• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
سه شنبه 20 اردیبهشت 1401
کد مطلب : 160169
+
-

شهردار منطقه 14 از تفاهم با وزارت راه و شهرسازی برای واگذاری ملکیت بازار گل به شهرداری تهران خبر داد

بازار گل مدرن به جای غرفه‌های ناایمن

گفت‌وگو
بازار گل مدرن به جای غرفه‌های ناایمن

زینب زینال‌زاده- روزنامه‌نگار

آبان سال گذشته شهردار تهران در دومین پویش قرار خدمت به منطقه‌14 رفت و پس از گفت‌وگو با شهروندان و بازدید از محله‌ها، دستور رفع مشکلاتی چون تکمیل سوله بحران، احداث پارکینگ طبقاتی شیوا، مرمت مجموعه ورزشی سعیدی، مجموعه پل‌های روگذر امام علی(ع) - خاوران و... را صادر کرد. اکنون حدود 6ماه از این موضوع می‌گذرد و محمدامین سالاری‌پور، شهردار منطقه‌14 که برای بازدید از مؤسسه همشهری به ساختمان شماره‌14 کوچه تورج آمده بود، در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس شهری گزارشی از اقدامات انجام‌شده در راستای اجرای دستور شهردار تهران و رفع مشکلات ارائه داد. در حاشیه این بازدید گریزی هم به موضوع ساماندهی بازار گل محلاتی زد و گفت که سند مالکیت بازار گل به نام وزارت راه و شهرسازی است و مذاکرات برای انتقال ملک به شهرداری در حال انجام است و در نهایت حدود 4 تا 5ماه دیگر با انتقال بازار به شهرداری تهران، کلنگ احداث بازار گل ایمن و مدرن به زمین زده می‌شود. ادامه گفت‌وگو با سالاری‌پور را بخوانید.

احداث پل ارتباطی در تقاطع غیرهمسطح بزرگراه امام علی(ع) - خاوران یکی از مطالبات شهروندان است. در این مورد چه اقداماتی انجام شده است؟
این پروژه چندین‌ساله نیمه‌کاره رها شده و به لحاظ منظر شهری و امنیتی مشکلاتی را برای منطقه و شهروندان ایجاد کرده است. برای تکمیل این پروژه 2 تا 3 ملک باید تملک شود که برخلاف تلاش‌های انجام‌شده از سوی شهرداری، با مالک توافقی صورت نگرفته است و ازاین‌رو کارها را به‌صورت حقوقی پیگیری کردیم و منتظر اعمال ماده9 (تصمیم مراجع قضایی در تملک) هستیم. باتوجه‌به زمان‌بر بودن این فرایند پیش‌بینی می‌کنیم عملیات تکمیل پروژه سال آینده شروع شود.
مجموعه ورزشی سعیدی در اختیار شهروندان است اما بخش‌هایی از آن نیاز به مرمت و احیا و مناسب‌سازی دارد. آیا کاری انجام داده‌اید؟
مجموعه ورزشی آیت‌الله سعیدی در اختیار سازمان ورزش شهرداری تهران است. سالن‌های توپی این مجموعه هم‌اکنون فعال است و در اختیار شهروندان قرار دارد اما باتوجه‌به ظرفیت‌های خوب این مجموعه قرار شد سایر بخش‌های آن (مجموعه روباز و چمن مصنوعی و...) که بلااستفاده هستند احیا، مرمت و بهسازی شوند تا خدمات بهتر، بیشتر و مطلوب‌تری به مردم ارائه شود؛ بنابراین اقدامات شروع شده و امیدواریم تابستان امسال بتوانیم ظرفیت برخی از بخش‌ها را افزایش دهیم اما بهره‌برداری کامل از این مجموعه سال آینده انجام می‌شود.
منطقه با کمبود پارکینگ مواجه است و به همین دلیل مقرر شد پارکینگ شیوا به پارکینگ طبقاتی تبدیل شود. این موضوع محقق شده است؟
پارکینگ شیوا یک پروژه مشارکتی بود که پیمانکار به تعهداتش عمل نکرد و از مراجع قضایی پیگیری کردیم تا پیمانکار خلع ید شود. پس از انتخاب پیمانکار جدید کارها را پیگیری می‌کنیم و امیدواریم چند ماه دیگر شاهد بهره‌برداری از این پارکینگ با ظرفیت 500دستگاه خودرو باشیم.
سوله بحران امام علی(ع) چه زمان بهره‌برداری می‌شود؟
سوله بحران امام علی(ع) حدود 60درصد پیشرفت فیزیکی دارد و پیمانکار همچنان مشغول کار است. کف‌سازی انجام شده و ابنیه در مرحله نازک‌کاری قرار دارد. پیش‌بینی ما این است که 6ماه نخست سال آینده این سوله بهره‌برداری شود.
مذاکرات برای تملک خانه شهید ابراهیم هادی و تبدیل آن به خانه موزه به‌کجا رسید؟
خانه پدر شهید ابراهیم هادی در محدوده میدان خراسان قرار دارد و این خانه توسط پدر شهید به فرد دیگری فروخته شده و مالک تمایلی به فروش خانه ندارد. ما همچنان پیگیر مذاکرات با مالک هستیم و قطعا پس از تملک این خانه به موزه تبدیل می‌شود.
از ساماندهی بازار گل محلاتی چه خبر؟
یکی از موضوعات مهم منطقه و پروژه‌های خاص که اولویت یک شهردار تهران هم بوده و هست، ساماندهی بازار گل محلاتی است تا این مکان پس از ایمن‌سازی در اختیار شهروندان و غرفه‌داران قرار گیرد. ساماندهی این بازار با مشارکت شرکت ساماندهی مشاغل و صنایع شهر تهران انجام می‌شود و برای این کار 2گزینه مطرح شد؛ اول احداث بازارهای گل در 4نقطه (اتوبان شهید بابایی، بوستان ولایت، مرکز خریدوفروش خودرو آیت‌الله سعیدی و بهشت‌زهرا(س)) تا شهروندان دسترسی آسانی به این بازارها داشته باشند. گزینه دوم هم ساماندهی همین بازار یا انتقال آن به زمینی در مجاورت ملک کنونی است. سند مالکیت بازار گل محلاتی به نام معاونت راه و شهرسازی است و مذاکراتی انجام شده تا این ملک به شهرداری واگذار شود که درصورت انجام این نقل‌وانتقال می‌توان 4 تا 5ماه آینده کلنگ احداث بازار ایمن و مدرن را زد و عملیات را شروع‌کرد.

مکث
ایجاد گذر فرهنگی ادیان در دولاب


محمدامین سالاری‌پور، شهردار‌ منطقه 14: قسمتی از تهران قدیم در محله دولاب قرار دارد؛ چراکه بزرگانی چون حاج‌اسماعیل دولابی و... در آن سکونت داشته‌اند و یکی از دروازه‌‌های شهر تهران محسوب می‌شود. مسجد بقیه‌الله در این محله بیش از 100سال قدمت دارد و خانه‌های میراثی زیادی در این محله هست که می‌توان با احیای آنها، ظرفیت گردشگری شهر تهران را افزایش داد. همچنین به‌دلیل وجود آرامستان‌های زرتشتیان و ارامنه می‌توان علاوه بر احیای دروازه دولاب توسط سازمان زیباسازی شهر تهران، گذر فرهنگی ادیان ایجاد کرد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید