• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
پنج شنبه 1 اردیبهشت 1401
کد مطلب : 158911
+
-

9مأموریت رئیس‌جمهور به معاون اول

رئیسی از شهریورماه سال گذشته دستورات اقتصادی متعددی به مخبر داشته است

دولت
9مأموریت رئیس‌جمهور به معاون اول

رئیس‌جمهور طی 8ماه آغاز به‌کار دولت سیزدهم ماموریت‌های مختلفی برای ساماندهی مهم‌ترین معضلات کشور به محمد مخبر، معاون اول خود داده است. کلیدی‌ترین این دستورات در همان آغاز به‌کار دولت سیزدهم واگذاری مسئولیت ایجاد هماهنگی در تیم اقتصادی دولت بود. رئیس‌جمهور در جلسه شهریورماه معرفی کابینه به مجلس بر این مسئله تأکید کرده بود. او صراحتا اعلام کرد «مجموعه تیم اقتصادی دولت باید برای برون‌رفت از مشکلات کنونی اقتصادی، با معاون اول هماهنگ باشند.»
تقریبا همگی دستورات رئیس‌جمهور به محمد مخبر نیز مبتنی‌بر ماموریت اولش اقتصادی بوده‌اند. براساس گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، سیدابراهیم رئیسی در جلسه روز گذشته هیأت دولت با اشاره به ضرورت استفاده بهینه از فرصت‌های موجود و استفاده بیشتر از ظرفیت بخش خصوصی در توسعه روابط تجاری با کشورهای منطقه، به معاون اول خود مأموریت داد با تشکیل کمیته‌ای، مشکلات و موانع حوزه تجارت را احصا و در کوتاه‌ترین زمان برای حل آنها تدبیر کند.
رئیسی ماموریت نظارت بر عملکرد وزرا و مدیران ارشد دولت سیزدهم را نیز به مخبر موکول کرده بود. اول اسفندماه سال گذشته علی بهادری‌جهرمی، سخنگوی دولت در پیامی که در صفحه شخصی خود در توییتر منتشر کرد، نوشت: «رئیس‌جمهور به معاون اول و وزیر کشور دستور داد عملکرد مدیران ملی و استانی را ارزیابی کنند تا نقاط ضعف، کاستی‌ها و نقاط قوت آشکار شود.»
رئیس دولت سیزدهم بهمن‌ماه سال گذشته در نامه‌ای خطاب به مخبر تهیه یک نقشه راهبردی در حوزه تولید داخل را هم خواستار شده و نوشته بود «با عنایت به بیانات مهم و راهبردی مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) در دیدار فعالان حوزه تولید و صنعت و لزوم اجرایی‌ نمودن رهنمودهای معظم‌له، بدینوسیله به جنابعالی مأموریت داده می‌شود تا با حرکت جهادی، کارگروهی متشکل از متخصصان و صاحب‌نظران و متولیان این حوزه در دولت و مجامع علمی و دانش‌بنیان و کارآفرینان تشکیل داده و اولا: با لحاظ فرمایشات اخیر رهبر فرزانه انقلاب اسلامی و سایر اسناد بالادستی اعم از سایر فرامین و رهنمودهای ایشان و قوانین موجود و سند تحول دولت، نسبت به تدوین نقشه راهبردی صنعتی و ارتقای تولید داخل اقدام نمایید....»
رئیس‌جمهور در حوزه روابط خارجی نیز خواستار برخی موارد از مخبر شده بود. رئیسی آبان‌ماه سال گذشته با اشاره به گفت‌وگوی تلفنی خود با رئیس‌جمهور روسیه، دورنمای همکاری‌های 2کشور را روشن و سازنده توصیف کرده بود و بر لزوم تشکیل جلسه کمیسیون مشترک همکاری‌های ایران و روسیه با ریاست معاون اول رئیس‌جمهور و پیگیری توافقات تأکید کرده بود. ماموریت خنثی‌سازی تحریم‌ها یکی از نخستین ماموریت‌های رئیس دولت سیزدهم به معاون اول خود بود. سیدابراهیم رئیسی مهرماه سال گذشته همه وزارتخانه‌ها و دستگاه‌ها را موظف کرد در خنثی‌سازی تحریم‌ها و تنظیم بازار کالاهای اساسی همکاری کنند و مقرر شد معاون اول رئیس‌جمهور، مسئولیت هماهنگی فعالیت‌های دولت برای خنثی‌سازی تحریم‌ها را برعهده گیرد.
رئیس‌جمهور همچنین مهرماه سال گذشته به مخبر ماموریت داد در قالب کارگروهی با حضور پیشکسوتان جهاد سازندگی و محرومیت‌زدایی در کشور و بسیج سازندگی، سازوکار و ساختارهای احیای ماموریت‌های جهاد سازندگی با محوریت مردم در مدت 20روز را بررسی و تدوین کند. سومین ماموریت اقتصادی رئیس‌جمهور در مهرماه1400 نیز در حوزه تنظیم بازار بود. رئیسی با بیان اینکه مسئولیت و مدیریت اصلی تنظیم بازار برعهده معاون اول رئیس‌جمهور است، گفته بود: «ستاد تنظیم بازار باید زیر نظر معاون اول فعال‌تر و عملیاتی‌تر شود.» رئیس‌جمهور شهریورماه1400 به معاون اول خود ماموریت داد سامانه جامع تجارت را در یک زمانبندی مناسب پیگیری  کند و به نتیجه برساند. 

مکث
  با رودربایستی نمی‌شود کشور را اداره کرد

رئیس‌جمهور تحول در نظام اداری کشور را ضرورتی اجتناب‌ناپذیر دانست و گفت: امروز برای سروسامان دادن به نظام اداری کشور نیازمند انقلاب اداری بر پایه عدالت هستیم. سیدابراهیم رئیسی در دومین جلسه شورای‌عالی اداری کشور با تأکید بر لزوم بازبینی روند اجرای سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری گفت: باید بررسی شود که پس از گذشت چندین سال از ابلاغ این سیاست‌ها، ‌چه مقدار از آن محقق شده و علت مواردی که تحقق نیافته چیست. رئیسی با اشاره به زمینه‌های تحقق شایسته‌سالاری، افزایش بهره‌وری، عدالت و جلب رضایت مردم گفت: افزایش بهره‌وری با بخشنامه امکان‌پذیر نیست و ضرورت دارد سلسله اقداماتی برای ارتقای بهره‌وری انجام شود. وی اداره کشور با رودربایستی را غیرممکن خواند و به سازمان امور اداری و استخدامی دستور داد در روند چابک‌سازی و بهسازی ساختار اداری کشور با جدیت و بدون رودربایستی عمل کند. رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: علت عقب‌افتادن کشورمان در اینگونه موضوعات به این دلیل بوده که امور کشور بعضا با رودربایستی اداره شده است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید