• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
پنج شنبه 26 اسفند 1400
کد مطلب : 156838
+
-

از دلتاکرون باید ترسید؟

متخصصان می‌گویند هر چند باید شیوه‌های حفاظتی را با جدیت ادامه داد، اما فعلا دلیلی برای نگرانی درباره سرایت یا بیماری‌زایی بیشتر دلتاکرون وجود ندارد

دانش
از دلتاکرون باید ترسید؟

سازمان بهداشت جهانی از شناسایی سویه جدیدی به نام دلتاکرون توسط دانشمندان خبر داد که حاوی مواد ژنتیک هر دو سویه اومیکرون و دلتا‌ست. به گزارش هلث‌لاین، این آخرین سویه‌ای است که در اروپا و آمریکا شناسایی شده است اما همچنان میزان ابتلا به آن کم به‌حساب می‌آید اما باعث نگرانی میان مردم شده است. طبق گفته متخصصان بیماری‌های عفونی، سویه‌های ویروس کرونا به ترکیب‌شدن با یکدیگر معروف هستند؛ به‌ویژه وقتی در یک زمان چندین سویه در بالاترین سطح در حال گردش باشد.
اما چگونگی ترکیب‌شدن آنها باهم روی رفتار ویروس و میزان عفونی‌شدن و بدخیم‌شدن آن تأثیر می‌‌گذارد. با این حال، هنوز این موارد درباره دلتاکرون مشخص نیست و نیاز به تحقیقات بیشتر دارد. البته تاکنون هیچ شاهدی مبنی بر تغییر در شدت بیماری‌زایی یا سطح سرایت با این سویه نوترکیب وجود ندارد.
به‌گفته مقامات سازمان بهداشت جهانی، مطالعات زیادی در حال انجام است تا مشخص شود آیا تغییری در اپیدمیولوژی دلتا کرون وجود دارد یا خیر؟
دکتر نسوچی اوککه الگیبوکه، متخصص داخلی از نیویورک می‌گوید: این داده‌ها هم‌اکنون برای انجام ارزیابی‌ها بسیار محدود هستند. با وجود این، تا زمانی که داده‌های بیشتری جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل نشود، وحشت از این سویه جدید لزومی ندارد.

سویه‌ای به نام دلتاکرون
دانشمندانی که دلتاکرون را شناسایی کرده‌اند، می‌‌گویند این سویه یا واریانت حاوی نسخه پروتئین اسپایک اومیکرون است و سایر ژنوم آن از نسخه دلتا می‌آید. این سویه جدید ممکن است از فردی آمده باشد که هر دو نسخه اومیکرون و دلتا را با خود حمل کرده است و هر دو ویروس در یک سلول عفونی ترکیب شده و سپس این محصول در بدن فرد مبتلا تکثیر شده است.
برخی ‌متخصصان بهداشت عمومی حدس می‌زنند که ترکیب موارد ژنتیک دلتا و اومیکرون می‌تواند واریانتی تولید کند که سرایت‌پذیری بیشتر را از اومیکرون و وخامت را از دلتا گرفته باشد. ویروس‌های کرونا به توانایی بالا در نوترکیبی معروف هستند و بیشتر وقت‌ها این تغییرات تأثیر بسیار کمی روی رفتار ویروس می‌گذارد.
دکتر آمش آدالجا، محقق ارشد در دانشگاه جانز هاپکینز و متخصص بیماری‌های عفونی در این‌باره می‌گوید: پیدایش این سویه نوترکیب قابل تصور بود و شاهدی وجود ندارد که نشان دهد نوترکیبی به‌طور مشخص باعث تغییر در رفتار ویروس شده است. از آنجایی که تعداد زیادی از مردم به ویروس مبتلا می‌شوند، ترکیب سویه‌ها با هم غیرقابل اجتناب است. اما این پدیده لزوما نشانه یک فاجعه نیست. آدالجا می‌گوید: نیازی نیست که مردم از شیوع این نسخه بترسند.

تا چه حد باید نگران بود؟
متخصصان بیماری‌های عفونی می‌گویند هنوز برای نگرانی درباره دلتاکرون زود است. این سویه تاکنون کمیاب باقی مانده و در حد نگران‌کننده‌ای منتشر نشده است. هیچ داده‌ای هم وجود ندارد که نشانه توانایی بیشتر آن در انتشار و ایجاد بیماری سخت به نسبت اجدادش باشد. با وجود این، هرگونه رفتار جدیدی از ویروس غیرقابل پیش‌بینی است و فقط گذر زمان می‌تواند به ما بگوید که آیا دلتاکرون موجب یک موج جدید از بیماری می‌شود یا خیر.
اوککه می‌گوید: فعلا هیچ‌کس نمی‌داند آیا دلتاکرون سرایت‌پذیری بیشتری دارد یا می‌تواند در مقایسه با سویه‌های پیشین منجر به بیماری سخت شود، ولی به هر حال، آمریکا برای روبه‌رویی با هرگونه موج جدید آماده شده است.
آدالجا عقیده دارد که احتمال اینکه دلتاکرون ایمنی حاصل از عفونت طبیعی و واکسیناسیون را رد کند، کم است. واکسن‌های کووید-19 ثابت کرده‌اند که در مقابل نتایج مهم ابتلا ازجمله بستری، بیماری سخت و مرگ مؤثر هستند و این را حتی در روبه‌‌رویی با سویه‌های جدید به اثبات رسانده‌اند.
او می‌گوید: فکر نمی‌کنم هیچ‌گونه‌ای (نوترکیب یا معمولی) بتواند همه کارهایی را که ایمنی انجام داده است، پاک کند. سیستم ایمنی دکمه روشن و خاموش ندارد، بلکه طیفی از موارد محافظت‌کننده دارد.
این سویه نوترکیب در نمونه‌های جمع‌آوری‌شده در ژانویه شناسایی شد. گزارش‌‌ها نشان می‌دهد که ابتلا به این سویه فعلا فقط از فرانسه، دانمارک، آلمان، بلژیک، هلند و آمریکا گزارش شده است.
فرانسه با 35نفر، بیشترین شمار مبتلایان به دلتاکرون را گزارش کرده است. دانمارک نیز با 8مبتلا دومین کشور از نظر شیوع دلتاکرون است. مرکز اروپایی پیشگیری و کنترل بیماری این سویه را هم‌اکنون نگران‌کننده نمی‌دانند.

این خبر را به اشتراک بگذارید