• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
شنبه 17 اردیبهشت 1401
کد مطلب : 159856
+
-

چه امیدی؟

توقف استقلال و برتری پرسپولیس در هفته بیست‌وپنجم سرخپوشان را کمی به قهرمانی امیدوار کرد و به یحیی گل‌محمدی هم این اعتمادبه‌نفس را داد که بگوید: «لیگ تازه برای ما آغاز شده است.» ولی با بررسی بازی‌های آینده و البته فرم فعلی دو تیم، شاید این امیدواری چندان هم منطقی به‌نظر نرسد. استقلال البته بازی‌های سخت‌تری در پیش دارد اما بازی‌های پرسپولیس هم چندان راحت نیستند و کسب امتیاز در این بازی‌ها چندان هم ساده نخواهد بود.

  بدترین فرم فصل
استقلال در اصفهان به سومین مساوی متوالی‌اش در لیگ برتر رسید. با احتساب بازی با نساجی در جام‌حذفی، آبی‌ها الان 4بازی متوالی است پیروز نشده‌اند و ظاهرا تلاش مجیدی برای حفظ رکورد شکست‌ناپذیری از استقلال یک تیم محتاط‌تر از قبل و علاقه‌مند به نتیجه مساوی ساخته است. استقلال در 6هفته اخیر لیگ، 4مساوی داده درحالی‌که پیش از آن طی 11هفته فقط یک مساوی داده بود. اما اگر پرسپولیسی‌ها بخواهند به فرم اخیر استقلال دل ببندند باید گفت وضعیت خودشان هم چندان بهتر نبوده است. سرخپوشان از 5بازی اخیرشان فقط 8امتیاز گرفته‌اند که پایین‌ترین امتیاز این تیم در بازه‌های 5هفته‌ای بوده است. به فرض اینکه قرمزها در هفته‌های باقیمانده متحول شوند و امتیازات زیادی بگیرند باز هم نمی‌توان 5پیروزی از 5بازی باقیمانده را برای آنها متصور شد. فرض کنید این تیم در مصاف با سپاهان و تراکتور لااقل یک مساوی به یکی از این 2 تیم بدهد و 4بازی دیگرش را ببرد. در این صورت استقلال حق دارد در 5بازی باقیمانده 6امتیاز از دست بدهد. یعنی 3مساوی طی 5بازی با شهرخودرو، فولاد، آلومینیوم، مس و نفت مسجدسلیمان. کسب 2برد و 3مساوی از این بازی‌ها برای تیمی که نشان داده مساوی در آوردن از بازی‌های سخت را خیلی خوب یاد گرفته، کار سختی است؟

  گره خوردن صدر و قعر
پرسپولیس که امروز 53امتیازی است فصل گذشته در همین مقطع یک امتیاز بیشتر یعنی 54امتیاز داشت. آن تیم برای قهرمان شدن از 5بازی باقیمانده‌اش 13امتیاز گرفت و فقط یک مساوی به فولاد داد. اگر سرخپوشان امسال قهرمانی می‌خواهند باید قید آن یک مساوی را هم بزنند و همه 5بازی باقیمانده را ببرند. کاری سخت برای تیمی که در 5هفته باقیمانده با 2گزینه سقوط هم بازی دارد و در هفته‌های پایانی امتیاز گرفتن از این تیم‌ها آسان‌تر از امتیازگیری از حریفان صدر جدولی نیست. پرسپولیس در 2 هفته پایانی با شهرخودرو و فجرسپاسی روبه‌رو می‌شود که هر دو در رقابت فرار از سقوط هستند. استقلال هم باید با شهرخودرو و نفت مسجدسلیمان بازی کند و آن 2 مسابقه هم نقش مهمی در قهرمانی و سقوط خواهد داشت. البته در رقابت سقوط، یک مسابقه دیگر هم نقش بسیار مهمی دارد که بازی همین هفته فجرسپاسی با نفت مسجدسلیمان خواهد بود. جالب اینکه شهرخودرو در 5بازی آینده باید با استقلال، پیکان، سپاهان، پرسپولیس و فولاد بازی کند که بازی‌های خیلی خیلی سختی خواهد بود. اما تیم مشهدی تا حدودی متحول‌ شده و شاید بتواند از این بازی‌ها هم امتیازات لازم را کسب کرده و در لیگ برتر ماندگار شود.

  روز آخر، بازی بازندگان؟
در قعر جدول شهرخودرو و نفت مسجدسلیمان در هفته‌های اخیر نتایج نسبتا بهتری گرفته‌اند. شهرخودرو در 5بازی اخیر شکست نخورده و نفت مسجدسلیمان هم بعد از آمدن رضا مهاجری نتایج بهتری گرفته است. اما فجرسپاسی با تغییر سرمربی هم نتایج بهتری نگرفت و اگرچه شکل بازی‌اش کمی بهتر شد اما در کسب امتیاز ناکام ماند. از لحاظ فرم فعلی وضعیت فجرسپاسی از دو تیم دیگر خراب‌تر است اما از لحاظ سختی بازی‌های باقیمانده شرایط شهرخودرو از تمام تیم‌ها خطرناک‌تر و ناامیدکننده‌تر به‌نظر می‌رسد. به این ترتیب شاید بتوان شانس مسجدسلیمان را برای باقی ماندن در لیگ بهتر از 2 تیم دیگر دانست. همانطور که شانس استقلال برای قهرمانی خیلی بیشتر و پررنگ‌تر از پرسپولیس است. شاید بازی هفته آخر پرسپولیس و فجرسپاسی با نایب‌قهرمانی این یکی و سقوط آن یکی تمام شود. بازی بازندگان! درست مثل بازی پرسپولیس و راه‌آهن در آخرین روز لیگ پانزدهم که با نایب‌قهرمانی قرمزها و سقوط راه‌آهن تمام شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید