• یکشنبه 11 شهریور 1403
  • الأحَد 26 صفر 1446
  • 2024 Sep 01
شنبه 10 اردیبهشت 1401
کد مطلب : 159653
+
-

گرینویچ/اجزای دی‌ان‌ای در شهاب‌سنگ


توکیو:‌ «دانشمندان اجزای دی‌ان‌ای‌ را در چند شهاب‌سنگ کشف کردند»؛ این خبری بود که برخی از رسانه‌های خارجی در حالی آن را منتشر کردند که واقعیت نداشت و اگر داشت هم جامعه علمی را به معنی واقعی، شوکه می‌کرد. اصل خبر اما این است که دانشمندان در شهاب‌سنگ‌ها ترکیباتی یافته‌اند که اجزای شیمیایی اصلی سازنده دی‌ان‌ای در آنها یافت می‌شود. به گزارش یورونیوز، پیش تر 2 جزء از 4 جزء شیمیایی مورد نیاز برای تشکیل دی‌ان‌ای شناسایی شده بود و حالا 2 جزء باقیمانده نیز در شهاب‌سنگ‌ها کشف شده است. دی‌ان‌ای مولکولی حامل دستورالعمل‌های ژنتیک موجودات زنده است. دی‌ان‌ای از 4 بلوک اصلی تشکیل شده و برخلاف اینکه 2 بلوک آنها  پیش‌تر در شهاب‌سنگ‌ها کشف شده بود، (یعنی تنها نوکلئوبازها یا همان ترکیبات حاوی نیتروژن به نام آدنین و گوانین)، تحقیقات نتوانسته بودند وجود 2 بلوک دیگر (به نام‌های تیمین و سیتوزین) را در آنها تشخیص دهند. تجربه‌های آزمایشگاهی قبلی فقط بر پایه شبیه‌سازی شرایط فضا انجام شده بودند. 

عواقب دیر رسیدن داماد 

 ماهاراشترا: طی یکی از شگفت‌انگیز‌ترین مراسم‌های عروسی جهان وقتی داماد دیر به مراسم عروسی رسید، پدر عروس -که می‌توان در همین‌جا لقب لجبازترین انسان روی زمین را به او داد- عروس را به پسر یکی از فامیل‌هایش داد و منتظر داماد نماند. به گزارش ایندیاتودی، البته این ظاهر ماجرا بود و چندی بعد مشخص شد که داماد مشکل اعتیاد به نوشیدنی‌های الکلی داشته و پدر عروس از این موضوع بسیار ناراضی بوده است. به همین دلیل از موقعیت دیر رسیدن داماد دائم‌الخمر استفاده می‌کند و دخترش را به عقد خواستگار دیگری که در شأن خانواده آنها بوده در می‌آورد. داماد که باید در ساعت 4بعدازظهر به مراسم می‌رسید، ساعت 8رسید و با مراسم عروسی نامزدش با مرد دیگری روبه‌رو شد. اما از منظر قانونی و با رضایت عروس این مراسم مشکل قانونی نداشت.

روبات‌ها در مسجد‌الحرام
 
ریاض:‌ به دستور ریاست کل حرمین شریفین در عربستان 11دستگاه روبات برای ضدعفونی کردن محیط به نظافتچی‌ها کمک می‌کنند. به گزارش ایندیپندنت، الجابری در مورد ماشین‌های تمیزکاری گفت: «ما با بیش از ۸۴۰ دستگاه ماشین‌آلات و تجهیزات برای تطهیر و پاکسازی مسجد استفاده می‌کنیم. همچنین با تجهیز چندین تیم برای ضدعفونی کردن تمام محوطه‌های مسجد ازجمله حیاط بیرونی، سرویس‌های بهداشتی، کف و فرش، عملیات پیشگیری محیطی و کنترل عفونت را دنبال می‌کنیم.» او ادامه داد: «همچنین 8 هزار دستگاه خودرو کوچک (گلف) برای خدمت‌رسانی به زائران وجود دارد که 5هزار دستگاه از آنها معمولی و نزدیک به 3 هزار دستگاه نیز برقی‌اند و همه آنها قبل و بعد از استفاده، ضدعفونی می‌شوند.» مقامات انتظامی مسجد‌الحرام برای اطمینان از حرکت روان و منظم زائران، استقبال از نمازگزاران و راهنمایی آنها به نمازخانه‌ها و مبادی مختلف ورودی و خروجی حرم، ناظرانی را برای تمام ۱۵۰ درِ مسجد تعیین کرده‌اند. کارکنان امنیتی در اطراف مسجد هم مستقر شده‌اند تا اطمینان حاصل کنند کسی با فعالیت‌های ممنوعه مانند سیگار کشیدن، فروش اقلام یا تکدی‌گری مزاحم زائران نمی‌شود. لازم به یادآوری است که آب زمزم هم روزانه 50بار آزمایش می‌شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید