• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 7 اردیبهشت 1401
کد مطلب : 159390
+
-

طرح‌های احیای جنگل‌های زاگرس از سر گرفته می‌شود

9ماه پس از تعطیلی کارگروه جنگل‌های زاگرس، بار دیگر این جلسات با محور معاون اول رئیس‌جمهور تشکیل شد. از زمان تغییر دولت، این کارگروه تعطیل شده بود، اما روز گذشته با تشکیل این کارگروه مهم بر طرح‌های احیا و توسعه زاگرس تأکید شد.
قرار است تکمیل طرح‌های کاداستر زاگرس، شناسایی و تعیین واحدهای ذخیره‌گاه جنگلی در سطح 400هزار هکتار، مبارزه با آفات جنگلی در سطح 75هزار هکتار و کنترل بیماری زغال بلوط در سطح 250هزار هکتار، تجهیز یگان حفاظت منابع طبیعی و پیشگیری از حریق و احداث پایگاه‌های حفاظت در جنگل‌های زاگرس، ممنوعیت ارائه مجوز احداث هرگونه کوره زغال‌سوزی سنتی و صنعتی، استقرار بالگرد در استان‌ها با کمک ستاد بحران، توسعه انرژی‌های نو برای 6هزار خانوار روستایی، ساماندهی نظام بهره‌برداری از اراضی و کوچ عشایر، ‌ارائه الگوی کشت زیر اشکوب سازگار با جنگل‌های زاگرس و توسعه و ترویج برنامه‌های فرهنگی طبق تصمیم این کارگروه اجرا شود.
معاون اول رئیس‌جمهور در جلسه دیروز کارگروه جنگل‌های زاگرس، بر ضرورت تدوین طرحی جامع و عملیاتی برای احیا و توسعه جنگل‌های زاگرس و همچنین اقدامات فوری برای جلوگیری از تخریب‌های ناشی از آسیب‌های انسانی و طبیعی و حفاظت از جنگل‌ها در مقابل آتش‌سوزی‌های عمدی و غیرعمدی در تابستان سال‌جاری تأکید کرد.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، محمد مخبر گفت: حل مسائل مرتبط با جنگل‌های زاگرس نیازمند اتخاذ تصمیمات ملی است. معاون اول رئیس‌جمهور از جنگل‌های زاگرس به‌عنوان میراث بین نسلی و ثروت ملی یاد کرد و افزود: مجموعه جنگل‌های زاگرس، زیست‌بوم جمعیتی بالغ بر 10میلیون نفر است و نمی‌توان به‌سادگی از کنار مسائل و مشکلات ساکنان این مناطق عبور کرد.
معاون اول رئیس‌جمهور از وزیر کشور خواست کارگروهی را با عضویت سازمان حفاظت محیط‌زیست و دستگاه‌های مرتبط برای تدوین طرحی عملیاتی و همه‌جانبه برای پیشگیری از آسیب‌ها و توسعه جنگل‌های زاگرس تشکیل دهد و حداکثر ظرف مدت یک ماه برنامه‌ای جامع، عملیاتی و قابل اجرا در این خصوص به دولت ارائه دهند؛ به‌گونه‌ای که وظایف استانداران و دستگاه‌های اجرایی به‌طور کامل مشخص باشد و اعتبارات موردنیاز اجرای طرح‌ها نیز برآورد شده باشد. مخبر با یادآوری اینکه متأسفانه هم در شمال کشور و هم در جنگل‌های زاگرس با مسئله حریق مواجه هستیم بر لزوم ایجاد و تقویت مرکز پایش جنگل‌های این مناطق تأکید کرد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید