• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
شنبه 17 اردیبهشت 1401
کد مطلب : 159809
+
-

مورینیو و جهانبخش در فینال

مورینیو و جهانبخش در فینال

ژوزه مورینیو یک رکورد شخصی دیگر در کتاب تاریخ فوتبال ثبت کرد. با پیروزی یک بر صفر آاس‌رم در بازی برگشت نیمه‌نهایی لیگ کنفرانس مقابل لسترسیتی، حالا ژوزه مورینیو به نخستین سرمربی جهان تبدیل شده که به فینال 3‌تورنمنت باشگاهی یوفا (لیگ قهرمانان اروپا، لیگ اروپا و لیگ کنفرانس) می‌رسد؛ با پورتو فینال لیگ قهرمانان، با اینتر فینال لیگ قهرمانان، با منچستر‌یونایتد فینال لیگ اروپا و با رم فینال لیگ کنفرانس اروپا. او هر ‌بار قبلی فینال را برده. او همچنین نخستین سرمربی‌ای است که با 4‌تیم گوناگون به فینال‌های اروپایی راه یافته است؛ پورتو (جام یوفا ۲۰۰۳ و لیگ قهرمانان ۲۰۰۴)، اینتر (لیگ قهرمانان ۲۰۱۰)، منچستریونایتد (لیگ اروپا ۲۰۱۷)، رم (لیگ کنفرانس اروپا ۲۰۲۲).
   آس‌رم پس از 31سال به یک فینال اروپایی رسید. گرگ‌ها در فصل 91-1990 با اینترمیلان به فینال جام یوفا رفته بودند که در مجموع رفت و برگشت با نتیجه 2بریک بازنده شدند. تنها حضور آنها در فینال جام باشگاه‌های اروپا (لیگ قهرمانان فعلی) به سال1984 برمی‌گردد که در ضربات پنالتی به لیورپول باختند.
   بازی فینال مقابل فاینورد سیصدمین بازی اروپایی آاس‌رم خواهد بود؛ 111بار در لیگ قهرمانان، 29بار در جام برندگان جام، 145بازی در لیگ اروپا (جام یوفا) و 15بازی در لیگ کنفرانس؛ 46.82درصد پیروزی.
   پس از علی دایی که با بایرن‌مونیخ در فینال لیگ قهرمانان 1999حاضر شد و البته بازی نکرد و بایرن با 2‌گل سولسشائر کام‌بک خورد، علیرضا جهانبخش نخستین بازیکن ایرانی است که رنگ یک فینال اروپایی را می‌بیند. جهانبخش در بازی برگشت با مارسی از دقیقه88به زمین رفت.
   فاینورد برای تساوی بدون گل در زمین مارسی به خشونت روی آورد؛ 25خطا مقابل 11خطای تیم فرانسوی.
   تیم هلندی با تساوی بدون گل برابر مارسی و برتری 3 بر 2 در مجموع به فینال لیگ کنفرانس2022 صعود کرد و حریف آقای خاص شد. این مسابقه چهارشنبه‌شب ۴خرداد ساعت۲۳:۳۰ در ورزشگاه تیرانا آلبانی برگزار می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید