• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 24 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 15996
+
-

سفیر ایران در پکن در گفت‌وگو با همشهری تحلیل کرد

آینده روابط اقتصادی ایران و چین در دوران جدید برجام

علی‌اصغر خاجی، سفیر ایران در پکن در گفت‌وگو با همشهری در پاسخ به سؤالی درباره شائبه برخی از کارشکنی‌هایی که چین اخیرا در روابط اقتصادی‌اش با ایران انجام داده، گفت: چین یک دهه است که شریک اول تجاری ایران به‌شمار می‌رود و سال2017 حجم تجارت بین 2کشور 37.3میلیارد دلار شد که 20میلیون دلار توازن تجاری به‌نفع ایران بود.

وی با اشاره به اینکه چین بالاترین میزان خرید نفت از ایران را در سال2017 داشته است، افزود: چینی‌ها سال گذشته روزانه 625هزار بشکه نفت از ایران خریداری کردند و نخستین وارد‌کننده کالاهای غیرنفتی ما بودند.

خاجی با اشاره به نقش برجسته چین در اقتصاد ایران بیان کرد: با توجه به روابط خوب 2 کشور و مواضع نزدیک تهران و پکن در برجام و مخالفت با تحریم‌ها و یکجانبه‌گرایی آمریکا پیش‌بینی می‌شود همکاری‌ها به شکل خوبی در آینده تداوم یابد. سفیر ایران در پکن درخصوص استفاده 2 کشور از پول ملی برای مقابله با محدودیت‌آفرینی آمریکا در تبادل دلار ایران تأکید کرد: مذاکرات خوبی در این زمینه انجام شده؛ البته بخشی از پول فروش نفت ایران در چین به یوان است و صرف واردات کالا می‌شود و الان هم این همکاری وجود دارد و مذاکرات بیشتری برای استفاده از پول ملی در دست انجام است. سفیر ایران اضافه کرد: چین از دوستان ماست که در زمان جنگ و تحریم و قبل از برجام کنار ایران بود و همواره مواضع مثبتی در قبال ایران داشته است و علاوه بر این همکاری خوبی در صحنه منطقه‌ای و بین‌المللی دارد و امیدواریم این همکاری خوب کمافی‌السابق ادامه پیدا کند. وی با اشاره به سفر رئیس‌جمهور چین به ایران در سال2016 و ارتقای سطح روابط به مشارکت راهبردی اظهار کرد: 2 کشور وارد عرصه همکاری جدید شده‌اند و این، افق روشنی را ایجاد کرده است. وی در رابطه با تداوم فروش نفت ایران به چین بعد از خروج آمریکا از برجام گفت: امیدواریم در شرایط جدید هم همکاری‌های ایران و چین به خوبی ادامه یابد. خاجی از سفر هفته قبل هیأتی از چین به تهران برای برگزاری اجلاس امنیتی 2 کشور خبر داد که در نتیجه آن 4 کارگروه تشکیل شده است. به‌گفته سفیر ایران به‌زودی قرار است هیأتی از چین برای همکاری‌های راه و جاده‌ای به ایران سفر کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید