• یکشنبه 7 مرداد 1403
  • الأحَد 21 محرم 1446
  • 2024 Jul 28
سه شنبه 20 اردیبهشت 1401
کد مطلب : 160152
+
-

استفاده از آمونیاک برای سوخت پاک در هواپیما

فناوری
استفاده از آمونیاک برای سوخت پاک در هواپیما

صنعت هواپیمایی باید طی چند دهه آینده از استفاده سوخت جت صرف‌نظر کند، اما هنوز هم هواپیماهای جت بسیار گران‌قیمتی خریداری می‌شوند. به گزارش نیو اطلس، شرکت استرالیایی Aviation H2 امیدوار است با تبدیل نوع سوخت هواپیماهای موجود به سوخت آمونیاک سبز به جای سوخت استاندارد جت، پروازهای تجاری را تبدیل به پروازهای پاک کند. برای این کار، استرالیا قصد دارد تا اواسط سال آینده یک جت مسافربری 9نفره به آسمان بفرستد که با سوخت آمونیاک پرواز می‌کند.
آمونیاک یک حامل انرژی و سوخت آینده با پتانسیل جالب برای کربن زدایی بخش‌هایی مانند کشتیرانی و راه‌آهن است. دومین ماده شیمیایی تولید شده در جهان امروز، در درجه اول به‌عنوان کود استفاده می‌شود، اما با شروع انقلاب انرژی پاک، به‌طور مؤثر به‌عنوان راهی آسان‌تر برای انتقال و ذخیره هیدروژن سبز استفاده می‌شود.
انرژی‌های تجدید پذیر در جایی و زمانی که ما بخواهیم، تولید نمی‌شود. اغلب، پتانسیل انرژی پاک در فاصله نامناسبی از محل تقاضا قرار دارد. اگر انرژی پاک برای الکترولیزکردن آب و تولید هیدروژن استفاده شود، می‌توان آن را ذخیره و حمل کرد. اما همان هیدروژن می‌تواند با نیتروژن اتمسفر ترکیب شود و آمونیاک تولید کند که بسیار بهتر از H2 مایع گازی یا برودتی حرکت می‌کند.
کریستف مایر، مدیر هواپیمایی H2 در این‌باره گفت: گاز هیدروژن نسبت به انرژی که دارد بسیار سبک است و مایع هیدروژن حتی سبک‌تر هم هست. اما تانک‌ها بسیار بزرگ و سنگین هستند. ما مطمئنا هیدروژن مایع یا هر شکل دیگری از هیدروژن را به‌عنوان یک گزینه درنظر نمی‌گیریم. اما هم‌اکنون فقط با آمونیاک حرکت می‌کنیم. این ساده‌ترین تبدیل است و آن را تبدیل به ایمن‌ترین سوخت می‌کند.
با چند اصلاح، یک موتور جت معمولی را می‌توان به نوعی تبدیل کرد که با آمونیاک کار کند و تمام انتشار دی اکسیدکربن آن را به‌گونه‌ای حذف کرد که آب از آب تکان نخورد. این عملیات بسیار سریع‌تر و ارزان‌تر از تبدیل پیل سوختی هیدروژنی خواهد بود. ایمنی در انقلاب هوانوردی پاک تحت نظارت شدید قرار خواهد گرفت.

این خبر را به اشتراک بگذارید