• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
یکشنبه 14 فروردین 1401
کد مطلب : 156995
+
-

از مدرسه تا ورزشگاه

مروری بر رویدادهای اجتماعی 1401 در 13 روز نخست

چند واقعه و رخداد اجتماعی در تعطیلات نوروزی سال۱۴۰۱ زندگی بسیاری از ما را پس از تعطیلات نوروز دستخوش تغییراتی خواهد کرد؛ مثلا بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها که با واسطه یا بی‌واسطه به ما نیز ربط پیدا می‌کند. گرچه بعضی از رخدادها در همان زمان وقوع، تأثیراتی بر جامعه داشته و از سویی واکنش‌هایی در همان زمان وقوع برانگیخته است؛ مانند ممانعت از ورود بانوان به ورزشگاه امام‌رضا(ع) مشهد. اما اگر بخواهیم به بعضی از این رویدادها اشاره کنیم، شاید 4مورد از آنها را بتوان مهم‌ترین اتفاق‌های سال جدید به‌حساب آورد.

دانش‌آموزان به مدرسه باز می‌گردند
مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا در روز ششم فروردین‌ماه، یک خبر مهم در دل خود داشت؛ بازگشت به آموزش حضوری پس از تعطیلات نوروز. وزیر کشور درباره علل اتخاذ این تصمیم گفت: با توجه به شیب نزولی ابتلا به کرونا و حجم قابل توجه تزریق واکسن و توجیه مدیران مدارس و روسای مراکز آموزشی، شرایط برپایی حضوری کلاس‌ها فراهم شده است. براساس جمع‌بندی انجام شده، دانش‌آموزان باید با الزام استفاده از ماسک، در کلاس‌های درس حاضر شوند. همه مدارس نیز باید از سیستم تهویه مناسب برخوردار باشند. فعالیت حضوری مدارس از امروز، ۱۴فروردین ماه از سر گرفته می‌شود.
در دستورالعمل ابلاغی وزارت آموزش و پرورش تأکید شده که باید همه عوامل اجرایی، تربیتی و آموزشی مدارس مطابق ابلاغ و جدول برنامه هفتگی در مدارس حضور یابند. تمام فعالیت‌های تربیتی و آموزشی مربیان، آموزگاران، دبیران و هنرآموزان در همه مقاطع تحصیلی و تمام دروس به‌صورت حضوری (با رعایت بهداشت فردی و بهداشت محیط، استفاده مناسب از ماسک و تهویه کلاس‌های درس) انجام شود. ظرفیت‌های مجازی درصورت نیاز صرفا به‌عنوان ابزار مکمل تربیت و آموزش مورد بهره‌برداری قرار گیرد. همچنین دانش‌آموزان مبتلا به کرونا با تأیید پزشک و رضایت والدین می‌توانند از بستر «شاد»، آموزش‌ ببینند. مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران نیز درباره وضعیت سرویس ایاب و ذهاب دانش‌آموزان همزمان با بازگشایی مدارس گفت: کرایه سرویس مدارس بر مبنای نرخ۱۴۰۰ محاسبه می‌شود و ۲۰۰پیمانکار در حوزه سرویس مدارس ساماندهی شده‌اند. مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه نیز از آمادگی متروی تهران برای بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها پس از پایان تعطیلات نوروزی خبر داد و گفت شاهد افزایش قابل ملاحظه مسافران مترو خواهیم بود. فاصله حرکت قطارها در خطوط مترو در حد امکان کاهش خواهد یافت و در ساعات اوج مسافر، پیش‌بینی شده قطارهای فوق‌العاده‌ اعزام شوند تا سفرهای مردم مدیریت شود. همچنین سازمان دانش‌آموزی، با هدف استقبال از بازگشایی حضوری مدارس، پویش «بوی ماه مدرسه» را در روز ۱۴فروردین، همزمان با حضور دانش‌آموزان در مدارس برگزار می‌کند.

کامِ تلخ‌ بانوان در بُرد شیرین ایران
تیم ملی فوتبال ایران، نهم فروردین‌ماه در ورزشگاه امام رضا(ع) مشهد به مصاف لبنان رفت که به‌علت ممانعت از حضور بانوان در ورزشگاه با وجود فروش بلیت، حواشی‌ای به‌وجود آمد. این موضوع واکنش رئیس‌جمهور را نیز به همراه داشت و وزیر کشور را مسئول رسیدگی به اتفاقات مسابقه ایران - لبنان کرد. احمد وحیدی، وزیر کشور در همین راستا اعلام کرد که با خاطیان و کسانی که شیرینی این پیروزی و رفتن ایران به جام جهانی را به کام مردم ایران تلخ کردند با جدیت برخورد می‌شود. انسیه خزعلی، معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهوری نیز در همین زمینه گفت: پایمال کردن کرامت بانوان، بی‌تدبیری و سوء ‌مدیریت، اخلال در اجرایی شدن سیاست‌های کلان دولت و کاستن از شیرینی پیروزی، بخشی از آسیبی است که نابخردی برخی به کشور وارد کرد. پیگیر برخورد با مسببان این ماجرا با همراهی مسئولان اجرایی هستیم. روز گذشته نیز معاون وزیر ورزش و جوانان نسبت به حواشی دیدار تیم‌های ملی فوتبال ایران و لبنان در مشهد واکنش نشان داد و در صفحه شخصی خود اعلام کرد پیگیری درباره حضور بانوان در این بازی چاره‌ساز نشده و مسئول اول و آخر این اتفاقات را فدراسیون فوتبال دانست. ازطرفی فدراسیون فوتبال، فروش بلیت جعلی را دلیل اتفاقات این بازی اعلام کرده بود. این ادعا گرچه ازسوی اهالی فوتبال توجیه محسوب می‌شد ولی احمد وحیدی، وزیر کشور که ازسوی رئیس‌جمهور مامور پیگیری حواشی این بازی شده، در گزارش خود اعلام کرد، دو کافی‌نت در مشهد اقدام به چاپ و فروش 27هزار قطعه بلیت جعلی کرده‌اند.

تک‌رقمی شدن مرگ‌ومیر کرونا
از دیگر اخبار مهم تعطیلات نوروز روند کاهشی بیماری کووید-۱۹ بود. نادر توکلی، معاون درمان ستاد کرونای استان تهران، سیزدهم فروردین ماه به تک رقمی شدن مرگ‌های کرونایی در تهران اشاره کرد و گفت که هم‌اکنون خوشبختانه وضعیت بیماری مناسب و کاهشی شده است. تعداد مراجعان کرونایی کم شده و طبق آخرین آمار تعداد بستری‌های روزانه به زیر ۲۰۰ رسیده و کل تعداد بستری‌های کرونایی استان تهران هم ۸۸۰ نفر است. او اعلام کرد در ۲۴ ساعت گذشته 7مورد کرونا مثبت فوتی داشتیم. بنابر اعلام وزارت بهداشت، شهرهای قرمز کرونایی در کشور افزایش یافته و از ۲۴ به ۳۶ شهر رسیده است. ۵۹شهر در وضعیت نارنجی، ۲۹۵شهر در وضعیت زرد و ۵۸شهر در وضعیت آبی قرار دارند.

قرارداد جدید بیمه تکمیلی بازنشستگان کشوری
قرارداد جدید بیمه تکمیلی بازنشستگان کشوری نیز از ابتدای امسال منعقد شد و تا پایان سال۱۴۰۱ فعال خواهد بود. سهم سرانه هر بازنشسته در قرارداد سال جدید ۴۵هزار تومان و سقف پوشش خدمات جبران هزینه خسارت درمان نسبت به قرارداد قبلی ۳۰درصد بیشتر شده است. زمان ثبت نام یا حذف و اضافه نفرات تحت پوشش برای این خدمت از اول فروردین ماه تا ۳۱خردادماه۱۴۰۱ به‌مدت 3ماه تعیین شده و متقاضیان دریافت این خدمت می‌توانند صرفاً از طریق درگاه خدمات الکترونیک صندوق بازنشستگی کشوری به نشانی sabasrm.ir (بخش خدمات بیمه‌ای) و بدون مراجعه حضوری و فقط از طریق «رایانه» اقدام به ثبت‌نام یا حذف و اضافه نفرات جدید کنند. در این طرح ثبت تقاضای بازنشستگان از طریق تلفن همراه امکان‌پذیر نیست.

این خبر را به اشتراک بگذارید