• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
سه شنبه 20 اردیبهشت 1401
کد مطلب : 160160
+
-

مردم به خواسته خود رسیدند

انتقال پادگان ارتش در مشهد

مجموعه پادگان لشگر77 دارای چند بنای ارزشمند تاریخی و فضای سبزی با درختان قدیمی است که تا 3ماه آینده در اختیار شهروندان مشهدی قرار خواهد گرفت

حمیده پازوکی  - خبرنگار

انتقال پادگان ثامن‌الائمه(ع) لشکر77مشهد از 17سال پیش تاکنون یکی از مطالبات مردم این شهر است. پس از آنکه پادگان اصلی ارتش از این شهر خارج شد، مردم خواستار آن شدند که پادگان لشکر77ارتش هم از داخل شهر جمع‌آوری و به محلی برای خدمات شهری مثل بوستان تبدیل شود.
با این حال مالکیت این اراضی در اختیار آستان قدس بود، ارتش آن را در اجاره خود داشت و شهرداری مشهد هم سازمانی بود که باید بخش قابل‌توجهی از پادگان را در اختیار می‌گرفت. هماهنگ نشدن این 3نهاد مشکلی بود که انتقال پادگان را طی 17سال گذشته به تعویق انداخت.
اوایل اردیبهشت امسال بود که امیر آذریان، ارشد نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران در شمال‌شرق ضمن استقبال از انتقال پادگان اعلام کرد مقدمات این طرح در ارتش انجام و کمیسیون ماده5برای آن برگزار شده است. سرانجام روز گذشته (دوشنبه، 19اردیبهشت) در سی‌و‌هشتمین جلسه علنی ششمین دوره شورای اسلامی شهر مشهد، تفاهمنامه مشترک شهرداری، آستان قدس رضوی و ارتش درباره پادگان لشکر ۷۷ و اراضی آبشار۲ به تصویب رسید تا شهروندان این شهر به‌زودی به مطالبات خود دست یابند.

تعیین‌‌تکلیف اراضی 
پادگان لشکر77ارتش در هسته مرکزی شهر و مجاور ارتفاعات جنوبی مشهد قرار دارد و بیمارستان قائم، بیمارستان امام رضا(ع) و پایانه مسافری مشهد در کنار آن است. رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر مشهد درباره اراضی تعیین تکلیف‎شده می‌گوید: براساس توافق جلسه شورای شهر اراضی پادگان و آبشار مساحت این دو حوزه ۳۷۴هکتار و سهم شهر از این توافق ۲۱۳هکتار است.
به گفته حمید ضمیری، ایجاد مسیر سبز ممتد در هسته مرکزی پادگان به‌صورت شمالی-جنوبی به مساحت ۱۰۰هکتار در هر دو حوزه فضای مناسبی را در اختیار شهروندان قرار خواهد داد. 

برنامه‌های شهرداری برای اراضی آزادشده
طرح انتقال پادگان بعد از دستور مقام معظم رهبری در سال 1387آغاز شد؛ دستوری که مبنای قانون انتقال پادگان‎ها در کشور قرار گرفت.
معاون محیط‌زیست و خدمات شهری شهرداری مشهد با بیان اینکه برای انجام انتقال جلسات متعددی بین شهرداری، نیروی زمینی و آستان قدس برگزار شد، گفت: در سال‌های گذشته توافق‌های زیادی برای انتقال پادگان صورت گرفت، اما هیچ‌یک اجرا نشد تا اینکه امسال در دوره ششم شورای شهر با توجه به سیاست‌های شهرداری مشهد و نیاز مردم به محورهای ترافیکی جدید و فضای سبز انتقال در دستور کار قرار گرفت. البته انتقال نیروهای نظامی مستقر در پادگان از چند سال قبل آغاز شده بود و فقط اراضی به شهرداری منتقل نشده بود. علی نجفی با بیان اینکه مساحت پادگان لشکر77حدود 187هکتار است که 43درصد آن در اختیار شهرداری قرار خواهد گرفت، می‌افزاید: 50هکتار این مجموعه فضای سبزی با درختان قدیمی است که به‌عنوان بوستان به فضای سبز مشهد اضافه خواهد شد. همچنین در اراضی جنوبی پادگان نیز فضای سبز جدید ایجاد خواهد شد. وی یکی از مشکلات مناطق اطراف پادگان را ترافیک و نداشتن دسترسی شرق به غرب می‌‎داند و ادامه می‌دهد: 22هکتار از مساحت پادگان فعلی برای احداث معابر شهری اختصاص می‌یابد. بازشدن این دسترسی‌ها علاوه بر حل مشکل ترافیک، زمان دسترسی آمبولانس‌ها به 2بیمارستان قائم و امام رضا(ع) را هم کوتاه‌تر خواهد کرد.
معاون محیط‌زیست و خدمات شهری شهرداری مشهد ادامه می‎دهد: این مجموعه دارای چند بخش تاریخی شامل یک سوله بزرگ و تونلی عریض است که در دوره پهلوی اول ساخته شده و پیش از انقلاب بسیاری از زندانیان سیاسی و انقلابیون مشهد در سوله پادگان زندانی بوده‌اند. به‌گفته نجفی، تا 3-2ماه آینده بخش قابل‌توجهی از فضای پادگان در اختیار شهروندان قرار خواهد گرفت.
   
ایجاد فضای فرهنگی، بوستان و روان شدن ترافیک از مزایای انتقال پادگان لشکر 77ارتش است. سرانجام مردم مشهد به مطالبه‌خود رسیده‌اند و شهرداری می‌تواند با الحاق به‌موقع اراضی موردنظر به شهر، آنها را از فضای آزادشده بهره‌مند کند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید