• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
پنج شنبه 8 اردیبهشت 1401
کد مطلب : 159505
+
-

دومین سدشکنی دلار درمرز 28هزار تومان

در مبادلات روز چهارشنبه قیمت دلار برای دومین‌بار در سال‌جاری از مرز 28هزار تومان عبور کرد


قیمت دلار روز گذشته برای دومین‌بار در سال‌جاری از مرز 28هزار تومان عبور کرد، این در حالی است که بانک مرکزی می‌گوید در حال مسدودکردن جریان خروج ارز از کشور و تسهیل ورود آن است؛ چنان‌که به‌گفته رئیس‌کل بانک مرکزی درآمد‌های ارزی به‌نحو مطلوبی افزایش یافته است.
به گزارش همشهری، برخلاف روند نزولی قیمت دلار در پاییز پارسال، از ابتدای اسفند‌1400یعنی از 2ماه پیش تاکنون، شیب منحنی قیمت دلار دوباره صعودی شده است. در 2ماه گذشته نرخ دلار 10درصد رشد کرده است. این روند صعودی دیروز هم ادامه یافت و قیمت هر دلار آمریکا در مبادلات روز چهارشنبه برای دومین‌بار در سال‌جاری وارد کانال 28هزار تومان و حتی در برخی ساعت‌ها با قیمت 28هزارو 200تومان هم دادوستد شد. 
به باور تحلیلگران تکنیکی درصورت تداوم رشد و عبور قیمت دلار از مرز 28هزار و 800تومان، احتمال افزایش سرعت رشد وجود دارد، با این حال به‌نظر می‌رسد عوامل بنیادی از رشد قیمت دلار پشتیبانی نمی‌کنند و ظرف روز‌های آینده قیمت دلار بار دیگر به کانال 27هزار تومان باز‌می‌گردد زیرا بانک مرکزی از یک طرف در تلاش است شرایط ورود ارز را به کشور تسهیل و از طرف دیگر مسیر‌های خروج ارز را مسدود کند. همه اینها در حالی است که طبق گفته رئیس‌کل بانک مرکزی، درآمد‌های ارزی افزایش یافته و سرعت ورود ارزهای بلوکه‌شده به کشور نیز بیشتر‌ شده است.

تسهیل ورود و بستن مسیر‌های خروجی ارز
تازه‌ترین مقررات ارزی اعمال‌شده نشان می‌دهد بانک مرکزی به‌دنبال بروز نوسان‌های اخیر ارزی، در تلاش است از یک طرف مسیرهای خروج ارز از کشور را مسدود و از طرف دیگر جریان ورود ارز به کشور را تسهیل کند.
 بر همین اساس هفته گذشته اصلاحات جدید قانون مبارزه با قاچاق و ارز برای اجرا ابلاغ شد که می‌تواند جلوی خروج ارز از کشور را بگیرد. آنطور که رئیس شورای فقهی بانک مرکزی می‌گوید؛ این بخشنامه کمک می‌کند به اینکه ارز، شناسنامه‌دار شود و جابه‌جایی آن با اطلاع بانک صورت گیرد و قاعدتا چنین کاری مانع خروج و قاچاق ارز خواهد شد. 
به‌گفته غلامرضا مصباحی‌مقدم، با ابلاغ این بخشنامه از این پس خروج ارز از کشور برای واردات مواداولیه کالا، خدمات، انجام سفر یا پرداخت مواردی مانند شهریه دانشجویی و امثال اینها صورت می‌گیرد. بنابراین تقاضا عقلایی و مورد تأیید بانک مرکزی می‌شود و به تقاضا برای دلالی یا برای خرید ملک خارج از کشور پاسخ داده نخواهد شد.

بخشنامه مالیاتی
 همزمان با ابلاغ این بخشنامه سازمان امور مالیاتی نیز هفته گذشته با صدور بخشنامه‌ای، معافیت مالیاتی ورود ارز به کشور را از طریق گمرک ابلاغ کرد. دولت امیدوار است با ابلاغ این بخشنامه جریان ورود ارز به کشور تسهیل شود زیرا واردکنندگان ارز از این پس می‌توانند به هر میزان ارز وارد کشور کنند و درصورتی که این میزان را به گمرک اظهار کنند، از پرداخت مالیات معاف خواهند شد. محمد لواسانی، رئیس شورای‌عالی کانون صرافان با بیان اینکه این مصوبه بسیار هوشمندانه است، توضیح داد: با ابلاغ این بخشنامه هر شهروند ایرانی یا خارجی می‌تواند هر مبلغ ارز را از مبادی ارزی وارد کشور کند و به سهولت و در کمترین زمان ممکن می‌تواند این کار را انجام دهد.

افزایش جریان ورود ارز
همزمان با تعیین مقررات تازه برای تسهیل ورود و کاهش خروج ارز، آنطور که رئیس‌کل بانک مرکزی می‌گوید حجم در‌آمد‌های ارزی نیز به نحو مطلوبی افزایش یافته است. علی صالح‌آبادی دیروز در حاشیه جلسه هیأت دولت درباره نوسان‌های اخیر بازار ارز، با بیان اینکه درآمدهای ارزی در قیاس با سال گذشته بهتر شده، تأکید کرد: درآمدهای ارزی صادرات‌ به‌خصوص صادرات نفتی وصول شده ‌و در همین فروردین ماه اوضاع خوبی در حوزه درآمدهای ارزی داشته‌ایم. او با بیان اینکه در فرودین امسال ۱۱‌میلیارد دلار ارز به اقتصاد تخصص داده‌ایم، گفت: وضع خوب است. به‌گفته صالح‌آبادی در زمینه فروش نفت به رقم‌های بسیار خوبی رسیده‌ایم و تمام درآمدهای فروش نفت را وصول می‌کنیم، حتی اگر برجام هم نباشد، تامین ارز به نحو مناسبی انجام خواهد شد.
به غیر از رشد درآمد‌های نفتی، تازه‌ترین خبر‌ها نشان می‌دهد‌ بخش بزرگی از ارزهای بلوکه‌شده‌ ناشی از تحریم‌ها، به کشور بازگشته؛ چنان‌که دیروز رئیس‌کل بانک مرکزی ورود بخشی از منابع ارزی بلوکه‌شده به داخل کشور را تأیید کرد و گفت: مطالبات ما از انگلیس وصول و حتی از آن پول استفاده نیز شده است. او بدون آنکه اطلاعات دقیقی از میزان بازگشت ارزهای بلوکه‌شده به کشور ارائه کند، افزود: درباره روند آزادسازی سایر وجوه مسدودی نیز به مرور زمان اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید