• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 7 اردیبهشت 1401
کد مطلب : 159368
+
-

شب فینال و صبح پادشاهی

چه نساجی که 63سال قدمت دارد و چه باشگاه 22ساله آلومینیوم، هیچ کدام تا کنون در سطح اول فوتبال کشور جام نگرفته‌اند؛ امشب برای آنها شبی است که شاید در عمرشان فقط یک بار اتفاق بیفتد


قهرمان جام حذفی فوتبال ایران در فصل 01-1400 امشب مشخص می‌شود. این رقابت‌ها امسال به جام شگفتی‌ها بدل شد و همه تیم‌های مدعی و صاحب‌نام کشور پیش از رسیدن به مرحله نیمه‌نهایی حذف شدند. در نهایت دو تیم آلومینیوم و نساجی که هیچ کدام سابقه فینالیست شدن در این رقابت‌ها را نداشتند به فینال رسیدند تا از ساعت20:30 امشب بازی فینال را در ورزشگاه آزادی تهران برگزار کنند.

  قاتلان قطب‌های سه‌گانه
اینکه بازی‌های نیمه‌نهایی و فینال امسال از تیم‌های بزرگ و مدعی کشور خالی شده، تا حدود زیادی حاصل کار همین دو تیم فینالیست است. تیم آلومینیوم در راه فینال توانست سپاهان و پرسپولیس را حذف کند. استقلال و گل‌گهر هم توسط نساجی از دور رقابت‌ها کنار رفتند. در این میان فقط وظیفه حذف کردن قهرمان سال گذشته این رقابت‌ها یعنی فولاد خوزستان به دوش تیم دسته‌اولی مس افتاد که تیم کرمانی هم بعدا به دست نساجی از مسابقات کنار رفت. به این ترتیب فینال امسال را دو تیمی برگزار می‌کنند که تیم‌های اول تا سوم لیگ برتر را از مسابقات حذف کرده‌اند. غول‌کش‌ها امشب در حالی مقابل هم قرار می‌گیرند که از سال88 تا کنون سابقه نداشته هیچ کدام از تیم‌های پرسپولیس، استقلال و سپاهان به جمع 4تیم پایانی جام‌حذفی نرسند اما این اتفاق امسال با شگفتی‌سازی اراک و قائمشهر در این جام رخ داد.

  جوان اراکی و پیرمرد مازنی
باشگاه آلومینیوم اراک سال79 با نام پاس اراک تاسیس شد و بعد از چند بار تغییر نام به صنایع، شن‌سا، همیاری و شهرداری اراک بالاخره از سال93 با نام آلومینیوم در رقابت‌ها حاضر شد و از آن سال تا کنون دیگر تغییر نام نداده است. این باشگاه 22ساله طبیعتا در مقایسه با نساجی قائمشهر از سابقه کمتری در فوتبال ایران برخوردار است. باشگاه نساجی مازندارن سال1338 تاسیس شده و در تاریخ 63ساله‌اش همواره با همین نام در رقابت‌ها حاضر بوده است. این باشگاه 63ساله، قدیمی‌ترین باشگاه فعال در تمام استان‌های شمالی کشور است (سپیدرود رشت و ملوان انزلی به ترتیب در سال‌های 1347 و 1348 تاسیس شده‌اند). فینالی که امسال نساجی‌چی‌ها به آن رسیده‌اند بزرگ‌ترین افتخار این باشگاه از زمان تاسیس بوده و اگر این فینال با پیروزی و کسب جام همراه شود یک اتفاق تاریخی برای این باشگاه قدیمی رخ خواهد داد. امشب برای هر دوی این باشگاه‌ها شبی است که شاید در تاریخ‌شان فقط یک بار اتفاق بیفتد.

  سابقه رویارویی؛ یک برد برای نساجی
نساجی و آلومینیوم تا کنون سابقه رویارویی در جام حذفی ایران را نداشته‌اند و اولین تقابل آنها در این مسابقات در فینال امسال رقم خورده است. اما در تاریخ لیگ برتر این دو تیم 3بار با یکدیگر روبه‌رو شده‌اند که یک بار نساجی پیروز شده و 2بار هم بازی به تساوی انجامیده است. جالب اینکه اولین بازی تاریخ آلومینیوم در لیگ برتر مقابل همین نساجی بوده و اولین بازی آینده دو تیم بعد از فینال حذفی هم مقابل یکدیگر خواهد بود! نساجی و آلومینیوم امسال در هفته دهم مقابل هم بازی کردند که این بازی در ورزشگاه شهدای ساری 1-1 مساوی تمام شد. بازی برگشت آنها در هفته25 همین چهارشنبه آینده یعنی دقیقا 7روز بعد از فینال جام‌حذفی در اراک برگزار خواهد شد. فصل گذشته که آلومینیوم تازه به لیگ برتر آمده بود، بازی هفته اول این تیم در اراک مقابل نساجی برگزار شد که تیم قائمشهری 3 بر صفر به پیروزی رسید. جالب اینکه سرمربی نساجی در آن بازی وحید فاضلی بود که الان دستیار مهدی رحمتی در آلومینیوم است. بازی برگشت دو تیم در فصل گذشته 1-1 مساوی تمام شد.

  جنگ شماره‌یک‌ها
دو تیم برای فینال امشب هیچ بازیکن محرومی ندارند اما ساکت الهامی سرمربی نساجی از حضور در کنار زمین محروم است. چهره‌های ویژه هر دو تیم بدون تردید دروازه‌بان‌ها هستند که نقش مهمی را در رساندن تیم‌شان به این فینال ایفا کرده‌اند. به خصوص علیرضا حقیقی که نقش اول تیمش در پیروزی مقابل استقلال بود و بهترین بازی فصلش را مقابل آبی‌پوشان انجام داد. حسین پورحمیدی هم در دروازه آلومینیوم درخشش فراوانی در این فصل داشته و پیروزی بر سپاهان در ضربات پنالتی با درخشش این دروازه‌بان به دست آمد. داور بازی امشب محمدحسین زاهدی‌فر داور باتجربه بوشهری است که یعقوب حجتی و هادی طوسی کمک‌های او هستند.

این خبر را به اشتراک بگذارید