• یکشنبه 15 مهر 1403
  • الأحَد 2 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 06
یکشنبه 4 اردیبهشت 1401
کد مطلب : 159041
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/82GMr
+
-

فرصت لوپن برای خلق شگفتی

نامزد راست‌های افراطی فرانسه، هرگز تا به این اندازه به کرسی ریاست‌جمهوری نزدیک نبوده است

جهان‌نما
فرصت لوپن برای خلق شگفتی

امانوئل مکرون، شانس بیشتری از رقیب راست افراطی خود دارد تا در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری بیشترین آرا را کسب کند و در سمت خود ابقا شود اما نزدیکی شگفتی‌ساز مارین لوپن به او، راست‌های افراطی را در تاریخ فرانسه در موقعیت بی‌نظیری قرار داده است.
در طول چند دهه گذشته، راست‌های افراطی، همیشه با اتحاد و یکپارچگی احزاب مخالف سیاسی در فرانسه، از رسیدن به قدرت دور مانده‌اند؛ هر بار که نامزد آنها به دور دوم رفته، تمامی احزاب اختلاف‌ها را کنار گذاشته و از نامزد دیگر حمایت کرده‌اند. این بار هم، وضعیت همین است و احزاب چپ و سبز‌ها و دیگران که به‌شدت نگران قدرت گرفتن راست‌های افراطی هستند، گفته‌اند با وجود اختلاف‌نظرهای عمیق با مکرون، از او حمایت می‌کنند. نظرسنجی‌ها هم نشان‌دهنده این است که مکرون شانس زیادی دارد تا به نخستین رئیس‌جمهور فرانسه در 2 دهه اخیر تبدیل شود که 2 دوره متوالی انتخاب می‌شود.
اما امسال، لوپن نامزد راست‌های افراطی، فاصله‌اش را با مکرون در نظرسنجی‌ها کم کرده و توانسته بعد از سال‌ها، با ارائه چهره متفاوت از خود حتی نیم نگاهی به موفقیت در انتخابات هم داشته باشد.
به گزارش گاردین، 2 نامزد در آخرین تلاش‌های خود در آستانه انتخابات امروز، شدیدا به یکدیگر حمله کرده‌اند و تلاش کردند تا افرادی که هنوز درباره انتخاب نامزدشان مردد هستند را به‌خود جلب کنند. لوپن، در آخرین ساعات مجاز تبلیغات پیش از نیمه شب جمعه، مکرون را متهم کرد که به میلیون‌ها رای‌دهنده فرانسوی برچسب راست افراطی می‌زند و معتقد است که این برچسب، نوعی توهین است. او مکرون را متهم کرده که «فرانسوی‌ها را دوست ندارد».لوپن که اقشار کارگر و افرادی که در مناطق دوردست زندگی می‌کنند را هدف قرار داده، به برنامه‌های اقتصادی مکرون ازجمله افزایش سن بازنشستگی به 65سال حمله کرده و این کار را، حبس ابد خوانده است. او گفته است که مردم باید امروز بین فرانسه و مکرون، یکی را انتخاب کنند.
مکرون هم در مقابل، لوپن را متهم کرده که می‌خواهد در جامعه فرانسه شکاف ایجاد کند و با پیشنهادش برای منع حجاب در فرانسه‌، مسلمانان را محو کند. او گفته است: «راست افراطی از ترس و خشم جان می‌گیرد تا رنج و ناراحتی ایجاد کند. پاسخ آنها، حذف بخش‌هایی از جامعه است.» او همچنین گفته است که برنامه‌های لوپن، فرانسه را از اتحاد با اروپا دور می‌کند.
نظرسنجی‌ها بعد از مناظره داغ و جنجالی تلویزیونی این دو، با اختلاف معناداری به نفع مکرون بوده‌اند. بر این اساس، حمایت از مکرون از 55.5به 57.5 رسیده و میزان حمایت از لوپن هم از 42.5به 44.5 رسیده است. این فاصله، برای اینکه مکرون دوباره رئیس‌جمهور شود کافی است اما برای لوپن هم یک پیروزی به شمار می‌رود. او در دور دوم انتخابات سال 2017، در مقابل 66درصد آرای مکرون، تنها 34درصد آرا را کسب کرد و چنان شکست سنگینی خورد که نه‌تنها آینده سیاسی خود که آینده حزبش هم به خطر افتاد. اما حالا 5سال گذشته و این بار 10تا 14درصد با مکرون فاصله دارد. این فاصله از نظر بسیاری از متحدان مکرون، تضمین‌کننده پیروزی او نیست و آنها از رای‌دهندگان خواسته‌اند امروز قطعا پای صندوق‌های رأی بروند و به مکرون رأی بدهند.
حضور لوپن در این مرحله از انتخابات با این میزان فاصله، ثمره تلاش موفقیت‌آمیزی است که او از 10 سال گذشته آغاز کرده و احتمالا همچنان ادامه خواهد داد. او یک دهه گذشته را به‌گفته خودش، صرف «سم‌زدایی» از تصویر منتسب به حزبش کرده و در این راه، ‌نام آن را از «جبهه ملی» به «حرکت ملی» تغییر داده است.
به گزارش فرانس 24، او از شکست تحقیرآمیز 5سال پیش به خوبی درس گرفته و به جای پرداختن به‌مسئله اسلام و مهاجران در فرانسه، به افزایش هزینه‌های زندگی و جهش قیمت‌ها پرداخته است. او شعارها و وعده‌هایش را نرم و معمولی کرده و تصویری معمولی هم از خود نشان داده است. لوپن 53ساله بعد از ازدواج ناموفق، تلاش کرده تا تصویری از یک خانه‌دار میانسال را که عاشق گربه‌هاست، از خود نشان بدهد.
ژیل فینکلشتاین، از اندیشکده بنیاد ژون ژور که به چپ‌ها تمایل دارد گفته است که تغییر چهره او واقعی است؛ «شخصیت او دوست‌داشتنی‌تر شده، اما این به این معنا نیست که او هم یک نامزد مثل نامزدهای دیگر است.»
لوپن در این تغییر استراتژی چنان موفق بوده که در یک نظرسنجی که اخیرا برگزار شده، تنها 66درصد فرانسوی‌ها او را یک چهره راست افراطی خوانده‌اند؛ درحالی‌که در یک نظرسنجی مشابه در سال 2017 میلادی، 80 درصد مردم گفته بودند که لوپن، راست افراطی است.
در چنین شرایطی، کاهش فاصله با مکرون در یک انتخابات مهم، نشانگر این است که استراتژی بلندمدت لوپن و تاکتیک‌های انتخاباتی او، کاملا موفق بوده و حتی اگر امروز انتخابات به نفع او نباشد، می‌توان کارزار او را موفق خواند.

این خبر را به اشتراک بگذارید