مجرد بود. او یک سال قبل از اینکه جانش را از دست بدهد برای انجام کار از تهران به شهر استانبول ترکیه رفت و در یک کارگاه تولیدی در منطقه گون گورن استانبول مشغول به‌کار شد اما 22بهمن پارسال اتفاق تلخی رخ داد که موجب مرگ مرموز برادرم در خاک ترکیه شد. برادر متوفی ادامه داد: آنطور که ما شنیدیم ظهر روز حادثه به‌صورت ناگهانی محل کار برادرم طعمه حریق شده و علاوه بر برادرم، 3نفر دیگر که آنها هم مهاجران خارجی بودند جانشان را از دست دادند. تعدادی از کارگران هم مصدوم شدند. به‌صورت دقیق علت حادثه مرگبار را به ما اعلام نکردند و 28بهمن نیز جسدش را به ما تحویل دادند و به ایران منتقلش کردیم. در ترکیه به ما گفتند که پزشکی قانونی پس از معاینه جسد سوخته برادرم اعلام کرده که علت مرگ کمبود اکسیژن و دودگرفتگی ناشی از آتش‌سوزی کارگاه بوده اما به درستی به ما پاسخ ندادند که چرا این حادثه رخ داده است.فقط گفتند که آتش‌سوزی ناشی از انفجار مواد خام موجود در کارگاه نساجی بوده است و موجب شده تا به ساختمان‌های مجاور و حتی خودروهای پارک شده نیز خسارت سنگینی وارد کند. با این شکایت، بازپرس جنایی دستور داد تا جسد به پزشکی قانونی انتقال یابد تا علت اصلی مرگ مشخص شود اما پزشکان اعلام کردند که تشخیص علت مرگ نیاز به مستندات پزشکی قانونی ترکیه است. در این شرایط بازپرس جنایی دستور مکاتبه با پلیس بین‌الملل را صادر کرده تا گزارش پرونده و آتش‌سوزی را تحویل دستگاه قضایی ایران بدهند.

گروگانگیری برای فرار از دست پلیس
سارق تحت تعقیب وقتی مأموران پلیس را در چند قدمی خود دید، زن مسنی را با قمه به گروگان گرفت اما در نهایت دستگیر شد. به ‌گزارش همشهری، این حادثه در دزفول اتفاق افتاد. ماجرا از این قرار بود که مأموران کلانتری14 این شهر در جریان گشتزنی در شهر به سرنشین یک خودروی تیبا سفیدرنگ مظنون شدند و به او دستور ایست دادند. راننده تیبا اما با دیدن مأموران تلاش کرد تا فرار کند. او پس از دقایقی تعقیب و گریز، خودرواش را در مقابل خانه‌ای متوقف کرد و وارد آنجا شد. هنوز معلوم نبود او به چه انگیزه‌ای وارد این خانه شده است اما لحظاتی بعد وقتی مأموران قصد ورود به آنجا را داشتند معلوم شد که مرد تحت تعقیب صاحب خانه را که زنی 70ساله است به گروگان گرفته است. او با قمه‌ای که در دست داشت تهدید می‌کرد اگر کسی وارد خانه شود، زن مسن را به قتل می‌رساند. در این شرایط بود که مأموران این خانه را به محاصره درآوردند و تلاش‌شان برای نجات گروگان 70ساله شروع شد. سرهنگ روح‌الله گراوندی، فرمانده انتظامی دزفول در این‌باره گفت: هرچند متهم ابتدا مأموران را تهدید می‌کرد اما بعد از گذشت دقایقی همکارانم توانستند با درایت خود او را دستگیر کرده و گروگان مسن را نجات دهند. به‌گفته وی، متهم در بازداشت به‌سر می‌برد و تحقیقات در این‌باره ادامه دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید