• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
شنبه 17 اردیبهشت 1401
کد مطلب : 159806
+
-

... و بازهم از گور برخاسته

رئال تنها تیم تاریخ است که با 3‌شکست در مراحل حذفی به فینال اروپا می‌رسد؛ کارلتو و کلوپ چه شباهت‌هایی دارند؟

... و بازهم از گور برخاسته

کارلتو و یورگن کلوپ که باید روز هفتم خرداد ماه در پاریس روبه‌روی هم قرار بگیرند، شرایط مشابهی دارند. سرمربی ایتالیایی تمام جام‌های ممکن را برای رئال مادرید به‌دست آورده اما هر کدام را یک‌بار؛ اعم از لیگ قهرمانان، لالیگا، کوپا دل‌ری، سوپرجام اسپانیا، سوپرجام اروپا و جام جهانی باشگاه‌ها. کارلتو اگر لیگ قهرمانان را ببرد، سنت‌شکنی کرده است. کلوپ هم همینطور. او همه جام‌های ممکن شامل لیگ برتر، لیگ قهرمانان، جام اتحادیه، سوپرجام اروپا، کامیونیتی‌شیلد، جام حذفی و جام جهانی باشگاه‌ها را یکی یک‌بار برای لیورپول به ارمغان آورده. کلوپ می‌تواند لیگ برتر و لیگ قهرمانان امسال را ببرد و در این 2‌جام دو تایی شود و اگر هر دو را ببازد، به سنت خود در تکرار نکردن جام‌هایش ادامه خواهد داد. به‌نظر می‌رسد یکی یا هر دو مربی این سنت را بشکنند.

   کارلو آنچلوتی ظرف 4‌روز، 2‌رکورد جهانی زد؛ شنبه نام خود را به‌عنوان نخستین سرمربی تاریخ که در 5‌لیگ بزرگ اروپایی توانسته به قهرمانی برسد ثبت کرد و چهارشنبه‌شب به نخستین سرمربی تاریخ تبدیل شد که در 5‌فینال لیگ قهرمانان اروپا حاضر می‌شود. فینال‌های کارلتو در این رقابت‌ها؛ 2003با میلان برابر یوونتوس، 2005با میلان برابر لیورپول، 2007با میلان برابر لیورپول، 2014با رئال‌مادرید برابر اتلتیکومادرید و امسال با رئال برای سومین‌بار مقابل لیورپول. او در 2‌رویارویی قبلی یک‌بار به تیم انگلیسی باخته و یک‌بار به پیروزی رسیده بود.
   لیورپول در دور گروهی با میلان و اتلتیکو و پورتو همگروه شده بود که این گروه را گروه مرگ می‌خواندند اما در ادامه قرعه‌های بهتری نصیب این تیم شد؛ اینتر، بنفیکا و ویارئال. رئال در مرحله گروهی خوش‌شانس بود اما در ادامه با همه باشگاه‌های ثروتمند دنیا رقابت کرد؛ پاریس، چلسی و سیتی. جالب اینکه رئال مقابل تمام این تیم‌ها باخت را تجربه کرد و به نخستین تیمی در تاریخ تبدیل شد که با قبول 3‌شکست در مراحل حذفی به فینال می‌رسد! لیورپول و رئال مادرید بین 20باشگاه پرهزینه از لحاظ بدهکاری در خرید و فروش بازیکن قرار ندارند.
   رئال‌مادرید و لیورپول، تکراری‌ترین فینال تاریخ لیگ قهرمانان است. نخستین رویارویی در سال 1981بود که رئال در پاریس با نتیجه یک بر صفر مقابل لیورپول شکست خورد. دومین تقابل هم به سال 2018 برمی‌گردد که رئال‌مادرید در کی‌یف با نتیجه 3بر یک و با دبل بیل و گل بنزما پیروز شد. این سومین فینال بین این دو تیم است.
   در فاصله 3‌هفته مانده تا فینال لیگ قهرمانان، به‌نظر می‌رسد لیورپول شرایط سخت‌تری را تجربه خواهد کرد. رئال قهرمانی‌اش در لالیگا را قطعی کرده و 4بازی تشریفاتی در پیش دارد. رئالی‌ها فردا با اتلتیکو، پنجشنبه با لوانته در خانه، یکشنبه با کادیس در زمین حریف و هفته آخر با بتیس در برنابئو روبه‌رو خواهند شد. کادیس و لوانته برای فرار از سقوط می‌جنگند، اتلتی برای سهمیه لیگ قهرمانان و بتیس برای سهمیه لیگ اروپا اما اینها به رئال دخلی ندارد و کارلتو می‌تواند تیم دوم خودش را به مصاف آنها بفرستد. در مقابل وضعیت لیورپول متفاوت است. تیم انگلیسی هنور یک‌امتیاز از سیتی در لیگ عقب است. امروز بازی سختی با تاتنهام دارد، سه‌شنبه به مصاف استون‌ویلا و استیون جرارد می‌رود، 27اردیبهشت مقابل ساوتهمپتون قرار می‌گیرد و در روز اول خرداد، یعنی 6‌روز مانده به بازی پاریس با ولوز بازی می‌کند. لیورپول 3‌روز پیش از آن هم فینال جام حذفی را با چلسی برگزار می‌کند. شاگردان کلوپ باید همه این بازی‌ها را ببرند تا به رکوردی تاریخی برسند.

پادشاه اروپا

  حالا رئال‌مادرید تعداد حضور اسپانیایی‌ها در فینال لیگ قهرمانان اروپا را به عدد30رسانده که 17فینال از آن خود این باشگاه است، 8فینال بارسلونا، 3فینال اتلتیکو و 2‌فینال سهم والنسیا. لیورپول هم با این صعود، حضور انگلیسی‌ها در فینال‌های لیگ قهرمانان یا جام قهرمانی باشگاه‌های اروپا را به 25بار رساند که هنوز 3بار از ایتالیایی‌ها کمتر است. این دهمین صعود لیورپول به فینال است؛ دوبرابر منچستریونایتد به‌عنوان نزدیک‌ترین تعقیب‌کننده.
  رئال با 4‌باخت به شریف، پاریس، چلسی و سیتی به فینال راه یافته و لیورپول تنها یک‌بازی به اینتر باخته. باخت‌های لیورپول در همه رقابت‌های فصل 22-2021از شکست‌های رئال در لیگ قهرمانان این فصل کمتر بوده و این تیم در 57بازی در همه رقابت‌ها تنها 3‌بار شکست خورده است.
  زمانی که 8‌تیم در لیگ قهرمانان باقی مانده بودند، سیتی با 28درصد بیشترین شانس قهرمانی را داشت و رئال با تنها 6درصد پنجمین تیم صاحب شانس بود. حالا رئال‌مادرید هر 3‌باشگاه نفتی ثروتمند را از دور رقابت‌ها حذف کرده تا با لیورپول بازی کند، تیمی که در مرحله یک‌چهارم پایانی پیش‌بینی می‌شد 27درصد شانس قهرمانی داشته باشد.
  از 12‌بار آخری که کار رئال به وقت‌های اضافه کشیده، در 11مورد موفق به پیروزی شده. تنها تیم گمنام آلکویانو در جام حذفی توانسته این رکورد را خراب کند.  رئال در 8‌بار قبلی که بازی رفت نیمه‌نهایی را باخته بود، موفق به صعود به فینال نشده بود.
  رئال در این فصل این تیم‌ها را شکست داده؛ قهرمان ایتالیا در مرحله گروهی (اینتر)، قهرمان فرانسه در مرحله یک‌شانزدهم (پی‌اس‌جی)، قهرمان لیگ قهرمانان فصل قبل در مرحله یک‌چهارم (چلسی) و قهرمان انگلیس در مرحله نیمه نهایی (من‌سیتی)  رودریگو به نخستین بازیکن تاریخ تبدیل شد که در دقیقه 90به بعد یک بازی حذفی چمپیونزلیگ حداقل 2‌گل به ثمر می‌رساند.
  تونی کروس هافبک آلمانی رئال‌مادرید در بازی این تیم مقابل سیتی برای شانزدهمین‌بار در نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان فیکس شد. در تاریخ این رقابت‌ها فقط کریستیانو رونالدو با 21‌بار فیکس‌شدن در نیمه‌نهایی رکورد‌دار است و کروس در رده دوم قرار دارد.  رسیدن به فینال 15.5میلیون یوروی دیگر را نصیب 2‌تیم فینالیست کرد.

تیبو کورتوا که در برد 3بر یک مقابل منچسترسیتی بهترین بازیکن زمین شد، 79.41درصد از ضربه‌هایی را که به سمت دروازه‌اش آمده توانسته مهار کند. نفر دوم اوبلاک است که 72.97درصد ضربه‌ها را مهار کرده و نفر سوم رولی از ویارئال.

رئال تیم کام‌بک‌ها و ریمونتادا در این فصل بوده؛ یک‌هشتم نهایی و باخت 2بر صفر مقابل پاری‌سن‌ژرمن تا دقیقه 60بازی برگشت و صعود با نتیجه 3بر2در مجموع، یک‌چهارم نهایی و باخت 4بر 3مقابل چلسی تا دقیقه 80‌بازی برگشت و صعود با نتیجه 6بر 4در مجموع و نیمه‌نهایی و باخت 5بر 3مقابل منچسترسیتی تا دقیقه 89‌بازی برگشت و صعود با نتیجه 6بر 5 در مجموع.

حالا کریم بنزما که در 3 مرحله حذفی امسال 10گل به پاریس و چلسی و سیتی زده، تنها یک گل دیگر برای عبور از رکورد 86گل لواندوفسکی در لیگ قهرمانان و حضور در رتبه سوم جدول گلزنان این رقابت‌ها به‌تنهایی فاصله دارد. یک گل در فینال می‌تواند او را به رده سوم ببرد. رونالدو (140) و مسی (125) در رده اول و دوم جای گرفته‌اند.

کریم به آمار 10گل زده از آغاز مرحله حذفی رسید تا با رکورد تاریخ لیگ قهرمانان اروپا (کریس رونالدو - 17-2016) برابری کند. او برای رسیدن به بهترین عملکرد کریستیانو در یک‌فصل تنها به 2‌گل دیگر نیاز دارد تا به 17گل برسد.




 

این خبر را به اشتراک بگذارید