• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 22 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 15760
+
-

اگر دل تو را شکستند...

اگر دل تو را شکستند...

«مراسم رونمایی از لباس رسمی تیم‌ملی در جام‌جهانی 2018.» این عبارت، کلمه به کلمه در بنرِ پس‌زمینه تازه‌ترین مراسم ترتیب ‌داده شده از سوی فدراسیون فوتبال دیده می‌شد تا مشخص شود مفهوم «لباس رسمی» یک تیم فوتبال در ایران با همه جای دنیا متفاوت است. منظور از لباس رسمی یک تیم فوتبال، همان پیراهنی است که در جریان مسابقه‌ها بر تن می‌کند اما ظاهرا در فدراسیون مهدی تاج، این عبارت برای کت و شلوار ملی‌پوشان در جریان سفر به روسیه مورد استفاده قرار گرفته است. همه تیم‌های حاضر در جام‌جهانی از مدت‌ها قبل از طرح نهایی لباس‌شان در این تورنمنت رونمایی کرده‌اند اما  ایران بعد از مدت‌ها به معرفی یک کت و شلوار سورمه‌ای افتخار می‌کند. مدیران بازاریابی فدراسیون نداشتن «وقت کافی» را به بهانه استفاده از لباس تمرینی آدیداس به جای لباس طراحی‌شده از سوی این برند می‌دانند اما در فاصله تنها یک ماه تا جام‌جهانی، آدیداس متعهد شده تا لباس تازه‌ای برای تیم‌ملی مراکش طراحی کند. چندین ماه قبل، مهدی تاج در تلاش بود تا به هر قیمتی با آدیداس قرارداد امضا کند و هرطور که شده از توافق با یک نام بزرگ در بازی تبلیغاتی برای فدراسیون بهره ببرد اما حالا که آدیداس چیزی به‌جز انتقاد نصیب مجموعه تحت مدیریت او نکرده، نوبت به «حمایت از کالای داخلی» رسیده است. رئیس فدراسیون فوتبال به بهانه حمایت از تولید ملی با هاکوپیان به توافق رسیده و شاید این مقدمه‌ای برای علاقه‌مندی سایر برندها و شرکت‌های داخلی به استفاده از ظرفیت دیده شدن در جام‌جهانی برای حمایت مالی از تیم‌ملی باشد اما سوال اینجاست که وقتی نیازهای اولیه تیم تامین نشده، چنین قراردادهایی چقدر افتخارآمیز به نظر می‌رسند؟ شاهکارترین بخش از مراسم ترتیب‌داده شده از سوی فدراسیون برای معرفی یک قرارداد جدید، اهدای یک پیراهن کاملا سفید و ساده با آرم آدیداس به هاکوپیان به‌عنوان یار دوازدهم تیم‌ملی بود. قابی که نشان می‌داد ایران برای حضور در روسیه لباس دارد اما برای بازی کردن در این کشور، هنوز نه! 
بدیهی‌ترین شرط برای برگزاری مراسم رونمایی از لباس یک تیم فوتبال، حضور بازیکنان این تیم است اما به جای ستاره‌های تیم ملی، این بازیکنان باشگاه «آرارات» بودند که با کت و شلوارهای جدید ایران رو به روی دوربین‌ها قرار گرفتند. به‌نظر می‌رسد درست مثل درصد زیادی از مردم، این مراسم برای بازیکنان تیم‌ملی نیز از اهمیت خاصی برخوردار نبود و فقط اهالی فدراسیون بودند که با هیجانی زایدالوصف مراسم را دنبال می‌کردند. در شب غیبت ملی‌پوش‌ها، چهره‌های بی‌ربط زیادی در سالن حاضر بودند. از آرش برهانی که سال‌های بازنشستگی‌اش را می‌گذراند، تا مدیرعامل باشگاه فوتبال استقلال که ظاهرا تصور می‌کرد به کنسرت موسیقی آمده و دائما در حال فیلمبرداری از سالار عقیلی بود!  مدیر روابط عمومی فدراسیون فوتبال و همچنین محمدرضا ساکت نیز برای دقایقی پشت تریبون ظاهر شدند تا مراسم شکل و شمایل خسته‌کننده‌تری به خودش بگیرد. عجیب‌تر از همه اما حضور خواننده سرود رسمی تیم‌ملی در سالن بود. همان‌طور که ایران هنوز لباس رسمی ندارد و برای معرفی کت و شلوار جشن می‌گیرد، همچنان خبری از سرود رسمی نیست و سالار عقیلی در مراسم، همان آهنگ‌هایی را اجرا می‌کند که هر روز چند وعده از طریق شبکه‌های مختلف صداوسیما تکرار می‌شوند. روند معرفی لباس تیم قبل از تورنمنت بزرگی مثل جام‌جهانی، در ایران پیچیدگی‌هایی باورنکردنی دارد. همه کشورها از چند ویدئوی کوتاه و جذاب تبلیغاتی برای معرفی لباس استفاد می‌کنند و خروجی این خلاقیت، کشاندن مردم به فروشگاه‌های رسمی برای خرید پیراهن است. اینجا اما ماجرا کاملا به یک بحران ملی تبدیل شده است. از زمان قطعی‌شدن صعود تیم کارلوس کی‌روش به جام‌جهانی، تیم‌ملی در تسخیر مراسم‌های اشتباهی زیادی قرار گرفته است. مراسم‌هایی که برگزاری‌شان چیزی به‌جز نمایش تجمل همزمان با فقر مطلق بدیهیات نیست.

رونمایی از کت و شلوار تیم‌ملی فوتبال در جام‌جهانی 
مراسم رونمایی از لباس رسمی تیم‌ملی فوتبال برای حضور در جام‌جهانی 2018 روسیه روز جمعه گذشته با حضور مهدی تاج، محمدرضا ساکت، رئیس و دبیر فدراسیون فوتبال سومابات هاکوپیان مدیر عامل شرکت هاکوپیان، کارلوس کی‌روش سرمربی تیم‌ملی، مدیر عامل‌های باشگاه پرسپولیس و استقلال، مسئولان فدراسیون فوتبال و سفرای کشورهای اسپانیا، روسیه و برزیل برگزار شد. شرکت هاکوپیان تامین کننده کت و شلوار تیم‌ملی فوتبال در جام‌جهانی است و برای تمامی تیم‌های ملی فوتبال در رده‌های مردان و بانوان از تولیدات این شرکت استفاده خواهد شد. در این مراسم کلیپی از تیم‌ملی پخش شد که در آن سیدجلال حسینی، علیرضا بیرانوند، امید ابراهیمی، سعید عزت‌الهی مشغول پرو کردن کت‌و‌شلوار تیم‌ملی بودند. قرارداد فدراسیون فوتبال و شرکت هاکوپیان به صورت نمادین با حضور اصحاب رسانه امضا شد. همچنین کارلوس کی‌روش سرمربی تیم‌ملی فوتبال پیراهن شماره12 تیم‌ملی را به شرکت هاکوپیان تقدیم کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید