• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
پنج شنبه 26 اسفند 1400
کد مطلب : 156837
+
-

تلاش خودروهای برقی برای فرار از بحران

تولید خودروهای الکتریکی به‌دلیل کمبود تراشه و وقایع اوکراین کاهش و قیمت‌شان افزایش داشته است

حمل‌و‌نقل
تلاش خودروهای برقی برای فرار از بحران

ساسان شادمان‌منفرد- روزنامه‌نگار

خودروهای برقی‌(EV) یکی از مهم‌ترین راه‌ها برای فرار از آلودگی‌‌های زیست‌محیطی به‌حساب می‌آیند. به همین منظور تدابیر گسترده‌ای در نقاط مختلف دنیا برای توسعه آنها درنظر گرفته شده است. بسیاری از شرکت‌های بزرگ خودروساز، طرح‌های متفاوتی را در این خصوص در دست اجرا دارند. با این حال، وقایع اخیر در اوکراین آنها را مضطرب کرده است. نیکل مورد نیاز برای استفاده در باتری خودروهای برقی بیشتر از روسیه تامین می‌شود و اوکراین نیز محلی برای تولید قطعات مختلف ازجمله سیم‌کشی خودروها بوده است. به همین دلیل، تقریبا هر روز اخباری درخصوص توقف تولید و کاهش آن در کارخانه‌های مختلف به گوش می‌رسد. به‌عنوان نمونه، ب‌ام‌و، روز گذشته اعلام کرد که انتظاراتش برای حاشیه سود در بخش خودروسازی را در سال2022 به‌دلیل وقایع اوکراین کاهش داده است.

افتتاح کارخانه باتری
در این میان، مدیرعامل شرکت مرسدس‌ بنز می‌گوید، این خودروساز هزینه‌های خودروهای برقی آینده را کاهش نخواهد داد؛ حتی اگر مجبور باشد فشارهای هزینه زنجیره تامین را که به‌دلیل وقایع اوکراین تشدید شده است، تحمل کند. به گزارش خبرگزاری رویترز، «اولا کائلنیوس»، ‌هنگام افتتاح نخستین کارخانه باتری خودروهای الکتریکی ایالات متحده (EV) توسط این شرکت، تأیید کرد که چشم‌انداز مالی بنز در سال2022 با وجود شرایط به‌وجود آمده، در جای خود باقی می‌ماند. کائلنیوس گفت: «ما همیشه از سرمایه‌گذاری در فناوری و محصولات آینده محافظت می‌کنیم. این بذری است که ما برداشت خواهیم کرد. حتی در سال2020 و در همه‌گیری کووید-19، تحقیق و توسعه را برای پروژه‌های حیاتی کاهش ندادیم.» این موضوع درحالی مطرح می‌شود که وقایع اوکراین باعث نگرانی بیشتر خودروسازان شده است. افزایش قیمت بنزین از زمان عملیات روسیه در اوکراین، چالش‌ها را برای خودروسازان معتبری که هنوز برای کسب سود به‌خودروهای سوخت فسیلی متکی هستند، تشدید کرده است و افزایش قیمت مواد مورد استفاده در باتری‌های EV مانند نیکل که با حجم بالا در روسیه استخراج می‌شود‌ نیز به این صنعت آسیب زده است. او در ادامه گفته است: «مرسدس با تامین‌کنندگانی در اوکراین کار می‌کند که عملکرد آنها مختل شده است، اما خیلی زود است که بگوییم پیامدهای گسترده‌تر آن چه خواهد بود.» کائلنیوس در تلاش است تا انتقال مرسدس از یک شرکت فناوری احتراق داخلی به شرکتی که محصولاتش کربن منتشر نمی‌کند و به نرم‌افزار و قدرت محاسباتی متکی است، سرعت بخشد. مرسدس همچنین در راستای توسعه خودروهای برقی خود روز سه‌شنبه اعلام کرد که
Envision AESC، سازنده باتری ژاپنی، ماژول‌های باتری خودروهای الکتریکی مرسدس ‌بنز ساخت ایالات متحده را تا اواسط دهه از یک کارخانه جدید در ایالات متحده تامین خواهد کرد. کارخانه باتری 600کارگر را استخدام خواهد کرد و تأسیسات مونتاژ بخشی از هزینه 40میلیارد یورویی (44میلیارد دلار) مرسدس محسوب می‌شود که تا سال2030، تمام‌برقی شود. مرسدس که قصد دارد باتری‌های برقی را در اروپا، آمریکای شمالی و آسیا تولید کند، می‌خواهد تا پایان دهه، 8کارخانه سلولی با شرکای خود در سراسر جهان با ظرفیت تولید 200گیگاوات ساعت در سال داشته باشد. کارخانه مونتاژ مرسدس آلاباما که امسال 25ساله می‌شود، می‌تواند خودروهای برقی و احتراقی بسازد. این کارخانه یکی از بزرگ‌ترین کارخانه‌های خودروسازی مرسدس بنز در جهان محسوب می‌شود.

گران‌شدن برقی‌ها
تلاش‌های زیادی برای توسعه خودروهای برقی در دنیا صورت گرفته است، اما بسیاری از مردم هنوز هم خودروهای احتراق درونی را به نمونه‌های برقی ترجیح می‌‌دهند؛ حتی اگر قوانین استفاده از آنها بسیار سخت‌‌تر از قبل شده باشد. با این حال، در شرایط کنونی، بسیاری از برقی‌سازان مجبور به افزایش قیمت شده‌اند. موضوع مربوط به کمبود نیمه‌هادی‌ها هنوز برطرف نشده بود که ماجرای اوکراین از راه رسید. مشکل در تولید تراشه و باتری، یعنی کند‌شدن رشد تولید برقی‌‌ها و البته افزایش ‌قیمت. به‌عنوان مثال، تسلا ظرف یک هفته 2بار شاهد افزایش قیمت در بازارهای خود در آمریکا و چین بوده است. این مهم تنها مربوط به تسلا نمی‌شود و بسیاری دیگر از تولیدکنندگان خودروهای برقی در جهان مجبور شده‌اند قیمت‌ها را افزایش دهند.

مکث
شاسی‌بلند جدید برقی

مرسدس در کنار راه‌اندازی کارخانه باتری‌سازی بیب‌کانتی در آلاباما، یک شاسی‌بلند الکتریکی بزرگ را نیز به نمایش گذاشت که امسال در نزدیکی تاسیسات مونتاژ توسکالوسا در آلاباما ساخته می‌شود. شاسی‌بلند EQS و شاسی‌بلند الکتریکی کوچک‌تر EQE نیز که قرار است در آلاباما ساخته شود، به صف رو به رشد شاسی‌بلندهای الکتریکی می‌پیوندند که به‌دنبال به‌چالش‌کشیدن تسلا در ایالات متحده، چین و اروپا هستند. EQS با پیشرانه‌های متفاوتی عرضه می‌شود که نیرومندترین آن معادل 670اسب‌بخار قدرت دارد. حداکثر سرعت درنظر گرفته شده برای این خودرو نیز 210کیلومتر در ساعت است.

این خبر را به اشتراک بگذارید