• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
یکشنبه 4 اردیبهشت 1401
کد مطلب : 159076
+
-

گرینویچ/آن‌روی سکه بحران رومی‌ها


لیورپول: کشف سکه‌های جدیدی از عصر امپراتوری روم نشان داد در دوره ضرب آنها روم در حال تجربه یک بحران اقتصادی بوده است. پژوهشگران در 2 دانشگاه وارویک و لیورپول در بریتانیا با بررسی دقیق سکه‌های نقره‌ای کوچک موسوم به «دناریوس» در سیستم مالی امپراتوری روم دریافته‌اند سکه‌هایی که به دوره زمانی قبل از سال ۹۰ پیش از میلاد تعلق دارند، نقره خالص بوده‌اند. این در حالی است که سکه‌های ضرب شده در 5سال پس از آن از حدود۱۰درصد مس تشکیل شده‌اند. امری که نشان از افت ارزش پولی این دوره زمانی دارد. به گزارش یورونیوز، کاهش ارزش سکه‌ را یکی از عوامل تشدید بحران‌ مالی سال ۸۹ تا ۸۷ پیش از میلاد دانسته‌اند. پروفسور بوچر درباره زمینه این بحران مالی پدید آمده می‌گوید: «در سال‌های بعد از ۹۱ پیش از میلاد، دولت روم در خطر ورشکستگی قرار داشت. رومی‌ها گرفتار جنگ داخلی بودند و پس از پایان نزاع در سال ۸۹ پیش از میلاد یک بحران بدهی در کشور پدید آمده بود.»

قبض آب 27هزار دلاری

 کاناگاوا: پس از اینکه قبض آب مدرسه‌ای در ژاپن برای 2ماه به مبلغ سه و نیم میلیون ین (معادل حدود 27هزار دلار آمریکا) شد مسئولان مدرسه متوجه شدند یکی از آموزگار‌ها به خیال تصفیه آب از ویروس کرونا دو ماه شیر آب بالای استخر را باز گذاشته است. تمام گزارش یاهونیوز در این‌باره است که میزان و حجم آب هدر رفته چقدر بوده، چرا معلم از این مهم خبر نداشته که ویروس کرونا هیچ ارتباطی با تصفیه اینچنینی آب ندارد و باید پروتکل‌های دیگری به‌کار گرفته شود. اما برای مخاطب ایرانی این خبر، بهتر است این پرسش مطرح شود که اگر این شیر آب غیرشرب در ایران بود و البته آب شرب را در این حد و اندازه به هدر می‌داد مبلغ جریمه آن عددی حتی نزدیک به این رقم می‌شد یا خیر؟

زندان برای اسب‌های ایرلندی

دوبلین: مسئولان زندان «کسترلی» در ایرلند، نخستین مرکز نگهداری و پرورش اسب در زندان‌های اروپا را برای زندانیان افتتاح کردند. اسب‌ها در منطقه روسکومون، برای زندانیان این امکان را فراهم می‌کنند تا مهارت‌های عملی را در کنار بروز احساساتشان نسبت به حیوانات بیاموزند. زندانیان این زندان پس از گذراندن دوره آموزشی، گواهینامه مراقبت از اسب دریافت می‌کنند که در ایرلند معتبر است. زندانیان نام این دوره آموزشی را «اسب‌های امید» گذاشته‌اند. به گزارش دآیریش‌سان، برنامه آموزشی نگهداری و پرورش اسب برای زندانیان که با همکاری بخش خدمات زندان و مراکز سوارکاری ایرلند ارائه می‌شود، بیش از ۱۲هفته طول می‌کشد. بنا به گزارش‌ها، راه‌اندازی مرکز نگهداری اسب در زندانی در ایرلند بدون جاناتان ایروین امکان پذیر نبود. او ۳۰سال پیش تصمیم گرفت که چنین مراکزی را برای زندانیان ایرلندی راه‌اندازی کند. به‌گفته جاناتان ایروین، ۲۶سال طول کشیده است تا این برنامه در ایرلند اجرا شود. او به خبرگزاری فرانسه گفت: «من در این سال‌ها به همه وزرای دادگستری ایرلند نامه نوشتم اما بیشتر آنها هرگز به من پاسخ ندادند زیرا فکر می‌کردند که من دیوانه هستم. اما سرانجام این تصمیم اجرایی شد».


 

این خبر را به اشتراک بگذارید