• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 8 اردیبهشت 1401
کد مطلب : 159479
+
-

روز قدس؛ سلاح کارآمد علیه رژیم کودک‌کش صهیونیستی

محمدحسن رحمانی - روزنامه‌نگار

بیش‌از 7 دهه از اشغال قدس شریف و کشور فلسطین می‌گذرد. در شرایط کنونی برخی از رژیم‌های مرتجع و سازش‌طلب عربی به خیانت به آرمان فلسطین روی آورده‌اند. در طول سال‌های بی‌تفاوتی سران مرتجع عرب نسبت به قدس شریف و آرمان‌های ملت فلسطین، عرصه بر فلسطینی‌ها تنگ‌تر شده و صهیونیست‌ها نیز با طرح و نقشه‌های جدید، خواب‌های پریشانی برای فلسطین و به‌ویژه قدس شریف دارند. اهمیت قدس برای صهیونیست‌ها را دراین جمله معروف بن گورین، نخستین نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بهتر می‌توان فهمید که گفت «اسرائیل بدون قدس و قدس بدون هیکل (معبد سلیمان) وجود ندارد و این سه، بدون یکدیگر بی‌معنا هستند.» به همین جهت که قدس شریف برای صهیونیست‌ها دارای اهمیت راهبردی است و صهیونیست‌ها برای یهودی‌سازی آن میلیاردها دلار هزینه کرده و خود را به آب و آتش می‌زنند.
ابتکار بی‌نظیر امام خمینی (ره) در نامگذاری آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به «روزجهانی قدس» دشمنان اسلام و قدس‌شریف را غافلگیر کرد. امام(ره) با این اقدام راهبردی، به رژیم صهیونیستی و حامیان آمریکایی و غربی آن فهماند که از این پس نه قدس و فلسطین، که هیچ مظلوم و محرومی در جغرافیای زمین، تنها نیست.
روز قدس از زوایای گوناگونی دارای اهمیت است:
- نشانگر مخالفت همگانی جهان اسلام با موجودیت نامشروع رژیم غاصب اسرائیل است.
- به منزله اهرم فشار علیه رژیم صهیونیستی است.
- خارج کردن مسئله فلسطین از بُعد ملی و تبدیل آن به بعد جهانی و اسلامی یکی دیگر از مسائلی است که نشانگر اهمیت روز جهانی قدس در میان مسلمانان و امت اسلام است.
- خنثی کردن توطئه غرب و رژیم صهیونیستی و تأثیر معنوی بر مسلمانان و ایجاد نوعی مشارکت عمومی از دیگر موضوعاتی است که اهمیت بیش از پیش روز قدس را نمایان می‌سازد.
- درنهایت، زیرسؤال رفتن دولت‌های مرتجع و غرب‌گرای جهان اسلام را هم باید یکی دیگر از مواردی برشمرد که اهمیت این روز را بیشتر از گذشته نمایان می‌سازد. در واقع همانطور که امام(ره) فرمودند: «این روز، روز امتیاز و جدایی بین حق و باطل است و دنیای اسلام و امت اسلامی شاهد برخی ممانعت‌ها ازسوی برخی دولت‌های منطقه برای برگزاری تظاهرات بوده‌است که داشتن رابطه و علقه سیاسی بین آن دولت‌ها و اسرائیل را نشان می‌دهد و ازسویی نشانه حقانیت کشورهایی است که سعی در باشکوه برگزار کردن این روز دارند؛ زیرا که این روز به نوعی رویارویی مستقیم اسلام و صهیونیسم جهانی است.»

 چرا روز قدس امسال متفاوت است؟
هرچند روز قدس همواره با اهمیت بوده و نقش مهمی در خنثی کردن توطئه‌ها علیه فلسطین داشته‌است، اما در شرایط کنونی برخی متغیرها اهمیت روز قدس را بسیار بیشتر کرده‌است.
کشورهای مرتجع عربی درچند سال اخیر روابط خود را با اسرائیل بسیار گسترش داده‌اند. دراین میان وزرا و هیأت‌های اسرائیلی به کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس مانند بحرین، امارات ، عمان و... به‌صورت مرتب در رفت‌وآمد هستند. رفت‌وآمدهای مکرر صهیونیست‌ها به کشورهای خلیج‌فارس و انعقاد قراردادهای سیاسی، اقتصادی و امنیتی و حضور وزرای خارجه 4کشور عربی در نشست «نقب» همه نشان از این دارد که فریاد مسلمانان در روز قدس امسال باید بسیار بلندتر از سال‌های گذشته باشد.

 اهمیت حضور در مراسم روز جهانی قدس و تأثیر آن بر شکست صهیونیست 
در شرایط کنونی فلسطین در یکی از مهم‌ترین مراحل خود قرار گرفته‌است. روسای‌جمهور آمریکا همواره به‌دنبال آن بوده‌اند تا تمامی حقوق مردم فلسطین را زیرپا بگذارند. در دوره ترامپ، سفارت آمریکا از تل‌آویو به قدس انتقال داده شد و طرح معامله قرن مطرح شد و در شرایط فعلی نیز با وجود شهرک‌سازی‌های غیرقانونی و تعرض صهیونیست‌ها به منازل فلسطینی‌ها در الخلیل و... شاهد سکوت معنادار دولت بایدن درمقابل این جنایات هستیم. طرح معامله قرن هرچند از همان ابتدا یک طرح شکست خورده بود، اما تاکنون فلسطینی‌ها هزینه‌های سنگینی را درمقابل آن پرداخت کرده‌اند. عادی‌سازی روابط کشورهای عربی با اسرائیل نیز تبدیل به یک مشکل بزرگ شده و اسرائیل سعی دارد با مانور دادن برآن، کشورهای عربی بیشتری را با خود درمورد معامله قرن همراه کند. درواقع ارتجاع عرب در کنار اسرائیل ایستاده، اما مردم کشورهای عربی کاملا علیه رژیم صهیونیستی هستند. یکی از نمادها و نمودهای بیان اعتراضات مردمی علیه رژیم اشغالگر قدس، برگزاری مراسم روز قدس است. در واقع روز قدس در چند دهه گذشته باعث شده تا اسرائیل جرأت اجرای طرح‌های اشغالگرانه خود را نداشته باشد، اما همکاری ارتجاع عرب با این رژیم باعث شده که اکنون این رژیم جرأت خیانت بزرگی را پیدا کند. بنابراین، کشورهای اسلامی و به‌ویژه مردم ایران باید در مراسم امسال اتمام حجتی قاطع به سران آمریکا و اسرائیل و ارتجاع عرب در مورد اجرای هرگونه طرح خائنانه‌ای علیه مردم فلسطین بدهند.  برگزاری مراسم روز قدس قطعا سلاحی کارآمد برای مقابله با تجاوزهای صهیونیست‌ها و عادی‌سازی روابط کشورهای عربی با اسرائیل است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید