• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
یکشنبه 11 اردیبهشت 1401
کد مطلب : 159702
+
-

از پذیرش گردشگر جدید معذوریم!

ظرفیت اماکن اقامتی شیراز، یزد، گیلان و مازندران برای تعطیلات عید فطر تکمیل است

سفر
از پذیرش گردشگر جدید معذوریم!

در آستانه تعطیلات عید فطر‌ برای نخستین‌بار ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر از 4استان کشور که بیشترین حجم ورود مسافر در تعطیلات عید فطر را به‌خود اختصاص می‌دهند خبر داده است. با این اعلام، شهرهای شیراز، مازندران و گیلان در صدر ورود گردشگران تعطیلات عید فطر قرار دارند و مشهد و یزد نیز با انبوه مسافران و گردشگران مواجه
خواهند شد.
براساس اعلام وزارت میراث‌فرهنگی، مصطفی فاطمی، دبیر ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر در جلسه صبح دیروز این ستاد اعلام کرد که بیشترین حجم مسافر در تعطیلات عید فطر تا این لحظه به شهر شیراز و پس از آن به استان‌های مازندران و گیلان مربوط است. این نخستین‌بار در کشور است که ستاد هماهنگی خدمات سفر به‌ غیر از نوروز در تعطیلات عید فطر نیز فعال شده و به برنامه‌ریزی و خدمت‌رسانی به گردشگران پرداخته است؛ اتفاقی که تا پیش از این تنها محدود به سفرهای نوروزی می‌شد و پس از آن ستاد هماهنگی خدمات سفر کشور متشکل از چندین دستگاه دولتی تعطیل می‌شد و تا نوروز سال آینده به کما می‌رفت.
ستاد هماهنگی خدمات سفر پیش‌بینی کرده است که در تعطیلات عید فطر و با توجه به اردیبهشت‌ماه که بهترین فصل برای سفر در ایران است، استان‌های مختلف کشور با افزایش سفرها مواجه شوند. برهمین اساس نیز 2روز قبل دبیر ستاد هماهنگی خدمات سفر اعلام کرده بود که استان‌های فارس،یزد و اصفهان دیگر توان میزبانی از گردشگران عید فطر را نخواهند داشت و بهتر است گردشگران علاقه‌مند به سفر در تعطیلات عید فطر به‌دلیل پر شدن ظرفیت هتل‌ها و اقامتگاه‌ها به فکر جایگزینی شهرهای دیگر در این استان‌ها یا استان‌های خلوت‌تر برای سفر باشند.
مصطفی فاطمی که مسئولیت گردشگری داخلی نیز به او واگذار شده است، همین دیروز در جلسه ستاد هماهنگی خدمات سفر گفته است، پس از شیراز و استان‌های مازندران و گیلان، شهرهای اصفهان، همدان، سنندج، کاشان و مشهد نیز تا این لحظه بیشترین حجم رزرو در مراکز اقامتی را داشته‌اند و استان‌های کرمان، یزد، آذربایجان شرقی و لرستان با افزایش رزرو اماکن اقامتی رسمی مواجه شده‌اند و پیش‌بینی می‌شود حجم مسافران ورودی به این استان‌ها افزایش خواهد داشت.
دبیر ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر همچنین، درحالی‌که بیش از ۱۱۰۰نفر در تصادف‌های نوروز سال۱۴۰۱ جان خود را از دست داده‌اند، در جلسه مدیریت سفرها در تعطیلات عید فطر، به تمهیدات درنظر گرفته‌شده برای کاهش تصادف‌های جاده‌ای اشاره کرد و افزود: در ورودی شهرها کمپ‌هایی با استفاده از ظرفیت چادرهای عشایری با هدف کاهش تصادف‌ها راه‌اندازی خواهد شد و در فاصله ۳۰کیلومتری شهرها، گردشگران با حضور در این چادرهای عشایری ضمن آشنایی بیشتر با فرهنگ عشایر، می‌توانند مدتی را استراحت کنند. شهر شیراز در استان فارس اما هم در نوروز1401 و هم براساس پیش‌بینی‌های ستاد هماهنگی خدمات سفر رتبه نخست ورود گردشگران در تعطیلات عید فطر را به‌ خود اختصاص خواهد داد. براساس آنچه سیدموید محسن‌نژاد، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس خبر داده است، از ۱۰روز گذشته، ظرفیت اسکان هتل‌های استان فارس و به‌ویژه شهر شیراز برای اقامت گردشگران تکمیل شده و این موضوع، بیانگر آن است که پس از ایام نوروز شاهد موج دیگری از سفر در تعطیلات عید سعید فطر خواهیم بود.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس از گردشگران عید فطر خواسته است به‌دلیل تکمیل ظرفیت هتل‌ها و اقامتگاه‌های شیراز، شهرستان‌های دیگر این استان نظیر شهرستان‌های لار، لامرد، جهرم، فسا، زرقان، داراب و نورآباد را برای اسکان و سفر انتخاب کنند. استان فارس براساس اعلام ایرنا، تنها 23هزار تخت اقامتی در هتل‌ها و مهمانپذیرها و اقامتگاه‌های بومگردی دارد که در اردیبهشت1401 و در تعطیلات عید فطر همچون وضعیتی که در نوروز1401 وجود داشت، تمامی مراکز اقامتی شهر شیراز برای تعطیلات عید فطر رزرو شده و هتل‌ها و مراکز اقامتی این شهر قادر به مهمانپذیری بیشتر نیستند. شهر یزد هم وضعیتی شبیه به شیراز دارد و همین دیروز احمد آخوندی، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد از تکمیل ظرفیت 90درصدی هتل‌ها و مراکز اقامتی این شهر از امروز تا پایان هفته خبر داد و از گردشگران و مسافران تعطیلات عید فطر خواست دیگر شهرستان‌های استان یزد را جایگزین سفر به‌جای ماندگاری در شهر یزد کنند.
به‌گفته آخوندی، ۷۰درصد ظرفیت هتل‌ها و اقامتگاه‌های سنتی کل استان یزد تا دیروز اشغال شده و 90درصد هتل‌ها و مراکز اقامتی شهر یزد نیز تکمیل ظرفیت شده‌اند. از مازندران هم خبر می‌رسد که هتل‌های این استان همچنان در حال پذیرش مسافر هستند و براساس آنچه مهران حسنی، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مازندران به ایرنا خبر داده است، پذیرش مسافران این استان تا ظرفیت بیش از یک میلیون‌نفر-شب اقامت در مراکز اقامتی این استان تکمیل شده است. نوروز۱۴۰۱ براساس آمارهای رسمی، استان مازندران با ثبت حدود ۱۵میلیون نفر-شب اقامت در زیرساخت‌های اقامتی رسمی، به‌طور میانگین ۹۰۰هزار نفر-شب اقامت را در این استان ثبت کرد. از مشهد هم خبر می‌رسد که تا لحظه تنظیم این گزارش، پیش‌بینی ثبت 250هزار
نفر- شب اقامت انجام شده است. آنطور که حجت گنابادی، معاون هماهنگی مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی به ایسنا گفته است، ورود زائران به مشهد در عید فطر به لحاظ آماری قابل پیش‌بینی نیست، اما با توجه به تعطیلات وسط هفته عید فطر، بهبود شرایط کرونایی، وضعیت مطلوب هوا و عدم‌سفر مردم در ۲سال گذشته و نوروز۱۴۰۱، پیش‌بینی می‌شود در عید فطر با حجم قابل توجه زائران مواجه شویم.
براساس آمار اداره‌کل میراث‌فرهنگی استان خراسان رضوی، واحدهای اقامتی شهر مشهد همچنان به سمت تکمیل ظرفیت حرکت می‌کنند؛ بنابراین پیش‌بینی ظرفیت مکمل برای میزبانی از گردشگران و زائران بیشتر شهر مشهد انجام شده است. تاکنون بیش از ۲۵۰هزار نفر- شب اقامت برای مشهد در تعطیلات عید فطر پیش‎بینی شده که ۱۱۸هزار ظرفیت اقامتی آن مربوط به واحدهای رسمی است.‌

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :