• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 11 اردیبهشت 1401
کد مطلب : 159703
+
-

همه به یاری موزه ملی ایران بشتابیم

جبرئیل نوکنده؛ رئیس موزه ملی ایران

 نکته اول: بازدید وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از مخزن موزه ملی ایران واکنش‌های متعددی را به همراه داشته و این نشان از احساس مسئولیت جامعه به میراث فرهنگی و اخبار مرتبط با آن است و این ضامن صیانت از یک هویت ملی کهن و جای بسی خرسندی است و از آنها قدردانی می‌کنم.
نکته دوم: بازدید وزیر از مخزن با هدف آشنایی و بررسی وضعیت این مکان به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مراکز نگهداری آثار تاریخی و فرهنگی صورت گرفته و وقتی که با غنا و تعداد بالای آثار در مخزن روبه‌رو شدند، با نگاهی ویژه این پیام ویدئویی را اعلام کردند: «آثار فراوانی داریم و فضای موجود برای نمایش پاسخگو نیست».
در واقع این پیام را هم برای مسئولان و هم برای مردم مخابره کردند تا با یاری همدیگر بتوانیم با یک همت عالی آثار بیشتری را نمایش دهیم؛ نکته‌ای که باید آن را یک خواست و برنامه ملی تلقی کرد.
نکته سوم: در این بازدید آقای وزیر موضوعات دیگری از مشکلات بنیادی موزه را از نزدیک مشاهده کردند. مانند ضرورت بازسازی موزه ایران باستان، تقویت زیرساخت‌های سایبری موزه‌ها، ادامه استاندارد‌سازی‌ مخازن و خبرهای خوشی که متعاقبا درباره آنها اطلاع‌رسانی خواهد شد.
مطالب مهمی ‌در متن پیام ایشان بود که باید مورد توجه قرارگیرد و از اصل موضوع و آرزوهای دیرینه همه دوستداران میراث فرهنگی برای موزه ملی فاصله نگیریم و بهتر است همگی کمک کنیم تا موزه ملی ایران روزبه‌روز به وضعیت بهتر و مطلوب‌تری برسد؛ چرا‌که همه ما وظیفه داریم میراث‌بان و حافظ خوبی برای یک گذشته پرافتخار باشیم و آن را به نسل‌های بعد بسپاریم.
در توضیح آثاری که ایشان در دست داشتند: وزیر با هماهنگی امنای اموال حاضر، با پوشش دستکش و صرفا آثاری را که امکان داشت با دست و باقی را در محل خود و روی میز مشاهده کردند و آقای وزیر کاملا همراه برای رعایت مقررات در زمان بازدید بودند.
نکته چهارم: آقای وزیر پس از این بازدید با حساسیت موضوع حفاظت از اشیای فرهنگی و تاریخی را در موزه دنبال می‌کنند. ‌‌همچنین موضوعات کلیدی مغفول مانده موزه را نیز مورد عنایت ویژه قرار می‌دهند.
امیدوارم ساختمانی در خور موزه در قرن جدید بسازیم و موزه فعلی را استاندارد کنیم.
از وزیر محترم سپاسگزاریم با این بازدید، فرصتی برای دیده‌شدن مشکلات موزه ملی ایران فراهم کرد‌ و ازهمه کسانی که با نقدهای دلسوزانه نشان دادند حامی موزه ملی ایران هستند از آنها هم قدردانی می‌کنیم.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید