• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
شنبه 17 اردیبهشت 1401
کد مطلب : 159884
+
-

شکاف در اروپا، بر سر تحریم روسیه

جهان‌نما
شکاف در اروپا، بر سر تحریم روسیه

سخنان جنجالی دیروز نخست‌وزیر مجارستان در مورد تحریم واردات نفت از روسیه، اختلاف میان کشورهای اروپایی بر سر تحریم مسکو را عیان کرد.
به گزارش یورونیوز، ویکتور اوربن اعلام کرد که تحریم نفت روسیه خط قرمز کشورش است. نخست‌وزیر راست‌گرای مجارستان که به مخالفت‌های تاریخی‌اش با تصمیمات اتحادیه اروپا معروف است دیروز در گفت‌وگو با رسانه‌های مجارستانی گفت که تصمیم اروپا برای توقف واردات انرژی از روسیه، مثل «انداختن بمب اتم روی اقتصاد مجارستان» عمل خواهد کرد. غیراز مجارستان، کشورهای جمهوری چک و اسلواکی هم به این تصمیم اتحادیه اروپا معترض هستند. این کشورها برای تامین نفت مورد نیاز خود به‌طور کامل به روسیه وابسته‌اند. نفت مورد نیاز آنها از طریق یک خط لوله مستقیم از روسیه وارد می‌شود. کمیسیون اروپا طرحی را پیشنهاد کرده که براساس آن، کشورهای اروپایی طی 6ماه، واردات نفت خام و طی یک سال، واردات تمام محصولات پالایشگاهی از روسیه را متوقف می‌کنند.
اروپا بزرگ‌ترین مشتری نفت روسیه است. کشورهای قاره سبز روزانه 3.5 میلیون بشکه نفت خام و فرآورده‌های پالایشگاهی از روسیه وارد می‌کنند. درآمد روسیه از صادرات نفت به اروپا طی سال گذشته میلادی بیش از 70میلیارد یورو بوده است. تحریم واردات نفت از روسیه، جدی‌ترین گام اروپا برای اعمال تحریم علیه مسکو از زمان آغاز جنگ اوکراین به شمار می‌رود. مجارستان اعلام کرده که این طرح را وتو خواهد کرد. این کشور گفته که برای قطع وابستگی خود به نفت روسیه، دست‌کم 5سال زمان نیاز دارد. اسلواکی هم اعلام کرده که دست‌کم تا پایان سال 2025برای اجرای تحریم نفتی روسیه زمان نیاز دارد. به‌نظر می‌رسد اتحادیه اروپا قصد دارد به 3کشور یادشده معافیت از تحریم‌های نفتی روسیه ارائه کند و طرح مورد نظر خود را به تصویب برساند.
اروپا در گام بعدی قرار است حمل‌و‌نقل نفت روسیه با استفاده از کشتی‌های متعلق به کشورهای اروپایی را ممنوع کند. از همین حالا، یونان، قبرس و جزایر مالت که کشتی‌هایشان اساسا به‌کار جابه‌جایی نفت روسیه مشغول هستند، با این طرح مخالفت کرده‌اند.

این خبر را به اشتراک بگذارید