• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 4 اردیبهشت 1401
کد مطلب : 159002
+
-

ساماندهی وانتی‌ها ضروری‌تر از همیشه

یادداشت
ساماندهی وانتی‌ها ضروری‌تر از همیشه

حمید ضیایی‌پرور؛ روزنامه‌نگار

وانتی‌های خریداری ضایعات و آهن قراضه در شهر تهران سال‌هاست که با صدای گوشخراش بلندگوهای خود، با روح و روان و اعصاب مردم تهران بازی می‌کنند و هیچ دستگاهی اعم از شهرداری یا پلیس با آنها برخورد نمی‌کند.
بنده ساکن نارمک هستم و براساس رصد مستندی که طی سال‌های اخیر که کرونا بوده و اغلب در منزل دورکار بوده‌ام انجام داده‌ام، تعداد وانتی‌هایی که در یک روز در محله تردد می‌کنند به‌طور متوسط هر 15دقیقه یک مورد بوده است و در برخی ساعات روز، حدود ساعت 11تا 13این تعداد به هر 5دقیقه یک مورد می‌رسد؛ جالب اینکه در برخی موارد صدای بلندگوی چند وانتی با هم تداخل می‌کند!  ساکنان آپارتمان‌هایی که در حاشیه کوچه‌ها و میدان‌ها هستند بیشترین آزار را از ناحیه صدای این بلندگوها متحمل می‌شوند، این وانتی‌ها روز تعطیل، جمعه و پنجشنبه هم ندارند، اتفاقا در روزهای تعطیل کار خود را زودتر آغاز می‌کنند چون تصور می‌کنند مردم بیکارند و در خانه هستند و تمایل بیشتری به فروش دارند!
من شخصا بارها به سامانه 137و پلیس 110این موضوع را گزارش کرده‌ام و هر دو سازمان صراحتا اعلام کرده‌اند که این موضوع جرم یا تخلف به شمار نمی‌رود و نمی‌توانند اقدامی بکنند. درحالی‌که کار این افراد مصداق بارز مزاحمت صوتی به‌حساب می‌آید. البته هنگام عصر به بعد اغلب این وانتی‌ها، پر از انواع وسایل خریداری شده هستند؛ یعنی به هر حال تقاضایی برای فروش این ضایعات وجود دارد. حال تصور کنید اگر هر شغل و صنفی، یک بلندگو دست می‌گرفت و با وانت یا خودرو، خدمات خود را در سطح شهر فریاد می‌کرد چه اتفاقی رخ می‌داد.
نکته اینجاست که آلودگی صوتی یکی از مصادیق مجرمانه به‌حساب می‌آید؛ چراکه آلودگی صوتی روی سلامت شهروندان با مشکلاتی مانند کاهش تمرکز، اختلالات عصبی، افزایش فشار خون، استرس و اضطراب اثر می‌گذارد. ماجرا اما وقتی جالب‌تر می‌شود که ماده 29قانون هوای پاک مصوب 1396/5/11در این رابطه عنوان می‌کند: «ایجاد هرگونه آلودگی صوتی توسط منابع ثابت و متحرک، ممنوع است.» با وجود آیین‌نامه‌های موجود، دستگاه‌های متولی مقابله با آلودگی صوتی، خود را مسئول مستقیم برخورد با وانتی‌های خریدار ضایعات نمی‌دانند. البته فرهنگ عمومی نیز در رشد این پدیده مقصر است. اگر مردم به این وانتی‌ها ضایعات خود را نفروشند، آنها این شغل را ترک می‌کنند. شهرداری در هر منطقه‌ای، کیوسک‌های جمع‌آوری ضایعات مستقر کرده اما باید دانست که حمل ضایعات تا این مراکز توسط شهروندان مشکل است و گاه هزینه‌ای بیش از ارزش خود ضایعات مذکور دارد. بر این اساس پیشنهاد می‌شود شورای شهر تهران با دعوت از نمایندگان سازمان محیط‌زیست و نیروی انتظامی، موضوع ساماندهی وانتی‌های خریدار ضایعات را در دستور کار خود قرار دهد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید