• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
دو شنبه 19 اردیبهشت 1401
کد مطلب : 160057
+
-

نقاط قوت پتی را ببینید

مهران حاتمی سرمربی شهرداری گرگان از دلایل قهرمانی دوباره این تیم در لیگ بسکتبال می‌گوید

نقاط قوت پتی را ببینید

لیلی خرسند

قهرمان کردن تیمی که یک سال قبل با یک مربی دیگر قهرمان شده، کار راحتی نیست. شهرداری گرگان سال قبل بعد از 54سال حضور در لیگ برتر بسکتبال برای نخستین‌بار به قهرمانی رسید. این قهرمانی با مربیگری مهران شاهین‌طبع به‌دست آمد و بعضی‌ها بعید می‌دانستند مهران حاتمی، سرمربی این فصل شهرداری بتواند این قهرمانی را تکرار کند. حالا هم که گرگانی‌ها به جام دوم رسیده‌اند، بحث‌های دیگری درباره حاتمی مطرح است، ازجمله اینکه تیمی پرستاره در حد گرگان با هر مربی دیگری هم می‌توانست قهرمان شود. حاتمی در گفت‌وگو با همشهری از خودش و تیمش دفاع می‌کند.

  با تیم‌های دیگری مثل شهرداری تبریز و پتروشیمی ماهشهر قهرمان شده بودید اما قهرمانی در گرگان به‌نظر می‌رسد متفاوت است.
دقیقا همینطور است. این شهر 500هزار نفر جمعیت دارد که همه این نفرات بسکتبال را خوب می‌فهمند. با کسانی طرف هستی که می‌توانند عملکرد تیم را ارزیابی کنند و همین مسئله کار را سخت می‌کند. مردم گرگان خونگرم هستند و انرژی تیم را هم چندبرابر می‌کنند.

  تیم هم از طرف تماشاگران حمایت شد و هم از طرف مسئولان ولی به‌نظر می‌رسد توقع‌ها هم بالا بود. این انتظار که قهرمانی دوباره تکرار شود، شما را تحت‌فشار قرار نداد؟
نه مشکل خاصی نبود. من با علم به شرایطی که بود به این شهر آمدم. می‌دانستم که اینجا کار سخت است و به تلاش مضاعفی نیاز داریم. به جز حمایت هم چیز دیگری ندیدم. مردم گرگان به همان اندازه‌ای که تیم را حمایت می‌کنند، حق دارند اعتراض کنند.

 بازیکنان چطور؟ آنها در این جو می‌توانستند راحت کار کنند؟
برنامه تیمی ما این بود که هیچ مسئله‌ای خارج از بازی را به تیم منتقل نکنیم. فکر نمی‌کنم که آنها در این فصل مشکلی داشتند. این را هم درنظر بگیریم که تماشاگران گرگان بسکتبال را می‌فهمند و ورزش را می‌شناسند و می‌دانند که یک سر ورزش برد است و یک سر ورزش باخت. در همین بازی‌های فینال دیدید که بعد از شکست تیم ما بیشتر تشویق شد. داشتن این تماشاگران برای یک تیم امتیاز است.

 پیش‌بینی قهرمانی را می‌کردید؟
از روز اولی که به این تیم آمدم قول دادم همه سعی‌ام را برای قهرمانی انجام ‌می‌دهم. ما سعی کردیم و بقیه‌اش را به خدا و تقدیر سپردیم. هم کادر فنی و هم کادر پشتیبانی که مجموعه شهرداری بودند، برای تیم سنگ‌تمام گذاشتند. اعضای کادر فنی همه باتجربه بودند و خیلی کمک کردند. بازیکنان ما رسول مظفری، محمد جمشیدی، سجاد پذیرفته، کیوان ریاعی، پری پتی، امیر صدیقی، میثم میرزایی و... متحد و یکدل بودند و اینها در کنار هم منجر به قهرمانی شد.

 در آخرین بازی فینال پتی 41و جمشیدی 31امتیاز گرفت؛ 72امتیاز از 95امتیاز. بعد از قهرمانی تیم گفته شد، با بودن این بازیکنان هر مربی دیگری هم بود می‌توانست تیم را قهرمان کند. کلا نظر بعضی از دوستان این است که مهران حاتمی چه در پتروشیمی چه در شهرداری تبریز با داشتن بازیکنان خارجی خوب تیم‌هایشان را قهرمان کرده و از نظر فنی کار خاصی انجام نداده است.
من هیچ ادعایی ندارم ولی می‌توانم بگویم که بسکتبال را خوب می‌فهمم. باید بتوانی برای یک بازیکن خوب فضاسازی کنی تا او امتیاز بگیرد. در بازی آخر تیم طوری چیده شده بود که کسی نمی‌توانست جمشیدی و پتی را پوشش بدهد. این امتیازها نتیجه کارهای تاکتیکی خوب تیم است. مهم این است که یک تیم بتواند بازی را ببرد، مهم نیست که چه‌کسی امتیاز می‌گیرد. متأسفانه بعضی از بازیکنان نامی صحبت‌هایی می‌کنند که خیلی آزاردهنده است.

 با اینکه آنتاناس یودراس، بازیکن اهل لیتوانی بازی‌های خوبی انجام داد اما بعضی‌ها بازی او را هم نپسندیدند.
یودراس بازیکن خیلی خوبی است و خیلی خوب دفاع کرد، چطور می‌شود او را ندید؟ از نظر من دفاع خیلی مهم‌تر از حمله است. هر 5بازیکن ما از نظر دفاع خوب بودند. در پیروزی یک تیم نه‌تنها 12بازیکنی که روی نیمکت می‌نشینند که همه 16بازیکن زحمت می‌کشند اما یک عده فقط همان 5بازیکن داخل زمین را می‌بینند. ما بازیکنانی داریم که 35دقیقه می‌توانند در تیم‌های دیگر بازی کنند اما ترجیح دادند کنار ما بمانند و فقط دو سه دقیقه بازی کنند. برای آنها تیم و هدف تیم مهم بود. تیم ما تیم بود. هر وقت دوستان مفهوم تیم بودن را متوجه شدند، نظر کارشناسی بدهند.

 چقدر حضور بازیکنان خارجی به‌خصوص پری پتی روی بازیکنان دیگر و تیم شدن تیم تأثیر داشت؟
بازیکنان خارجی را به این دلیل به تیم اضافه می‌‌کنیم که مهارت‌های غیربسکتبالی آنها رشد کند. هم پتی و هم آنتاناس خیلی از مسائل را به خوبی رعایت می‌کنند، به موقع و خوب می‌خوابند، سر وقت به تمرینات می‌آیند، در تمرین تمرکز و تعهد لازم را دارند و... اصل تمرین و بازی داشتن تمرکز است. آنها به‌خصوص در مرحله پلی‌آف تمرکز خوبی روی بازی‌ها داشتند و بقیه بازیکنان هم به تبعیت از آنها روی هدف تیم متمرکز بودند.

 از پتی و همین تمرکزش تعریف کرده‌اید که در فضای مجازی نبود و... اما در فضای مجازی علیه شما نظر داده‌اند و می‌گویند چندی پیش پتی به‌خاطر مسائل اخلاقی محروم شده بود.
در یک سال گذشته پتی هیچ‌ محرومیتی نداشت. مدتی به‌خاطر کشیدگی عضله پا مصدوم بود و با تیم تمرین نکرد. حالا یک کلاغ 40 کلاغ شده و می‌گویند او محروم بوده. هر کسی نقطه‌ضعف‌هایی دارد اما بهتر است نقطه‌قوت‌هایش دیده شود. پتی از نظر بسکتبالی بازیکن بزرگی است و مسائل حرفه‌ای را خوب رعایت می‌کند. در 4شاخص از شاخص‌های فیباآسیا بهترین بود. قرار گرفتن در لیست فیباآسیا که الکی نیست. بهتر است با خلوص‌نیت درباره بقیه نظر بدهیم.

 فصل بعد گرگان می‌مانید؟
فعلا به قدری بچه‌ها خسته‌اند که باید ده پانزده روز استراحت کنند. باید با باشگاه صحبت کنیم.

 عضو کادر فنی تیم ملی هم هستید، قرار است سرمربی جدید انتخاب شود؟
من هم مثل بقیه خبری ندارم.

این خبر را به اشتراک بگذارید