• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 22 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 15680
+
-

شرکت فناوری پشت پرده افشای اطلاعات محرمانه هسته‌ای ایران

گزارش بلومبرگ از شرکت Palantir که پلتفرم آن هسته اصلی تحلیل کلان داده‌های آژانس است

فناوری
شرکت فناوری پشت پرده افشای اطلاعات محرمانه هسته‌ای ایران

درحالی‌که همه درباره تصمیم ترامپ برای خروج از توافق هسته‌ای با ایران حرف می‌زنند افراد و شرکت‌هایی پشت پرده وجود دارند که شاید نام‌شان را کمتر کسی شنیده باشد. یکی از افراد مؤثر درباره سیاست‌های هسته‌ای ترامپ، حامی میلیاردر او در سیلیکون ولی به نام پیتر تیل است. بلومبرگ گزارش داده بلافاصله پس از مذاکره ترامپ با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، رئیس‌جمهور آمریکا جلسه‌ای محرمانه با پیتر تیل که بنیانگذار استارتاپ مرموز Palantir است با همراهی سفرا کتز، نایب‌رئیس اسرائیلی شرکت اوراکل داشته است. از محتوای این جلسه، کاخ سفید هیچ جزئیاتی را افشا نکرده اما رابطه پیتر تیل از یک سو با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و از سوی دیگر صمیمت او با ترامپ باعث شده نظرها بار دیگر به Palantir جلب شود. پیتر تیل که عقاید راست افراطی دارد از حامیان مهم مالی ترامپ بوده و پس از انتخاب او به ریاست‌جمهوری هم به‌عنوان عضو کمیته اجرای تیم انتقال ریاست‌جمهوری منصوب شد. بلومبرگ در گزارشی براساس اطلاعاتی که به‌دست آورده این احتمال را مطرح کرده که پیتر تیل نقش مهمی در افشای اطلاعات محرمانه در اختیار آژانس داشته و این اطلاعات را در اختیار ترامپ  و اسرائیل قرار داده است.





همه‌‌چیز زیر سر Palantir

شرکت پیتر تیل یا همان Palantir شاید یکی از مرموزترین و حتی به عقیده برخی مخوف‌ترین شرکت‌های فناوری حال حاضر جهان باشد. موتور بیگ‌دیتای این شرکت هسته اصلی برنامه‌های راستی‌آزمایی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وبسایت خود به صراحت این همکاری را تأیید کرده است. در واقع Palantir مرکز اصلی پلتفرم موزائیکی آژانس برای تحلیل بیگ‌دیتا یا کلان‌داده‌های به‌دست آمده توسط این نهاد است؛اطلاعاتی که کاملا جنبه محرمانه دارد و نباید در اختیار هیچ دولتی قرار بگیرد.
بلومبرگ در گزارشی این احتمال را مطرح کرده که Palantir مقادیر زیادی از اطلاعات محرمانه مرتبط با ایران را که باید فقط در اختیار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باشد، در اختیار دولت ترامپ و رژیم صهیونیستی قرار داده است. این نشریه در گزارش دیگری با عنوان « Palantir همه‌‌چیز را درباره شما می‌داند» به‌صورت مفصل به جاسوسی این شرکت از کاربران کل جهان و همچنین نقض حریم خصوصی پرداخته است.  در واقع Palantir که توسط پیتر تیل و شرکایش با بودجه سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا(سیا) ساخته شد، کلان‌داده‌های محرمانه به‌دست آمده از منابع مختلف اعم از تصاویر ماهواره‌ای، تماس‌های تلفنی، شبکه‌های اجتماعی و حتی بلیت‌های خریداری‌شده هواپیما را تجزیه و تحلیل کرده و آنها را با هم روی نقشه مرتبط می‌کند. در واقع کارشناسان آژانس می‌توانند به وسیله این پلتفرم به‌صورت تحلیل و دسته‌بندی‌شده کلان داده‌های مرتبط با نقاط مختلف جغرافیایی جهان را مشاهده کنند. براساس گزارش بلومبرگ بخش مهمی از فعالیت این پلتفرم موزائیکی هم برای خدمات به بازرسان آژانس به‌ویژه پس از برجام بوده است.علی واعظ، تحلیلگر مرکز بین‌المللی بحران تأیید می‌کند که احتمال دارد مقام‌های اسرائیل بتوانند اطلاعات نادرست را در میان اطلاعات Palantir جایگذاری کنند و آژانس را درباره ایران به مسیری خطا ببرند.


این خبر را به اشتراک بگذارید