• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
سه شنبه 6 اردیبهشت 1401
کد مطلب : 159230
+
-

ساری2022؛ معرفی یک مازندران متفاوت

رویداد جهانی ساری2022در کنار اجرای برنامه‎های فرهنگی سعی دارد بگوید که مازندران فقط جنگل و دریا نیست

پیگیری
ساری2022؛ معرفی یک مازندران متفاوت

حمیده پازوکی - خبرنگار

پیشنهاد میزبانی ساری به‌عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اکو با عنوان «رویداد ساری‌۲۰۲۲» اوایل سال ۱۳۹۸ از سوی میراث فرهنگی و استانداری مازندران به میراث فرهنگی کشور داده شد و روز ۱۲مهر سال ۱۳۹۸ هم به تصویب وزیران گردشگری کشورهای عضو اکو در تاجیکستان رسید. فعالیت اجرایی این رویداد از آذر ۱۳۹۸ با استقرار دبیرخانه آغاز شد و حالا با برگزاری «شب‎های رامسر» برنامه‎های رسمی این رویداد از شامگاه 9اردیبهشت‌ به میان مردم می‌رود.

شب‎هایی برای مازندران و ایران
برنامه‎های فرهنگی و هنری رویداد ساری2022به شکلی برنامه‎ریزی شده که هم مازندران را معرفی کند و هم نقاط مشترک این استان و دیگر استان‎های ایران در آن دیده شود.
دبیر رویداد گردشگری ساری2022به همشهری می‎گوید: رویداد پایتخت گردشگری رسما کار خود را با فعالیت در نمایشگاه بین‎المللی تهران در بهمن سال گذشته آغاز کرد، اما اجرای آن در استان با شب‎های فرهنگی پیش‌رو آغاز می‎شود. این شب‌های فرهنگی ظرفیت‌های کل استان را در بر می‎گیرد تا بتواند شب‌های گردشگران را پربار کند. برپایی این شب‎های فرهنگی همچنین می‎تواند دستاوردهای فرهنگی و آورده اقتصادی برای حوزه گردشگری استان داشته باشد.
علی ماهفروزی با بیان اینکه در این شب‎ها نمایش‎های آیینی، صنایع‌دستی و همچنین غذاهای محلی مازندران معرفی می‎شود، اظهار می‎کند: نخستین برنامه ما شب‎های رامسر است که 9 و 10اردیبهشت در ساری برگزار می‎شود. پس از آن شب‎های «گلاب ایران» با همکاری استان‎های تولیدکننده گل محمدی مانند فارس، اصفهان، کرمان، سمنان و مازندران برگزار می‌شود که تلاش کرده‌ایم این رویداد را به شکل ملی درآوریم.
وی درباره بخش بین‌المللی این رویداد هم می‎گوید: در سطح بین‌المللی، برنامه‎های مختلفی داریم که افتتاحیه رویداد با حضور سفرای کشورهای مختلف به‌احتمال زیاد 20تا 22اردیبهشت یکی از آنهاست. همچنین نشست‎هایی نیز با حضور سرمایه‎گذاران حوزه فرهنگی و گردشگری مازندران و مقامات داخلی و خارجی برگزار می‌شود. از سوی دیگر از آنجا که افتتاحیه رویداد پایتخت گردشگری اکو هم در ساری برگزار می‌شود، نشست CPR سفرای کشورها که هر سال در یک کشور برگزار می‎شود در قالب یکی از بخش‎های رویداد ساری2022برگزار می‎شود.

معرفی همه ظرفیت‎های مازندران 
با آنکه همه افرادی که به مازندران سفر کرده‌‎اند این استان را به داشتن دریا و جنگل‎های زیبا می‌شناسند، اما این استان ظرفیت‎های بسیاری دارد که شاید کمتر معرفی شده باشند. رویداد ساری‎ 2022فضایی برای معرفی همه ابعاد این استان است.
دبیر رویداد گردشگری ساری 2022با اشاره به برگزاری نمایشگاه‌های غذا، هنرهای سنتی و صنایع‌ دستی، گیاهان دارویی و دمنوش‎ها در این رویداد می‌گوید: تلاش ما این است که با این رویداد ‎ یک مازندران متفاوت را به جهانگردان و گردشگران معرفی کنیم؛ استانی که فقط جنگل و دریا نیست و در حوزه‌های مختلف گردشگری از فرهنگ گرفته تا کشاورزی و ورزش ظرفیت دارد. تلاش ما این است با چنین رویکردی حوزه گردشگری بین‎المللی را متوجه استان کنیم و توسعه فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی استان را رقم بزنیم.
ماهفروزی با تأکید بر اینکه این یک رویداد بین‌المللی است و ما نماینده ایران هستیم، می‎گوید: به همین دلیل باید تلاش کنیم توانایی‌های گردشگری کشور را به نمایش بگذاریم. به علاوه رویداد ساری2022با آنکه نام مرکز استان را یدک می‌کشد، اما ظرفیت‎های همه شهرهای استان را معرفی خواهد کرد.
وی با اشاره به اینکه اختتامیه رویداد ساری 2022 اواخر مهر امسال برگزار می‌شود، می‌گوید: جامعه میزبان و گروه مهمانان 2سوی این رویداد هستند؛ بنابراین برای آنکه پذیرایی خوبی از مهمانان داشته باشیم و تجربه خوبی برای آنان رقم بزنیم، جامعه میزبان یعنی مردم استان باید آمادگی لازم را داشته باشند. در حقیقت شب‌های فرهنگی به جز نتایج اقتصادی و فرهنگی برای شهرها، تمرین مناسبی است برای شهرهای استان تا بتوانند در آینده از ظرفیت گردشگران بین‎المللی استفاده کنند.
دبیر رویداد گردشگری ساری2022با استقبال از همکاری دیگر استان‎های کشور در این رویداد هم می‌افزاید: هر شهری در کشور می‎تواند در حوزه رویداد ساری 2022کمک کند و در آن مشارکت داشته باشد و ما از چنین همکاری مشترکی استقبال خواهیم کرد. نقاط مشترک بسیاری میان مردم استان‎ها وجود دارد که می‎توانند با استفاده از آن موجبات رشد یکدیگر را فراهم آورند و ایران قدرتمندتری را در حوزه گردشگری معرفی کنند.
ساری 2022بخش‌های مختلفی دارد. ماهفروزی درباره این بخش‌ها می‌گوید: موضوعات مختلفی در رویداد مطرح می‌شود که یکی از آنها صلح و ایثار است. از همین رو برای سوم خرداد همزمان با فتح خرمشهر برنامه‌ ویژه‎ای داریم. همچنین در ایام محرم و صفر از آنجا که مازندران استانی علوی است و در زمینه تعزیه هنرمندان و مراسم بسیاری دارد، برنامه‌ریزی کرده‎ایم که تعزیه اقوام با حضور گروه‎های مختلف از سراسر کشور برگزار شود.

    شب‎های معطر بهار مازندران که آغشته به بوی بهارنارنج است می‎تواند جذابیت‌های بسیاری برای سفر داشته باشد. شب‎هایی که امسال با برگزاری رویدادهای هنری و فرهنگی می‌تواند رنگ و بوی دیگری داشته باشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید