• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
پنج شنبه 26 اسفند 1400
کد مطلب : 156866
+
-

داربی واقعی، روی کاغذ

داربی‌های اخیر نشان داده استقلال و پرسپولیس معمولا در این بازی فنی بازی نمی‌‌کنند. پس تنها جایی که می‌شود عملکرد فنی 2تیم را مقایسه کرد، در این پیش‌بازی‌ها‌ست

داربی قرن
داربی واقعی، روی کاغذ

پرسپولیس و استقلال از ساعت17:30 امروز داربی شماره98 تهران را برگزار می‌کنند. هر بار با بررسی عملکرد 2تیم و مقایسه آمارهای فنی آنها در بخش‌های مختلف به استقبال این بازی می‌رویم. اما معمولا این دو تیم بی‌توجه به داشته‌های فنی خودشان یک نمایش سرد و محتاطانه را برگزار می‌کنند و اصلا به آمارها و توانایی‌هایی که در سایر بازی‌ها از خودشان بروز داده‌اند، نزدیک هم نمی‌شوند. در این گزارش باز هم نمرات 2 تیم را در بخش‌های مختلف با هم مقایسه می‌کنیم اما باز هم ممکن است عملکرد امروز آنها در زمین بازی کوچک‌ترین شباهتی به آمارهای گذشته‌شان نداشته باشد.

بازی 20 سؤالی
یحیی گل‌محمدی و تردیدهای زیادی که برای انتخاب ترکیب پرسپولیس در داربی دارد
بهروز رسایلی

آرام آرام داریم به داربی تهران نزدیک می‌شویم؛ مسابقه‌ای که به نوعی حکم فینال لیگ بیست‌ویکم را دارد و یکی از مهم‌ترین تقابل‌های سالیان اخیر پرسپولیس و استقلال به شمار می‌رود. بدون شک الان سرمربیان هر دو تیم دارند به استفاده از بهترین ترکیب و سیستم ممکن در این مسابقه فکر می‌کنند. حتما فرهاد مجیدی هم دغدغه‌های خاص خودش را دارد، اما شرایط برای یحیی گل‌محمدی طوری است که او با هزار سؤال بی‌جواب در مورد ارنج تیمش مواجه است. پرسپولیس البته بد نتیجه نگرفته، اما از نظر کیفی فراز و فرودهایی داشته که کار انتخاب بازیکن را برای کادرفنی دشوار می‌کند. به نوعی می‌توان داربی پیش روی تهران را برای یحیی، بازی 20 سؤالی دانست! او با پرسش‌های زیادی مواجه است که تعدادی از آنها را با هم مرور می‌کنیم.

حامد لک یا احمد گوهری؟
بزرگ‌ترین سؤال ترکیب پرسپولیس، به حساس‌ترین نقطه زمین مربوط می‌شود؛ درون دروازه. همه می‌دانند که پرسپولیس امسال در این بخش با چه مشکلاتی مواجه بوده است. اوضاع تا حدی شبیه لیگ یازدهم شد؛ زمانی که سرخپوشان نمی‌دانستند باید از میثاق معمارزاده درون دروازه استفاده کنند یا علیرضا حقیقی. بعد هم حسین هوشیار به این چرخه اضافه شد که داستان خاص خودش را داشت! حالا هم افت حامد لک دست کادرفنی را لای پوست گردو گذاشته است. با جدایی بوژیدار رادوشویچ، پرسپولیسی‌ها احمد گوهری را به‌عنوان دروازه‌بان دوم جذب کردند. با این حال گوهری هم در بدو پیوستن به پرسپولیس نتوانست خیلی هواداران این تیم را امیدوار کند. دروازه‌بان جدید سرخ‌ها فعلا در 2 بازی برابر مس رفسنجان و نفت مسجدسلیمان به میدان رفته و موفق به ثبت کلین‌شیت نشده است. شاید اگر او دروازه‌اش را در مسجدسلیمان بسته نگه می‌داشت، حضورش در داربی را تضمین کرده بود. حالا اما چنین اتفاقی رخ نداده و دست بر قضا بیشتر پیش‌بینی‌ها حول این محور است که لک شانس بالاتری برای فیکس شدن در داربی دارد. یحیی باید خوش‌شانس باشد که گلر انتخابی‌اش عملکرد بی‌نقصی داشته باشد، وگرنه حتما خیلی از او انتقاد خواهد شد.

کدام زوج در قلب دفاع؟
پرسپولیس امسال به‌شدت بابت ضعف در خط دفاعی عذاب کشیده است. یحیی گل‌محمدی تا به حال گزینه‎‌های زیادی را برای بازی در پست دفاع وسط تست کرده و زوج‌های مختلفی را به آزمون گذاشته، اما هیچ‌کدام از آنها نتوانسته‌اند یک ثبات و ایمنی نسبی به‌وجود بیاورند و باعث آرامش خیال هواداران شوند. جلال حسینی به‌عنوان تنها بازمانده دوران طلایی پرسپولیس در ساختار دفاعی، بارها با امثال علی نعمتی، فرشاد فرجی و وحدت هنانوف تست شده است. بازیکنان نامبرده هم گاه و بیگاه کنار هم بازی کرده‌اند، اما نتیجه رضایتبخشی حاصل نشده است. حالا اما یحیی در بزرگ‌ترین بازی فصل باید کم‌نقص‌ترین ترکیب ممکن را انتخاب کند. از حالا حضور جلال حسینی در ارنج قطعی به‌نظر می‌رسد. او در مسابقه با نفت مسجدسلیمان استراحت کرد و مثل اغلب اوقات جای خالی‌اش حس شد. وحدت هنانوف هم از بیشترین بخت برای قرار گرفتن کنار حسینی برخوردار است. وحدت در این مدت توانسته رضایت نسبی هواداران را جلب کند، هرچند در یکی دو مسابقه اخیر کمی متزلزل بوده است. در عین حال ممکن است یحیی انتخاب‌های دیگری داشته باشد.

کدام 2 هافبک دفاعی؟
یحیی گل‌محمدی در اغلب مسابقات این فصل تیمش را با 2 هافبک دفاعی به میدان فرستاده است. بعد از رفع مصدومیت کمال کامیابی‌نیا، معمولا از او در کنار میلاد سرلک به‌عنوان 2 هافبک اصلی استفاده شده، اما بعضا شاهد حضور محمد شریفی و رضا اسدی هم در این پست بوده‌ایم. هم‌اکنون نکته مهم این است که اسدی در بازی با نفت مسجدسلیمان دبل کرد و این شانس را دارد که در دیدار با استقلال هم مخصوصا روی ضربات ایستگاهی خطرساز شود. شماره 8 به نوعی معادلات خط میانی سرخپوشان را به هم زده و ممکن است گل‌محمدی برای استفاده از او در ترکیب اصلی وسوسه شود. اگر این اتفاق رخ بدهد، باید دید کامیابی‌نیا از ترکیب خارج می‌شود یا میلاد سرلک. خود این یک سؤال بزرگ دیگر است!

با عبدی یا بدون عبدی؟
به‌طور کلی حکایت مهدی عبدی در تیم یحیی گل‌محمدی یک داستان عجیب است. همه می‌دانند که او مستعد و توانمند است، گاهی هم پشت سر هم گل می‌زند، اما دوران افتی هم دارد که کادرفنی را برای نیمکت‌نشین کردن این بازیکن متقاعد می‌کند. در همین داربی رفت لیگ امسال، یحیی گل‌محمدی بار دیگر عبدی را نیمکت‌نشین کرد و تنها در دقایق پایانی به میدان فرستاد. این در حالی است که عبدی اصلا «متولد داربی» است و معمولا روحیه و گزندگی بالایی در این مسابقه دارد. مهاجم مازنی سرخپوشان اما این روزها یک دوره افت دیگر را پشت سر می‌گذارد و برابر نفت مسجدسلیمان نیز نیمکت‌نشین شد. باید دید یحیی برابر استقلال از او در ترکیب اصلی استفاده می‌کند یا نه. اگر عبدی غایب باشد و خط حمله پرسپولیس هم زهردار ظاهر نشود، حتما موج دیگری از انتقادها متوجه کادرفنی سرخپوشان خواهد شد.


علامت سؤال‌های فرهاد
کادرفنی استقلال برای انتخاب ترکیب در داربی چند ابهام دارد

اگرچه استقلال صدرنشین است، ثبات لازم را دارد و برخلاف وضع فعلی پرسپولیس از انواع و اقسام مشکلات رنج نمی‌برد، اما به هر حال فرهاد مجیدی هم برای انتخاب ترکیب اصلی تیمش برای داربی تهران با علامت سؤال‌هایی مواجه است. او حتما تمام این چند روز را صرف تفکر در مورد انتخاب سیستم و نفرات تیمش کرده و خوب می‌داند که هر اشتباهش، می‌تواند جام قهرمانی را به خطر بیندازد.

3دفاع یا 4 دفاع؟
استقلال در اغلب مسابقات این فصل با سیستم 3 دفاعه به میدان رفته و بسیاری عقیده دارند این، یکی از اسرار استحکام ساختار دفاعی آبی‌ها بوده است. با این حال بعد از جدایی سیاوش یزدانی و محمدحسین مرادمند، استقلالی‌ها در یکی دو مسابقه به استفاده از سیستم 4 دفاعه روی آوردند و از آن هم نتیجه گرفتند. به‌طور مشخص، این سیستم چنان که در بازی با صنعت نفت آبادان هم مشخص شد، زهر حرکات تهاجمی استقلال را بیشتر می‌کند. در این مسابقه رافائل سیلوا و عارف غلامی مدافعان میانی استقلال بودند و صالح حردانی و جعفر سلمانی در طرفین به‌کار گرفته شدند. بنابراین ممکن است فرهاد مجیدی در داربی تهران هم تیمش را با 4 دفاع آرایش بدهد و به‌دنبال ضربه زدن به ساختار دفاعی شکننده پرسپولیس باشد.

دانشگر بازی می‌کند یا نه؟
نمایش بسیار خوب رافائل سیلوا در نخستین بازی‌اش برای استقلال، همه را غافلگیر کرد. او خوب بود و عارف غلامی هم وضعیت استانداردی دارد. در این شرایط مشخص نیست فرهاد مجیدی روی استفاده از محمد دانشگر ریسک خواهد کرد یا نه. دانشگر به‌تازگی از بند مصدومیت رها شده و یکی دو جلسه تمرینی آخر را کنار سایر بازیکنان بوده است. تازه فراموش نکنیم محرومیت روزبه چشمی هم تمام‌شده و او مشکلی برای حضور در داربی ندارد. به‌احتمال زیاد استقلال در این مسابقه با سیستم 3دفاعه بازی می‌کند؛ 3 مدافعی که چشمی و دانشگر باتجربه هم بین‌شان هستند.

حردانی یا وریا؟
در مسابقات اخیر فرهاد مجیدی اغلب از صالح حردانی به‌عنوان بال راست ثابت تیمش استفاده کرده است. با این حال وریا غفوری هر زمان به میدان آمده با انگیزه و مؤثر کار کرده است. عبور از کنار اسم غفوری برای داربی کار آسانی نیست. کاپیتان استقلال تجربه زیادی دارد و پرسپولیس هم در سمت چپ از عناصر زهرداری مثل مهدی ترابی و وحید امیری سود می‌برد؛ بنابراین شاید انتخاب بال راست برای بازی امروز، یک علامت سؤال بزرگ در ذهن مجیدی بوده باشد.

رودی ژستد؛ آری یا نه؟
بعد از هفته‌ها تحمل انتقادات همه‌جانبه هواداران و رسانه‌ها، سرانجام فرهاد مجیدی در بازی با نفت آبادان به این نتیجه رسید که باید رودی ژستد را روی نیمکت بنشاند. او در این مسابقه از یامگا و آرمان رمضانی در خط حمله استفاده کرد. حالا باید دید مجیدی برای داربی چه تصمیمی می‌گیرد؛ مسابقه حساسی که معادلات خاص خودش را دارد. یادتان باشد اگر داور داربی رفت خطای پنالتی فرشاد فرجی روی ژستد را اعلام می‌کرد، این مهاجم فرانسوی آن روز کارش را کرده بود. از طرفی اگر هم مجیدی دوباره ژستد را فیکس کند و استقلال نتیجه لازم را نگیرد، او به لجبازی متهم خواهد شد. یادمان باشد استقلال ارسلان مطهری را هم دارد که قبلا 3بار به پرسپولیس گل زده و شاید در داربی برخلاف سایر مسابقات از ابتدا برای تیمش به میدان برود.

آخرین داربی کاپیتان؟
این شاید واپسین و البته یکی از مهم‌ترین شهرآوردهای عمر جلال حسینی باشد

بهروز رسایلی |   اگر پرسپولیس و استقلال در جام حذفی به هم نخورند، احتمال قابل توجهی وجود دارد که مسابقه امروز، آخرین داربی عمر جلال حسینی باشد. کاپیتان 41ساله پرسپولیس در دو، سه فصل اخیر به تناوب نیمکت‌نشین بوده و به همین دلیل هم شایعات زیادی در مورد بازنشستگی‌اش به گوش می‌رسیده است. با این همه اما، این بار موضوع به‌مراتب جدی‌تر است. محاسن سفید جلال، به وضوح پرسه زدن او در حوالی سن بازنشستگی را فریاد می‌کند. قرارداد فعلی حسینی با پرسپولیس در انتهای فصل پایان می‌یابد اما برخلاف خیلی از بازیکنان مهم تیم، هنوز کسی به او نگفته برای مذاکره راهی باشگاه شود. حتی جسته و گریخته شایعاتی در مورد ارائه پیشنهاد به حسینی برای افزوده شدن به کادرفنی پرسپولیس به گوش می‌رسد. همه اینها یعنی شاید فقط 90دقیقه دیگر برای تماشای جلال در بزرگ‌ترین آوردگاه باشگاهی فوتبال ایران فرصت داشته باشیم.

همه رفتند، جز او
نخستین حضور جلال حسینی در داربی تهران به مسابقه رفت لیگ دوازدهم مربوط می‌شود. او نخستین‌بار روز سوم شهریور91 در تیم پرحاشیه مانوئل ژوزه طعم حضور در این مسابقه را چشید و البته آن بازی با تساوی بدون گل به پایان رسید. مرور ترکیب ابتدایی سرخابی‌ها در آن مسابقه نشان می‌دهد تقریبا همه نفرات 2تیم بازنشسته یا محو شده‌اند اما جلال حسینی هنوز تداوم دارد و در داربی بازی می‌کند. آن روز برای پرسپولیس این نفرات به میدان رفتند: نیلسون، جلال حسینی، محسن بنگر، رضا نورمحمدی، مهرداد پولادی، مهدی مهدوی‌کیا، حسین ماهینی، امیرحسین فشنگچی، علی کریمی، غلامرضا رضایی و محمد قاضی. ترکیب استقلال هم از این نفرات تشکیل می‌شد: مهدی رحمتی، حنیف عمران‌زاده، هاشم بیک‌زاده، امیرحسین صادقی، پژمان منتظری، علی حمودی، جواد نکونام، فریدون زندی، جانواریو، آرش برهانی و سیاوش اکبرپور. از جمع استقلالی‌ها فقط پژمان منتظری هنوز در فوتبال قطر توپ می‌زند و بین پرسپولیسی‌ها هم محمد قاضی و حسین ماهینی در هوادار و سایپا توپ می‌زنند. رحمتی و نکونام در لیگ برتر سرمربی هستند و مهدوی‌کیا هم هدایت تیم ملی امید را برعهده دارد. جلال حسینی اما هنوز همین‌جاست و در مهم‌ترین مسابقه فصل، مایه دلگرمی هواداران تیمش به‌شمار می‌رود.

رکورددار کاپیتانی
درصورتی که اتفاق خاصی رخ ندهد و حسینی در ترکیب اصلی پرسپولیس قرار بگیرد، این یازدهمین کاپیتانی او در شهرآورد خواهد بود؛ آنچه باعث می‌شود جلال در کنار علی جباری رکورددار کاپیتانی در داربی لقب بگیرد. مسابقه امروز پانزدهمین حضور حسینی در شهرآوردها به‌شمار می‌آید. بعد از جباری، محمود فکری با 10کاپیتانی از این نظر بین استقلالی‌ها رکورددار است. همچنین جلال حسینی فصل گذشته عنوان مسن‌ترین بازیکن حاضر در تاریخ داربی‌های تهران را به‌خودش اختصاص داد که طبیعتا همچنان برای او محفوظ است.

راز اهمیت
پرواضح است که هر داربی، حتی آنهایی که از نظر جدولی تشریفاتی هستند هم حساسیت خاص خودشان را دارند و نفس هواداران را به شماره می‌اندازند. قصه این داربی اما فرق دارد. جدال پیش روی پرسپولیس و استقلال نقش بسیار زیادی در تعیین سرنوشت قهرمان لیگ خواهد داشت. استقلال با 6امتیاز اختلاف پیش است و طبیعتا از نتیجه مساوی هم استقبال می‌کند اما پرسپولیس برای باقی‌ماندن در کورس فقط باید برنده شود. این وسط موضوع برای جلال هم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ بازیکنی که حتما دوست دارد روی استیج قهرمانی از فوتبال خداحافظی کند. او این همه جام نگرفته که بعد از ناکامی در یک فصل و تماشای قهرمانی تیم رقیب، غریبانه نامه خداحافظی بنویسد. پس روشن است که بازی امروز بیشتر از هر کس دیگری برای جلال حسینی اهمیت دارد. آیا او چهره فاتح و خندان این نبرد خواهد بود؟ فقط چند ساعت دیگر باید منتظر بمانیم.


داربی‌بازها، اسیر نیمکت؟
شاید ارسلان مطهری و مهدی عبدی فیکس نباشند

اگر قرار باشد به آمار و ارقام و نیز تجارب گذشته نگاه کنیم، بدون تردید باید مهدی عبدی و ارسلان مطهری را خطرناک‌ترین مهاجمان پرسپولیس و استقلال در داربی تهران بدانیم. هر دو بازیکن در شهرآوردهای گذشته عملکرد خوبی داشته‌اند، اما در عین حال ممکن است هیچ‌کدام از آنها در مسابقه روز پنجشنبه فیکس نباشند.

عبدی؛ متولد داربی

شاید بهترین تعبیر برای مهدی عبدی، همین عبارت «متولد داربی» باشد. در بازی رفت پرسپولیس و استقلال در لیگ نوزدهم، زمانی که گابریل کالدرون در دقایق پایانی عبدی را به میدان فرستاد، شاید هیچ‌کس در ورزشگاه آزادی او را نمی‌شناخت. با وجود این عبدی با جسارت زیاد به میدان رفت و یک ضربه به سمت دروازه استقلال شلیک کرد که با اشتباه حسین حسینی وارد دروازه شد. این آغاز ظهور یک استعداد جدید در فوتبال ایران بود؛ بازیکنی که بعدها در نیمه‌نهایی و فینال لیگ قهرمانان آسیا هم گل زد و نشان داد توانایی‌های زیادی دارد. عبدی بعدتر هم یک نمایش درخشان دیگر برابر استقلال داشت؛ زمانی که در داربی رفت لیگ بیستم به زیبایی دروازه این تیم را فروریخت و بارها خط دفاع آبی‌ها را آزار داد. او 2 گل به استقلال زده و از نظر روحی هم می‌تواند روی تیم حریف فشار بیاورد، اما در عین حال یحیی گل‌محمدی در خیلی از مسابقات این بازیکن را نیمکت‌نشین می‌کند. عبدی در داربی رفت در ترکیب اصلی سرخپوشان نبود و مسابقه هفته گذشته برابر نفت مسجدسلیمان را هم از روی نیمکت ذخیره‌ها تماشا کرد. به این ترتیب روشن نیست که زهردارترین بازیکن فعلی پرسپولیس در داربی به میدان می‌رود یا نه.

ارسلان؛ آشنا با دروازه

ارسلان مطهری هم در استقلال شرایط مشابهی دارد. مهاجم آبی‌ها سابقه 3 بار گلزنی به پرسپولیس را دارد و بهتر از هر کس دیگری با دروازه سرخپوشان آشناست، اما فعلا شرایط برای او خوب پیش نرفته و در بیشتر مسابقات این فصل نیمکت‌نشین شده است. مطهری تا به حال 4 بار به‌عنوان بازیکن تعویضی به میدان آمده و برای استقلال گل زده. این مسئله باعث شده برچسب «ذخیره طلایی» روی او بخورد و کادرفنی تصور کند مطهری قابلیت بازی در ترکیب اصلی را ندارد. شرایط در این مورد چنان است که در بازی با نفت آبادان با وجود نیمکت‌نشینی رودی ژستد، باز هم از مطهری در ترکیب اصلی استفاده نشد و آرمان رمضانی جای این بازیکن را گرفت. بنابراین این احتمال به‌طور جدی وجود دارد که مطهری در بازی پنجشنبه هم فیکس نباشد و روی نیمکت لحظه‌ها را برای ورود به زمین بشمارد.

با پا گل بزن
در آستانه داربی پایتخت حامد پاکدل مصاحبه کرده و گفته: «اگر در داربی گل بزنم، سورپرایز ویژه‌ای دارم.» پاکدل در نیم‌فصل اول عمدتا نیمکت‌نشین بود و در شمار خریدهای ناموفق یحیی گل‌محمدی دسته‌بندی می‌شد اما در نیم‌فصل دوم از فرصت‌هایش خوب استفاده کرد و 3 بازی پیاپی گل زد. او در اوج روزهای خوبش ناگهان در تمرین دچار بیهوشی شد و مفت و مسلم جایگاهش در ترکیب اصلی را از دست داد. حالا گویا پاکدل بهبود پیدا کرده و شرایط بازی را دارد. نمی‌دانیم منظور پاکدل چیست اما امیدواریم سورپرایز او این باشد که این بار به جای دست، با پا یا سر گل بزند! به هر حال هنوز فراموش نکرده‌ایم آخرین گل پاکدل با دست به گل‌گهر زده شد و دفاعیات او از خودش هم کسی را متقاعد نکرد.

20
گلزن‌ترین تیم لیگ برتر در نیمه اول بازی‌ها گل‌گهر و گلزن‌ترین تیم در نیمه‌دوم پرسپولیس است. گل‌گهر در نیمه اول بازی‌هایش 15بار به گل رسیده است؛ یک گل بیشتر از سپاهان و 2گل بیشتر از استقلال و پرسپولیس و مس رفسنجان. اما در نیمه دوم این پرسپولیس است که بیشتر از همه تیم‌ها به گل رسیده است. سرخپوشان در نیمه دوم 20بار به گل رسیده‌اند که آمار بسیار خوبی است. مس رفسنجان با 18گل و استقلال و سپاهان با 16گل، دیگر تیم‌‌های موفق این نیمه بوده‌اند.

32
اگر فوتبال فقط به 45دقیقه اول محدود می‌شد، استقلال با اختلاف 2امتیاز نسبت به تیم دوم صدرنشین جدول بود اما اگر تیم‌ها را براساس نتایج 45دقیقه دوم مقایسه کنیم، پرسپولیس و استقلال هم‌امتیاز هستند و حتی سرخپوشان به‌خاطر تفاضل گل بهتر می‌توانند صدرنشین لیگ باشند. در نیمه اول استقلال 8برد و 14مساوی داشته و هرگز بازنده به رختکن نرفته است. پرسپولیس اما با 32امتیاز تیم ششم جدول رده‌بندی است.


به اندازه این پول بازی کنید!
بلیت گران‌قیمت داربی، صدای همه را درآورد

بعد از مدت‌ها شاهد حضور هواداران در ورزشگاه آزادی خواهیم بود که بی‌گمان می‌تواند جذابیت‌های مسابقه را دوچندان کند. با این حال بعد از مراجعه متقاضیان به سایت فروش بلیت، قیمت‌های بالای درنظر گرفته شده باعث تعجب و حیرت آنها شد. رقمی که مسئولان برای تماشای این بازی تعیین کرده‌اند، صد هزار تومان برای پشت دروازه و طبقه دوم، 150هزار تومان برای روبه‌روی جایگاه و 200هزار تومان برای جایگاه ویژه است. تا به حال چنین اعداد و ارقامی در ورزشگاه‌های ایران نداشتیم و حتی اگر 2سال غیبت تماشاگران به‌دلیل کرونا را هم درنظر بگیریم، باز انتظار نمی‌رفت قیمت بلیت‌ها به اینجا برسد. به‌هرحال اعتراضاتی به این نرخ‌گذاری شده و برخی هم منتظر بودند قیمت‌ها کاهش بیابد اما فارغ از این ماجرا امیدواریم بازیکنان 2تیم حداقل به‌اندازه این نرخ‌های فضایی فوتبال بازی کنند و نشان بدهند ارزش این اعداد را داشته‌اند. اگر پدری با پسرش قصد حضور در منطقه روبه‌روی جایگاه را داشته باشد، 300هزار تومان باید پول بلیت بدهد و با مخارج جانبی، ممکن است هزینه رفت و برگشت آنها به نیم‌میلیون تومان هم برسد. انصافا اگر قرار است 90دقیقه وسط زمین همدیگر را بزنید و با صفر ضربه داخل چارچوب یک مساوی خشک و خالی از دل بازی دربیاورید، بگویید مردم پا به ورزشگاه نگذارند!

نامجومطلق:‌ آمارهای قبل از داربی اهمیتی ندارند

استقلال امروز درصورت شکست دادن پرسپولیس، اختلافش را با رقیب دیرینه به 9امتیاز خواهد رساند و این موضوع می‌تواند شانس قهرمانی آبی‌پوشان را بیشتر از قبل کند. مجید نامجومطلق ستاره سابق استقلال هم بر این عقیده است که شاگردان فرهاد مجیدی در بهترین شرایط ممکن پا به داربی خواهند گذاشت. او به سؤالات همشهری پاسخ داده است.

استقلال استرس ندارد
این بازی برای هر دو تیم همیشه و در هر شرایطی حساس است. البته استقلال با توجه به اختلاف 6امتیازی با پرسپولیس استرس خاصی برای این بازی ندارد و این یک فاکتور مثبت برای شاگردان فرهاد مجیدی است تا فوتبال مورد نظر خودشان را در آرامش انجام دهند. در طرف مقابل پرسپولیس برد می‌خواهد تا این فاصله را کم کند و برای قهرمانی امید داشته باشد و همین موضوع می‌تواند به تیم حریف استرس بدهد. پیش‌بینی من این است که با توجه به وضعیت 2 تیم شاهد بازی جذابی باشیم، خصوصا اینکه قرار است داربی با حضور 20هزار تماشاگر انجام شود.

استقلال مشکلی در دفاع ندارد
تصور برخی این است که استقلال با جدایی یزدانی و مرادمند ضربه خورد. آنها قطعا مدافعان خوبی هستند ولی مسئله مهم در مورد استقلال این است که آنها ساختار دفاعی خوبی دارند. درواقع تمامی بازیکنان این تیم می‌دانند که باید در کارهای دفاعی شرکت کنند و این وظایف به خوبی در استقلال انجام می‌شود. شما می‌بینید که استقلال حتی بعد از رفتن 2 مدافع خودش، در بازی‌هایی که انجام داد از لحاظ گل خورده آمار خوبی داشت و این آمار می‌تواند تا پایان لیگ هم به بهترین شکل ادامه داشته باشد. استقلال مدافعان خوبی مثل غلامی، چشمی و دانشگر دارد، ضمن اینکه من مدافع برزیلی استقلال را هم بازیکن توانمندی دیدم که قطعا می‌تواند به تیم کمک کند.

آمار چندان مهم نیست
استقلال در آستانه داربی و در 22بازی قبل بهترین آمار را از خودش به جا گذاشته است ولی این آمار برای داربی چندان مهم نیست. این یک بازی خاص است و استقلال نباید به بازی‌های گذشته‌اش توجه کند. به هر حال پرسپولیس هم تیم خوبی است، آنها 5دوره قهرمان لیگ شده‌اند و حریف خطرناکی برای استقلال محسوب می‌شوند. استقلال باید در این بازی خیلی حساب‌شده‌تر از قبل بازی کند چون نباختن در این بازی برای این تیم بسیار مهم و حیاتی است. اگر استقلال بازی را ببرد که فوق‌العاده خواهد شد ولی حتی تساوی هم نمی‌تواند نتیجه بدی باشد چون این اختلاف 6امتیازی را حفظ می‌کند.

نتیجه قابل پیش‌بینی نیست
نتیجه داربی اصلا قابل پیش‌بینی نیست ولی تیمی که تمرکز بالا داشته باشد قطعا موفق خواهد شد. در داربی حتی نکات ریز و کوچک تاکتیکی هم مهم است و باید دید کدام تیم در این زمینه عملکرد بهتری خواهد داشت. امیدوارم استقلال برنده از زمین بیرون بیاید.


منافی: یحیی باید این‌بار احتیاط را کنار بگذارد

پرسپولیس این‌بار در شرایطی خاص برابر استقلال قرار خواهد گرفت. شاگردان یحیی گل‌محمدی باتوجه به اختلاف 6امتیازی با استقلال، برای قهرمان‌شدن راهی جز پیروزی ندارند؛ موضوعی که جواد منافی، بازیکن و مربی سابق سرخپوشان هم به آن اشاره می‌کند. گفت‌وگوی همشهری ورزشی با منافی را می‌خوانید.

محتاط‌بودن گل‌محمدی در داربی
اگر نگاهی به داربی‌های قبل بیندازیم، باید این را پذیرفت که یحیی گل‌محمدی در بعضی از بازی‌ها محتاط عمل کرده است. این داربی اما فرق می‌کند و پرسپولیس به‌خوبی می‌داند که اگر در این بازی برنده نشود، شانس زیادی برای قهرمانی نخواهد داشت. این بازی حکم یک فینال حساس را برای پرسپولیس دارد و بازیکنان و کادر فنی می‌دانند که بازی امروز چقدر برای پرسپولیس مهم است. یحیی باید برای این بازی احتیاط را کنار بگذارد و شکست‌دادن استقلال از چند دریچه می‌تواند برای پرسپولیس حائز اهمیت باشد.

استقلال دچار چالش می‌شود
پرسپولیس با برد در داربی یک بازی 6امتیازی را به سود خودش خواهد کرد. مسئله مهم‌تر این است که استقلال هم با شکست در داربی وارد چالش خواهد شد و باخت در داربی می‌تواند تا چند هفته استقلال را با مشکلاتی روبه‌رو کند. پرسپولیس می‌تواند با انجام یک فوتبال تهاجمی به برد برسد، البته این را نمی‌گویم که تیم بی‌محابا بازی کند، چون استقلال هم در ضدحملات یک تیم خطرناک است و بازیکنان خوبی هم در اختیار دارد. پرسپولیس باید حساب‌شده بازی کند و اگر روز خوب این تیم باشد، قطعا داربی به سود شاگردان گل‌محمدی خواهد بود.

مدافعان استقلال کند هستند
جدایی سیاوش یزدانی و محمدحسین مرادمند به‌ضرر استقلال شده و پرسپولیس می‌تواند از این موضوع نهایت استفاده را ببرد. مدافعانی مثل روزبه چشمی و محمد دانشگر کند هستند و مدافع برزیلی هم جدا از اینکه با جو داربی آشنا نیست، هنوز هماهنگی کاملی با تیم پیدا نکرده است. پرسپولیس بازیکنانی تکنیکی و سرعتی مثل وحید امیری، مهدی ترابی و امید عالیشاه را دارد و این بازیکنان به علاوه مهاجم ازبکستانی می‌توانند دروازه استقلال را به خطر بیندازند. این بازیکنان به‌راحتی می‌توانند از دفاع استقلال عبور کنند و پرسپولیس را به گل برسانند.

لک گزینه بهتری است
البته این را هم باید اضافه کنم که خط دفاعی پرسپولیس در این فصل شرایط چندان خوبی نداشته و این موضوع باید مدنظر کادر فنی قرار داشته باشد، چون استقلال هم در فاز تهاجمی بازیکنان توانمندی دارد که می‌‌توانند خطرناک باشند. مسئله دیگر در مورد خط دروازه پرسپولیس است، با اینکه حامد لک اشتباهاتی داشته، ولی او تجربه دارد و نسبت به احمد گوهری برای قرار‌گرفتن درون دروازه، گزینه بهتری است. کادر فنی پرسپولیس در این شرایط باید لک را از لحاظ روحی در بهترین وضعیت ممکن قرار دهند.


نمره فنی
10/7 به 07/7

از آخر شروع می‌کنیم. امتیاز فنی 2تیم در سایت متریکا که حاصل جمع‌بندی امتیازات 2تیم در تمامی آیتم‌ها‌ست، حکایت از برتری خفیف استقلال دارد. آبی‌ها با امتیاز 7.10 بهترین تیم لیگ تا این مقطع و صدرنشین جدول فنی متریکا هستند. قرمزها هم با نمره 7.07 پشت‌سر استقلال در رتبه دوم قرار دارند.


امید گل
38/1 به 22/1

میانگین امید گل 2تیم نشان می‌‌دهد استقلالی‌ها بهتر و بیشتر از پرسپولیس روی دروازه حریفان خود موقعیت می‌سازند. میانگین امید گل آبی‌‌ها 1.38 است؛ به این معنا که آنها در هر بازی به‌اندازه زدن 1.38 گل موقعیت ساخته‌اند. این میانگین برای پرسپولیسی‌ها 0.16 کمتر از استقلال بوده است.


امید گل داده
61/0 به 73/0

امید گلی که 2تیم به حریفان خود داده‌اند هم نشان از برتری استقلال دارد. تیم مجیدی در هر بازی به‌اندازه 0.61گل به حریفانش موقعیت داده و البته گل خورده‌اش از نصف این عدد هم کمتر است. اما پرسپولیس در هر بازی به اندازه 0.73گل به حریفان موقعیت داده و دقیقا به همین مقدار هم گل خورده است؛ یعنی استقلال هم بهتر دفاع می‌کند و هم در گل نخوردن خوش‌شانس‌‌تر بوده است.


خطا
2/18 به 1/13

آبی‌ها به‌طور میانگین در هر بازی 18.2بار مرتکب خطا می‌شوند. با این آمار آنها خشن‌ترین و خطاکارترین تیم لیگ برتر هستند. پرسپولیس اما به‌طور میانگین فقط 13.1بار خطا می‌کند؛ آماری کمتر از 10تیم دیگر که پرسپولیس را در رتبه یازدهم خطاکارترین تیم‌ها قرار داده است.


داخل چارچوب
2/4 به 4

در این بخش هم استقلال آمار بهتری دارد اما 2تیم آنقدر که در شوت‌ها اختلاف دارند، در این بخش اختلاف ندارند. در واقع استقلال در هر 5بازی، یک شوت داخل چارچوب بیشتر از پرسپولیس می‌زند که اختلاف قابل‌اغماضی است.


بهترین بازیکن
24/7 به 21/7

بهترین بازیکن استقلال در جدول متریکا مهدی مهدی‌پور است که با نمره7.24 چهارمین بازیکن برتر لیگ هم هست. 2سپاهانی و یک بازیکن از گل‌گهر بالاتر از مهدی‌پور هستند. پایین‌تر از او هم مهدی ترابی قرار دارد که با نمره7.21 بهترین بازیکن پرسپولیس و پنجمین بازیکن برتر
فصل جاری است.


مواجه شده
5/8 به 4/8

آمار شوت‌هایی که به سمت دروازه 2 تیم زده شده، تقریبا مساوی است. پس این همه اختلاف در گل خورده 2تیم از کجا می‌آید؟ جواب این سؤال در تعداد شوت‌های داخل چارچوب است. استقلال در هر بازی با 2.3شوت داخل چارچوب مواجه شده و پرسپولیس با 2.8شوت؛ یعنی استقلال موقعیت‌های خوبی برای زدن شوت‌های دقیق به حریفان نمی‌دهد و آن آمار 8.5شوت با ضرباتی ساخته شده که حریفان در موقعیت نامناسب و از سر ناچاری می‌زنند.


دقت شوت
3/33 به 7/35

همین که اختلاف شوت‌های 2تیم در آمار شوت‌های داخل چارچوب نزدیک‌تر می‌شود، نشان از دقت بیشتر قرمزها دارد. سرخپوشان حدودا دو سه درصد دقیق‌تر از آبی‌ها شوت می‌زنند.


مالکیت توپ
7/56 به 4/50

پرسپولیس با مالکیت 56.7 در ارائه فوتبال مالکانه بعد از سپاهان رتبه دوم را دارد. استقلال اما تاکتیک‌‌هایش به شکلی است که نیازی به مالکیت توپ نمی‌بیند. آبی‌ها در این بخش هفتمین تیم لیگ هستند و واکنش سرمربی‌شان هم به این موضوع روشن است: «می‌توانند توپ را ببرند خانه‌شان.»


دریبل موفق
3/4 به 2/5

بازیکنان تکنیکی پرسپولیس در دریبل‌زدن موفق‌تر هستند. قرمزها در این بخش سومین تیم موفق لیگ هستند اما رتبه آبی‌ها در این بخش دورقمی است. طبیعی هم هست چون در بازی‌های استقلال توپ بیشتر روی هواست و روی هوا نمی‌توان دریبل زد.

این خبر را به اشتراک بگذارید