• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
یکشنبه 4 اردیبهشت 1401
کد مطلب : 159080
+
-

تقویم / رویداد/ رادیو تهران، صدای ایران

تقویم / رویداد/ رادیو تهران، صدای ایران

تأسیس نخستین مرکز رادیویی ایران 4اردیبهشت۱۳۱۹ اتفاق افتاد؛ دقیقا ۲۰سال پس از آنکه برای نخستین‌بار انسان توانست صدا را توسط امواج رادیویی در پهنه گسترده‌‌ای از زمین منتشر کند و به این ترتیب عموم مردم ایران برای نخستین‌بار جمله «اینجا تهران است، صدای ایران» را از طریق امواج رادیویی مرکز «رادیو تهران» در میانه جاده قدیم شمیران، به فاصله ۹کیلومتری پایتخت، شنیدند.
پیش از آن در سال1303 پای بی‌سیم به ایران باز شده بود. بعد از آن اداره رادیو سال1313 با خرید 3دستگاه فرستنده رادیویی موج کوتاه و متوسط تاسیس شد. رادیو تهران در سال افتتاح یک فرستنده موج متوسط به قدرت ۲کیلووات، یک فرستنده موج کوتاه به قدرت ۱۴کیلووات و یک مولد برق و وسیله انتقال صدا داشت. در آن سال‌ها برق تهران شبانه‌روزی نبود و برنامه‌های رادیو هم محدود به ساعات معینی می‌شد. 4ساعت برنامه در قالب 2بخش؛ یکی ظهر و دیگری عصر. هر روز 4گفتار 15دقیقه‌ای خوانده می‌شد و بقیه‌اش موسیقی بود. از سال1332 برای صبح‌ها هم برنامه گذاشته شد؛ آن هم 3ساعت.
تبریز دومین شهری بود که سال1325 صاحب رادیو شد و بعد از آن هم فرستنده‌های رادیو در مشهد و اصفهان و چند شهر دیگر نصب شد. سال1338 بعد از جدا شدن رادیو ایران از رادیو تهران، ساختمان جدید رادیو در میدان ارگ افتتاح شد؛ جایی که حالا آن هم قدیمی به‌حساب می‌آید. الان چندین شبکه رادیویی در ایران فعالند و تمام مراکز استان‌ها هم رادیوی استانی دارند و رادیوهای برون‌مرزی برای بیشتر از 30زبان و گویش برنامه دارند.

این خبر را به اشتراک بگذارید