• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
شنبه 10 اردیبهشت 1401
کد مطلب : 159603
+
-

موزه‌ای تاریخی در ششمین برج بلند مخابراتی جهان با نمایش اسناد معتبری که ایرانی بودن خلیج‌فارس را ثابت می‌کند، امروز راه‌اندازی می‌شود

نمایش خلیج‌فارس از بلندای برج میلاد

جشن روز ملی خلیج‌فارس با مشارکت هزاران نفر از شهروندان تهرانی در بوستان آب و آتش و حاشیه دریاچه چیتگر برگزار شد

گزارش
نمایش خلیج‌فارس از بلندای برج میلاد

مهدی اسماعیل‌پور - روزنامه‌نگار

با هدف گرامیداشت روز ملی خلیج‌فارس، شب گذشته مراسم جشنی در استیج شرقی (آمفی تئاتر شرقی) مجموعه فرهنگی و گردشگری دریاچه شهدای خلیج‌فارس برگزار شد. این مراسم از ساعت 20:30تا 22روز جمعه به میزبانی شرکت عمرانی کارکنان شهرداری تهران و به همت سازمان زیباسازی شهر تهران با حضور حدود 3هزار نفر از شهروندان تهرانی برگزار شد. برای این شب خاطره‌انگیز و به یادماندنی برنامه‌های زیبا و متنوعی تدارک دیده و اجرا شد که ازجمله آنها می‌توان به اجرای موسیقی‌های ملی و حماسی، کنسرت و اجرای زنده روزبه نعمت‌الهی خواننده پاپ و همچنین اجرای ارکستر ارتش جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد. علاوه بر این در ویژه برنامه روز ملی خلیج‌فارس تعدادی از مدیران شهری و فرماندهان ارتش نیز دقایقی برای حاضران در مراسم سخنرانی کردند. رونمایی از پرفورمنس و اثر حجمی خلیج‌فارس هم از دیگر بخش‌های مهم این ویژه‌برنامه بود. همچنین دیشب در خلال ویژه برنامه‌های منطقه فرهنگی و گردشگری عباس‌آباد که با حضور هنرمندان، محمد اصفهانی و وحید تاج با عنوان «باغ رمضان» در بوستان آب و آتش برگزار می‌شود نیز روز ملی خلیج‌فارس گرامی داشته شد. پخش کلیپ و اجرای آهنگ‌هایی برای خلیج همیشه فارس ازجمله مهم‌ترین آیتم‌های این مراسم به مناسبت روز ملی خلیج‌فارس بود.

رونمایی از یک اثر هنری و تلفیقی در مترو 
رونمایی از یک اثر هنری تلفیقی با استفاده از اسناد تاریخی مربوط به خلیج‌فارس در متروی تهران نیز از دیگر ویژه برنامه‌های شهرداری تهران برای گرامیداشت این روز است. سیدمحمد نقیب، معاون فرهنگی و اجتماعی متروی تهران در این رابطه می‌گوید: «با هدف اجرایی شدن هویت‌بخشی اجتماعی در متروی تهران، یک اثر هنری تلفیقی با استفاده از اسناد تاریخی مربوط به خلیج‌فارس، طراحی و در حال اجراست. این طرح ساعت ١٥ امروز،  ١٠ اردیبهشت سال‌جاری، مقارن با روز ملی خلیج‌فارس در ایستگاه اقدسیه متروی تهران، رونمایی می‌شود. این اثر هنری که تلفیقی از هنر تجسمی و موسیقی ایرانی است، نخستین طرح تعاملی با مسافران متروی تهران به شمار می‌رود. با توجه به اتفاقات اخیر در فضای مجازی و تلاش برخی کشورها برای ایجاد شبهه در اصالت نام خلیج‌فارس، تلاش شده است که در این طرح، اسناد تاریخی مربوط به اصالت نام خلیج‌فارس در معرض دید عموم مسافران قرار گیرد.»

اسناد نفیس، فارس بودن خلیج را ثابت می‌کند
موزه‌ای تاریخی در ششمین برج بلند مخابراتی جهان با نمایش اسناد معتبری که ایرانی بودن خلیج‌فارس را ثابت می‌کند، امروز راه‌اندازی می‌شود تا میزبان علاقه‌مندان باشد.
به گزارش همشهری، حدود 400سال قبل در دوران شاه عباس صفوی بود که نیروهای پرتغالی پس از سال‌ها اشغال، سواحل جنوب ایران را ترک کردند و بر همین اساس دهم اردیبهشت به‌عنوان «روز ملی خلیج‌فارس» نامگذاری شده است. طی سال‌های اخیر از سوی برخی کشورهای عربی مناقشه‌ای سیاسی بر سر نام «خلیج‌فارس» به راه افتاده و بعضا دیده می‌شود که نام‌ها و اسامی جعلی و ناقص برای اشاره به آب‌های نیلگون خلیج همیشه فارس را به‌کار گرفته‌اند؛ در شرایطی که در اسناد و نقشه‌های قدیمی و تاریخی یونانی و دیگر کشورهای غربی و عربی، به صراحت از نام «خلیج‌فارس» استفاده شده است. حال با توجه به «روز ملی خلیج‌فارس» موزه‌ای با همین نام در بخش موزه شهرداری مجموعه برج میلاد راه‌اندازی شده است. در این موزه جالب و تماشایی 12کره و نقشه جغرافیایی قدیمی که روی آنها نام «خلیج‌فارس» درج شده به نمایش عمومی درآمده است که بازدید از آنها و دیدن این اسناد تاریخی نفیس و ارزشمند خالی از لطف نیست. 

کرات و نقشه‌های اهدایی رئیس‌جمهور اسبق فرانسه 
شادی جمیلی، راهنمای گردشگری برج میلاد درباره «موزه خلیج‌فارس» به همشهری می‌گوید: «برای بازدید از موزه شهرداری واقع در تراز 261متری مجموعه برج میلاد باید بلیت پکیج کامل بازدید را خریداری کنید. موزه شهرداری آخرین مرحله و آخرین طبقه در بازدید از مجموعه برج میلاد است. در این موزه کرات و نقشه‌های قدیمی و نفیس را داریم که قدمت آنها به قرن هفدهم و بیستم میلادی برمی‌گردد. اینها هدایایی از «ژرژ پمپیدو» رئیس‌جمهور اسبق کشور فرانسه (از سال 1969میلادی تا زمان مرگش در سال 1974) است که در سن 62سالگی فوت کرد. به همت وزارت امورخارجه در اواخر دهه 70و 80 این کرات که از جنس چوب و پارچه هستند از همسر ژرژ پمپیدو خریداری شدند. حالا با رایزنی‌های صورت‌گرفته، شهرداری تهران این مجموعه نفیس را که واقعا گرانبها بوده و نمی‌توان قیمتی روی آن گذاشت تهیه کرده و به‌صورت دائمی در مجموعه برج میلاد تهران به نمایش عموم گذاشته شده است. این مجموعه نفیس به 4بخش کرات سماوی، کرات اسطرلابی، کرات جغرافیایی و نقشه‌های قدیمی تقسیم می‌شود. با توجه به اینکه جنس این کرات از چوب و پارچه است و باید بدون خلأ باشد، از آنها در یک محفظه کاملا ایمن نگهداری می‌شود. جدا از بحث ارزش و قدمت تاریخی این کرات و نقشه‌ها، نکته مهمی که وجود دارد این است که در تمامی این کرات و نقشه‌های قدیمی نام «خلیج‌فارس» کاملا مشهود دیده می‌شود.» بنابراین اکنون با راه‌اندازی موزه، شهروندان می‌توانند با حضور در برج میلاد از این موزه ارزشمند و جذاب بازدید کنند. ساعت بازدید برج بعد از ماه مبارک رمضان از ساعت 10صبح تا 10شب است، البته بلیت فروشی فقط تا ساعت 9شب انجام می‌شود. مجموعه برج میلاد در ماه مبارک رمضان  در روز 10اردیبهشت که «روز ملی خلیج‌فارس» نامگذاری شده نیز فعال است و در این ایام از ساعت 5عصر تا یک بامداد در موزه شهرداری پذیرای بازدیدکنندگان خواهد بود. قیمت بلیت بازدید کامل از برج میلاد هم 88هزار تومان است.   بلیت‌های بازدید از مجموعه برج میلاد به 2 صورت است. یکی بلیت بازدید از سکوی دید باز که فقط شامل یک طبقه می‌شود و شهروندان می‌توانند از آنجا فضای شهر تهران را تماشا کنند. مورد بعدی پکیج کامل بازدید از مجموعه برج میلاد است که طی آن شهروندان از تمام طبقاتی که برای گردشگران تعریف شده بازدید به عمل می‌آورند. پکیج کامل علاوه بر موزه خلیج‌فارس شامل بازدید از مواردی چون سکوی دید باز، موزه مشاهیر ایران، اثر هنری به نام گنبد آسمان و... نیز می‌شود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید