آغاز طراحی یک پلتفرم داخلی برای تولید خودروهای ارزانقیمت
جانشین پراید میآید
با طراحی یک پلتفرم مشترک داخلی 4خودروی ارزان قیمت 150 میلیون تومانی تا نیمه نخست 1402 به بازار میآید
سرپرست دفتر صنایع خودروی وزارت صنعت، از طراحی یک پلتفرم مشترک داخلی برای تولید خودروهای ارزان که 150تا 200میلیون تومان(معادل 5تا 6هزار دلار) قیمت خواهد داشت خبر داد. عبدالله توکلیلاهیجانی گفت: این پلتفرم که محصولات آن در نیمه نخست سال 1402به بازار میآید با مشارکت 2خودروساز بزرگ داخلی و برای تولید دستکم 4مدل خودروی ارزانقیمت در حال طراحی است و میتواند از نظر قیمت، جایگزینی برای پراید باشد.
به گزارش همشهری، اغلب کارشناسان معتقدند مهمترین دلیل افزایش قیمت خودرو در 3سال گذشته کاهش تولید در شرکتهای خودروساز داخلی است. آمارها نیز نشان میدهد تیراژ تولیدات خودروسازان داخلی فقط کفاف 65درصد از تقاضای بازار را میدهد و بازار با کمبود 35درصدی تولید مواجه است. پیش از این منوچهر منطقی، معاون صنایع حملونقل وزارت صنعت نیز این موضوع را تأیید کرده و گفته بود: وقتی برای تقاضا عرضه کمی وجود دارد، بهطور طبیعی قیمت بالا میرود و قیمت عرضه کارخانه با بازار، فاصله معناداری پیدا میکند. محاسبات انجام شده نشان میدهد با عرضه یک میلیون و ۴۰۰هزار دستگاه خودرو، روند عرضه و تقاضا در بازار خودرو به هم نزدیک میشود.
در عین حال برخی برآوردها نشان میدهد حذف پراید، بهعنوان ارزانترین خودروی داخلی، از چرخه تولید، با توجه به آنکه نرخ آن سازگاری زیادی با قدرت خرید بخش کمدرآمد جامعه داشت، بازار خودرو را از چرخه تعادل خارج کرده است. در واقع بخش زیادی از تقاضای بازار مربوط به خودروهای ارزانقیمت بود که با حذف پراید از چرخه تولید امکان خرید خودرو برای بخش زیادی از جامعه از دست رفت و بازار با نوعی آشفتگی مواجه شد. گمان میرود این موضوع بر قیمت سایر خودروهای داخلی نیز تأثیر گذاشته باشد. در چنین شرایطی وزارت صنعت در تلاش است با محاسبه قدرت خرید جامعه، محصول استانداردی را به بازار ارائه کند که از نظر قیمت مشابه پراید باشد و بتواند بخش زیادی از نیازهای جامعه را مرتفع کند.
جایگزین پراید به بازار میآید
آنطور که عبدالله توکلیلاریجانی، سرپرست دفتر صنایع خودروی وزارت صنعت، معدن و تجارت خبر داده است: با هدایت وزارت صنعت و با همکاری سایپا و ایران خودرو طراحی پلتفرم مشترکی در حال انجام است که میتوان محصولاتی را بر مبنای آن تولید کرد که مطابق با قدرت خرید بخش زیادی از جامعه باشد. او با بیان اینکه محصولات این پلتفرم مشترک، تا نیمه نخست سال 1402 به بازار میآید، افزود: طبق محاسبات انجام شده قرار است دستکم 4خودروی مختلف روی این پلتفرم مشترک در شرکتهای خودروساز داخلی تولید شود که میانگین قیمت آن رقمی بین 150تا 200میلیون تومان یا معادل 5تا 6هزار دلار است.
توکلیلاهیجانی با بیان اینکه تاکنون هیچ خودرویی نتوانسته در حوزه قیمت جایگزین پراید شود، تأکید کرد: یکی از موضوعات مهم در تولید خودروهای داخلی تیراژ تولید است، بهطوری که اگر تیراژ تولید از یک محدوده پایینتر باشد تولید آن خودرو، صرفه اقتصادی ندارد، بر همین اساس قرار است روی پلتفرم اقتصادی در حال طراحی، سالانه 300هزار دستگاه خودرو تولید شود تا هم صرفه اقتصادی داشته باشد و هم بتواند از نظر قیمت جایگزین پراید شود.
او تأکید کرد: با طراحی این پلتفرم هریک از 2شرکت بزرگ خودروساز داخلی میتوانند محصول خاص خود را متناسب با شرایط بازار با آپشنهای مختلف و در عین حال متناسب با استانداردهای 85گانه تولید کنند و نیاز بازار را به خودروهای ارزانقیمت و استاندارد و بهروز، که هماکنون حلقه مفقوده بازار است، رفع کنند. بهگفته او این پلتفرم بهگونهای طراحی خواهد شد که بتواند در مسیر تولید خودروهای برقی نیز مورد استفاده قرار گیرد.
چگونگی طراحی پلتفرم
آن طورکه سرپرست دفتر صنایع خودروی وزارت صنعت خبر داده طراحی این پلتفرم در داخل در حال انجام است اما درصورت نیاز از مشاوران خارجی نیز کمک گرفته میشود. اطلاعات همشهری نشان میدهد در مسیر طراحی تا تولید این خودرو که احتمالا یک سال و نیم به طول میانجامد، برخی شرکتهای بینالمللی فعال در زمینه طراحی نیز مشارکت خواهند کرد، با این حال بخش اصلی طراحی این پلتفرم اقتصادی در داخل انجام خواهد شد و طراحان خارجی احتمالا در طول انجام کار ایرادات احتمالی پلتفرم را رفع خواهند کرد.
گمانهزنیها حاکی است که محصولات نهایی این پلتفرم ، محصولاتی با طراحیهای بهروز و با استانداردهای بالای ایمنی خواهد بود که کاربرد شهری دارد و میتواند در زمره خودروهای کوچک اندام دسته بندی شود.
مکث
مشکل تأمین قطعه خودروسازان حل شد
عبدالله توکلیلاریجانی، سرپرست دفتر صنایع خودروی وزارت صنعت، معدن و تجارت از افزایش عرضه خودرو به بازار در2ماه گذشته خبر داد و گفت: حجم عرضه خودرو ازطریق تجاریسازی محصولات دپو شده از اواخر سال 1400تاکنون افزایش یافته و این موضوع موجب شده تعداد خودروهای دپو شده در پارکینگ خودروسازان که در زمستان پارسال حتی به 250هزار دستگاه هم رسیده بود اکنون به 70هزار دستگاه برسد. او با بیان اینکه سرعت تکمیل خودروهای ناقص در خودروسازان افزایش یافته تأکید کرد: با افزایش تجاریسازی خودروها، تعداد خودروهای دپو شده در ایرانخودرو و سایپا رو به کاهش است و انتظار میرود با تکمیل خودروهای ناقص، بهزودی تعداد خودروهای دپو شده در پارکینگ خودروسازان به حداقل برسد. منوچهر منطقی، معاون صنایع حملونقل وزارت صمت نیز درباره چگونگی تکمیل خودروهای ناقص در شرکتهای خودروسازی گفت: پیش از این موضوع تأمین قطعات بهعلت مسئله ریزتراشهها در دنیا با مشکلاتی مواجه بود، اما اکنون این مشکل حل شده است. او اضافه کرد: سعی داریم تیراژ تولید و تجاریسازی خودروها بیشتر شود تا چیزی بهعنوان خودروی ناقص نداشته باشیم. بهگفته او طبق هدفگذاری انجام شده و برای ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضا امسال 1.5میلیون دستگاه خودرو تولید میشود. منطقی همچنین درباره واگذاری سهام شرکتهای خودروسازی گفت: تمام موانع برای واگذاری سهام خودروسازان شناساییشده است و در حال رفع آنها هستیم؛ بنابراین در دوره زمانی موردنظر (6ماهه) این اتفاق خواهد افتاد.