مهدی اسلامپناه، رئیس سازمان ملی استاندارد ایران، باز نشدن ایربگ خودروها در تصادف زنجیرهای بهبهان را محکوم کرد و گفت: در بحث نظارت بر کیفیت خودرو جدیتر اقدام خواهیم کرد، زیرا میدانیم صبر مردم در این زمینه تمامشده است. او که مهمان یک برنامه تلویزیونی بود، اعلام کرد: دستور داده شده تست تصادف در سالجاری برای خودروها اجباری شود و از این مسئله کوتاه نمیآییم. اسلامپناه تأکید کرد: اعتبار نشان استاندارد برای خودروسازان، از 2سال به یک ماه کاهش یافته تا پیوسته مورد رصد قرار گیرند. به گفته او همچنین از خودروسازان تعهد گرفته شده تا اگر از بابت نبود کیفیت لازم، سرنشینان آسیبی ببینند، مدیران عالیرتبه خودروسازی ملزم باشند حقوق حادثهدیدگان را ادا کنند.
این اظهارات اگر از جایگاه کارشناسی مطرح شده باشد، بسیار درست و قابلتوجه است؛ اما نکته اینجاست که اینها صحبتهای رئیس سازمانی است که وظیفه سنجش استاندارد و ایمنی محصولات خودروسازی را برعهده دارد و در طول همه سالهایی که استانداردهای خودروسازی را تجویز میکند، آزمایشگاهی برای سنجش ایمنی خودروها و تست تصادف ایجاد نکرده است. به همین دلیل است که در ایران، خودروها بعد از ارائه گواهینامه تایپ اپروال که با تست محصول در آزمایشگاه خارجی صادر شده، فقط به مونتاژ و کپی محصول اولیه میپردازند و متولی استاندارد هم ابزاری برای سنجش دورهای ایمنی خودروها در اختیار ندارد. با این حساب، در جریان بیکیفیتی خودروهای داخلی که فریاد همه را به آسمان برده، هر کسی میتواند زبان به انتقاد بگشاید مگر سازمانی که ترک فعل آن باعث رواج بیکیفیتی و ناایمنی خودروهای ساخت داخل شده است.
چهار شنبه 7 اردیبهشت 1401
کد مطلب :
159418
لینک کوتاه :
newspaper.hamshahrionline.ir/ERYQ0
+
-
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به روزنامه همشهری می باشد . ذکر مطالب با درج منبع مجاز است .
Copyright 2021 . All Rights Reserved