• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
پنج شنبه 26 اسفند 1400
کد مطلب : 156854
+
-

راهنمای نوروز فوتبالی

ال‌کلاسیکو، پلی‌آف و قرعه‌کشی جام‌جهانی و همه رویدادهایی که باید دنبال کنید

در تعطیلات پیش‌رو از جمعه تا 13فروردین بازی‌های زیادی برگزار می‌شود که برخی از آنها واقعا اهمیت دارند و نمی‌شود به بهانه تعطیلی و مسافرت و دیدوبازدید نادیده‌شان گرفت‌، ازجمله ال‌کلاسیکوی بعد سال تحویل که ساعت23:30 یکشنبه 29اسفند1400 و اندکی پس از آغاز سال1401 که نخستین ال‌کلاسیکوی قرن جدید است برگزار می‌شود. این گزارش، راهنمایی است برای افرادی که می‌خواهند بازی‌های فوتبال در تعطیلات را دنبال یا آنها را تماشا کنند.

  ال‌کلاسیکو
بارسا امشب در استانبول با تیم دوازدهم سوپرلیگ ترکیه اما معروف‌ترین باشگاه این کشور بازی دارد. دیدار رفت در نوکمپ با گالاتاسرای بدون گل تمام‌شده بود. برنده این بازی به مرحله یک‌چهارم پایانی لیگ اروپا راه می‌یابد. با این حساب بارسا تنها 3‌روز پس از سفر به ترکیه باید به پایتخت اسپانیا برود و ال‌کلاسیکوی شماره282 که غیررسمی است و شماره249 که رسمی است را مقابل رئال انجام دهد. بارسا هر 4‌ال‌کلاسیکوی آخر را به حریف خود باخته و هم‌اکنون با این تیم صدرجدولی 15امتیاز اختلاف دارد. لاپورتا در نقل‌وانتقالات نیم‌فصل همراه با آله‌مانی عالی کار کردند و بازیکنانی مثل فران تورس، اوبامیانگ، دنی آلوز و آداما ترائوره را با کمترین مبلغ و رایگان جذب کردند که فقط فران تورس 50میلیون برایشان آب خورد. حالا خبر رسیده که با فرانک کسیه هم که در تابستان از میلان آزاد می‌شود قرارداد بسته‌اند. بارسای ژاوی در ماه‌های اخیر تیم خطرناکی شده و 5برد 4گله داشته و با نقل‌وانتقالات تابستانی خطرناک‌تر هم خواهد شد. شاید لواندوفسکی هم بیاید. در عوض، آرائوخو و گاوی ممکن است تیم را به مقصد لیگ برتر با دستمزدهایی بالا ترک کنند. در مادرید هم همه منتظر هالند و امباپه هستند. فصل آینده ال‌کلاسیکوی خیلی قشنگ‌تری خواهیم داشت. برنابئوی جدید تکمیل خواهد شد و ورزشگاه نوکمپ هم تغییر نام خواهد داد. اسپاتیفای اسپانسر بارسلونا شد. این قرارداد به‌مدت 4فصل است و از شروع فصل آینده اسم آن روی کیت مردان و زنان قرار خواهد گرفت و همچنین به‌مدت 3‌فصل نام اسپاتیفای پشت لباس تمرینات خواهد بود. همچنین اسم ورزشگاه به «اسپاتیفای نوکمپ» تغییر خواهد کرد. فعلا رئالی‌ها دست به دعا برده‌اند که بنزما برای ال‌کلاسیکو مشکلی نداشته باشد. او در بازی با مایورکا آسیب دید. بنزما در 25‌بازی 22‌گل به ثمر رسانده، میانگین 0.88گل در هر بازی و تنها 8‌گل تا رسیدن به 30‌گل در لیگ فاصله دارد. تنها دی استفانو، هوگو سانچز و کریستیانو از رئال موفق به انجام این کار شده‌اند (زدن 30گل یا بیشتر در لیگ اسپانیا در یک فصل).

  لیگ اروپا
امشب غیراز دیدار گالاتاسرای- بارسلونا، 6دیدار دیگر هم برگزار می‌شود و چون اسپارتاک مسکو به جرم حمله روسیه به اوکراین از دور رقابت‌ها کنار گذاشته شده، تیم لایپزیش به‌طور خودکار راهی دور بعد شده است. بایر لورکوزن که از زمان حضور سردار آزمون در ترکیب (به‌عنوان بازیکن جانشین) بدشانسی آورده و یک‌تساوی و 2‌شکست داشته، باید برای جبران شکست 3 بر 2 دور رفت مقابل آتالانتا تلاش کند. با آسیب‌دیدگی شدید ویرتز، دقایق بیشتری به سردار بازی خواهد رسید. در سایر دیدارها رنجرز در زمین ستاره سرخ بلگراد به میدان می‌رود، براگا در زمین موناکو، بتیس در خانه اینتراخت، سه‌ویا در خانه وستهم و پورتو با طارمی در ورزشگاه خانگی لیون. پورتو همه امیدش به طارمی است، طوری که صفحه رسمی باشگاه با انتشار عکسی از این بازیکن با توجه به شکست یک بر صفر در دیدار رفت نوشته: «طارمی! چقدر آرزوی ما بزرگ است؟» قضاوت بازی برگشت پورتو-لیون برعهده «هاتگان» داور رومانیایی خواهد بود. هاتگان در مسابقه رفت پورتو مقابل اتلتیکو مادرید در این فصل از مسابقات لیگ قهرمانان اروپا عملکرد خبرسازی داشت که باعث دلخوری و اعتراض هواداران پورتو شد. در آن مسابقه، مهدی طارمی مهاجم ایرانی پورتو در دقیقه۸۰ موفق شد دروازه اتلتیکو را باز کند اما داور بعد از مشورت با داوران ویدئویی، این گل را به‌دلیل برخورد توپ با دست مهاجم ایرانی مردود اعلام کرد. هاتگان همچنین در دقیقه۹۵، «امبمبا» بازیکن پورتو را از زمین اخراج کرد. قرعه‌کشی دور بعدی هم فردا انجام می‌شود.

  شنبه 28اسفند
شنبه آینده بازی‌های لیگ‌های اروپایی آخرین هفته خود پیش از فیفادی را آغاز می‌کنند. ساعت16 منتظر بازی استون‌ویلای استیون جرارد با آرسنال باشید. یک بازی هم از جام حذفی برگزار می‌شود بین میدلزبورو و چلسی. چلسی خواستار بازی بدون تماشاگر است تا در ورزشگاه ریورساید عدالت برقرار شود. به‌دلیل محرومیت این باشگاه از فروش بلیت تعداد کمی از هواداران توانسته‌اند بلیت این مسابقه را تهیه کنند. شنبه در سری‌آ هم بازی‌های حساسی گنجانده شده. اینتر که در جنگ صدرنشینی فعلا مقابل میلان و ناپولی کم آورده، از فیورنتینا پذیرایی می‌کند که بازی سختی است. ناپولی هم میزبان اودینزه است؛ همان تیمی که هفته گذشته مورینیو و آاس‌رم را متوقف کرد. میلان هم میهمان کالیاری خواهد بود. بازی‌های امروز تکلیف بعضی چیزها را مشخص خواهد کرد. هواداران بایرن هم ساعت21بازی تیمشان را مقابل اونیون برلین دنبال می‌کنند.

  یکشنبه 29اسفند
غیر از ال‌کلاسیکوی این شب که شرح آن داده شد، بازی‌های دیگری هم در راه است. روز نوروز در لیگ برتر خبری نیست. قرار بود لیورپول و منچستر در این روز با هم بازی داشته باشند که لغو شد. لستر - برنتفورد، واتفورد - اورتون و تاتنهام - وستهم بازی‌های این روز هستند. جام حذفی هم هست؛ لیورپول با ناتینگهام و سیتی با ساوتهمپتون. کلن- دورتموند و سالرنیتانا- یوونتوس دیگر بازی‌های جالب توجه این شب هستند. یووه با برد در برابر این تیم ته جدولی می‌تواند به صدر نزدیک‌تر شود و به قهرمانی بیندیشد.

  فیفادی
بعد از یکشنبه بازیکنان به اردوهای تیم‌های ملی خود می‌پیوندند تا در فیفادی مارس شرکت کنند. در این فیفادی دیدارهای فوق حساس پلی‌آف در اروپا و آفریقا برگزار می‌شود. در نخستین پنجشنبه سال1401 پلی‌آف اروپا  را داریم. روسیه که از دور رقابت‌های پلی‌آف جام‌جهانی حذف شده و لهستان به دور بعدی راه یافته. ایتالیا با مقدونیه شمالی بازی دارد و پرتغال با ترکیه. برنده‌های این دو دیدار در فینال گروه با هم روبه‌رو و یکی از آنها راهی جام‌جهانی می‌شود. هر دو مسابقه ساعت15 بامداد انجام می‌شود.دیدار اوکراین با اسکاتلند هم به‌خاطر جنگ در اوکراین به تاریخ دیگری موکول شده. در سایر دیدارها ولز- استرالیا، سوئد- چک با هم روبه‌رو می‌شوند. در آسیا و در گروه اول، کره‌جنوبی - ایران، لبنان - سوریه و عراق - امارات با هم بازی می‌کنند و در گروه دیگر استرالیا - ژاپن، ویتنام - عمان و چین - عربستان با هم روبه‌رو خواهند شد.
پلی‌آف آفریقا جمعه برگزار می‌شود. 10‌تیم 2 به 2 با هم بازی می‌کنند و برنده هر دیدار به جام‌جهانی صعود می‌کند. کی‌روش با مصر رودرروی سنگال قرار می‌گیرد که این بازی ساعت12 شب برگزار خواهد شد. 2 تیم اخیرا در فینال جام ملت‌های آفریقا با هم بازی کردند و سنگال برای اولین‌بار قهرمان قاره شد. سایر دیدارها به این ترتیب است؛ کنگو- مراکش، کامرون- الجزایر، مالی- تونس و غنا- نیجریه.
مسابقات انتخابی جام‌جهانی در منطقه آمریکای جنوبی هم در نخستین جمعه سال جدید برگزار خواهند شد؛ برزیل با شیلی، کلمبیا با بولیوی، پاراگوئه با اکوادور و اروگوئه با پرو. در آمریکای شمالی و مرکزی مکزیک- آمریکا خیلی حساس است. کاستاریکا- کانادا هم ممکن است تکلیف صعود را برای صدرنشین این منطقه روشن کند. کانادا یکشنبه بعدش از جاماییکا پذیرایی می‌کند.

   قرعه‌کشی 
قرعه‌کشی نهایی جام‌جهانی روز 12فروردین در قطر انجام خواهد شد و این در حالی است که تا آن زمان هنوز برخی تیم‌ها وضعیت نامشخصی برای صعود دارند و به‌طور مثال تا آن موقع هنوز پلی‌آف آسیا و بازی اوکراین انجام نشده. اما ایران می‌تواند حریفان خود را در جام‌جهانی بشناسد.

پخش زنده

 

این خبر را به اشتراک بگذارید