• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 25 اسفند 1400
کد مطلب : 156781
+
-

آیین کلنگ‌زنی ساخت 10هزار مسکن در پایتخت برگزار شد

گود باغ آذری خانه می‌شود

زاکانی: در تهران اگر فردی مسکن نداشته باشد باید ۶۵ درصد حقوقش را به اجاره مسکن اختصاص دهد و اگر در طلب خریدن مسکن باشد با شرایط فعلی حدود ۷۰‌سال زمان می‌برد

گزارش
گود باغ آذری خانه می‌شود

عزم شهرداری تهران برای ساخت واحد‌های مسکونی در پایتخت به مرحله اجرایی رسیده است. با کلنگ‌زنی پروژه‌ ساخت‌وساز مسکن در یکی از بافت‌های فرسوده شهر تهران، طرح ساخت 180هزار خانه که پیش از این اعلام شده بود، شروع شد و در سال آینده مراحل اجرایی آن ادامه خواهد یافت تا بر بازار مسکن تأثیر گذارد.
به گزارش همشهری، شهردار تهران در مراسم کلنگ‌زنی طرح تامین مسکن جایگزین گودنشینان باغ آذری، با تبریک میلاد منجی عالم بشریت امام زمان‌(عج) و تقارن آن با بهار طبیعت، گفت: شهرداری خود را مکلف می‌داند در بازار مسکن و قیمت مسکن ورود جدی و نقش‌آفرینی اساسی داشته باشد. این کار نویدی برای حرکت‌های جهادی است که مسیر تامین آسایش و آرامش بیشتر برای مردم خواهد بود. کلنگ‌زنی این مجموعه در باغ آذری منطقه‌۱۶ عملا خداحافظی با آخرین گود تهران یعنی گود سیددرویش است و با ساخت‌و‌سازی‌ که در این گود صورت می‌‌گیرد و تقدیم به کسانی می‌شود که در آن زندگی می‌کنند، شرایط به سمتی می‌رود که تهران با گودهای خود خداحافظی کند.
علیرضا زاکانی با اشاره به ساخت 10هزار واحد مسکونی در بهار‌1401، افزود: کاری که امروز آغاز می‌شود، حاوی پیام ایجاد عدالت در تهران و نزدیک‌کردن فاصله شمال و جنوب است. این کار همچنین معطوف به الگوسازی، ایمنی‌بخشی و محله‌سازی‌ است که با اولویت‌دادن به نوسازی بافت فرسوده انجام می‌شود. لذا باید این کار بزرگ را که امروز در 3منطقه ۱۶ و ۴ و ۵ با هم آغاز شد، تبریک گفت. برای سال آینده ۱۸۰‌هزار واحد را برای ساخت و نوسازی در دستور کار داریم که بخش عمده آن با تفاهمی است که قرار است در قالب قانون جهش مسکن در بافت فرسوده و زمین‌های ذخیره شهری انجام شود.
وی گفت: در تهران اگر فردی مسکن نداشته باشد ۶۵‌درصد حقوقش را باید به اجاره مسکن اختصاص دهد و اگر در طلب خریدن مسکن باشد با شرایط فعلی حدود ۷۰‌سال زمان می‌برد. مسکن ‌در تهران محل صدمه‌زدن به معیشت و سبد زندگی مردم است.

جمع‌آوری ۶۳۰۰ معتاد از ۷ منطقه
شهردار تهران ادامه داد: از آنجایی که در شهرداری از ابتدا اذعان داشتیم که نمی‌توانیم نسبت به نیازهای جامعه و شهروندان بی‌تفاوت باشیم، توجه به حوزه مسکن مورد عنایت قرار گرفت. همچنین الگویی را در حوزه‌های مختلف دنبال کردیم که آن تشکیل قرارگاه‌های عملیاتی بود.
زاکانی اضافه کرد: مثلا در حوزه اجتماعی بنا شد همتی توسط همه نهادها صورت بگیرد. حاصل تشکیل قرارگاه این بود که بالغ بر ۶۳۰۰ معتاد متجاهر از مناطق هفت‌‌گانه جمع و به کمپ‌ها منتقل شدند که این مسیر ادامه دارد.
زاکانی عنوان کرد: وقتی بنا شد در راستای اراده‌ای که در کشور است سالانه یک میلیون مسکن ساخته شود، در تهران تفاهمنامه‌ای را با وزارت راه امضا کردیم و با وجود اینکه در جهش مسکن وظیفه‌ای نداشتیم، قدرالسهم خود را پذیرفتیم تا بتوانیم در نوسازی بافت فرسوده، مسکن‌سازی‌ و فقرزدایی در بافت فرسوده و در نهایت تغییر چهره شهر و ماحصل آن افزایش ایمنی و پایداری شهر مؤثر باشیم. شهردار تهران یادآوری کرد: مفتخریم که همه این امور را دنبال کردیم و سهم ۱۰‌هزار واحدی با همکاری بنیاد مسکن رقم خورد. مرحله اول آن در این 3نقطه احداث بیش از ۳ هزار واحد مسکونی است و برای ۷ هزار واحد الباقی قبل از خرداد سال آینده تمهیدات لازم انجام خواهد شد.
وی بیان کرد: باید برای تامین ایمنی و تغییر چهره شهر در این ۱۸۰هزار واحد درنظر گرفته شده، یک شیوه جدید داشته باشیم که سرانه‌های خدماتی هفت‌گانه نیز در آنها فراهم باشد.

نهضت ملی مسکن 
شهردار پایتخت در جمع خبرنگاران با بیان اینکه هدف‌گذاری این است که ۱۸۰‌هزار واحد برای سال آینده شروع و در هر سال نیز به اقتضای ظرفیت‌هایی که شهر دارد بتوانیم ساخت واحدها را عملیاتی کنیم، گفت: اساس کار شهرداری داشتن زمین و مجوز است که پایه اصلی ساخت به حساب می‌آید. ضمن اینکه شهرداری هم با مجموعه نهادهای انقلابی مانند بنیاد مسکن و هم با بخش خصوصی مشارکت می‌کند.
زاکانی بیان کرد: قدرالسهم ما نصف نصف است اما هر پروژه‌ای اختصاصات خاص خود را دارد. مثلا در پروژه‌ای که در آن حضور داریم بنا‌ست که سرانه‌های هفت‌گانه نیز تامین شود. در این قدرالسهم تفاوت‌هایی ایجاد می‌شود اما زمین و پروانه از شهرداری است و بنیاد مسکن ساخت آن را برعهده دارد. ما هم مابازای آن برای افرادی که در گود ساکن هستند و در محرومیت به‌سرمی‌برند واحد تحویل می‌دهیم و مجموعه گود برای سرانه‌های هفت‌گانه اختصاص پیدا می‌کند. زاکانی ادامه داد: هدف‌گذاری این است که ۱۸۰‌هزار واحد برای سال‌ آینده شروع و در هر سال نیز به اقتضای ظرفیت‌هایی که شهر دارد بتوانیم ساخت واحدها را عملیاتی کنیم و پرونده معضل بزرگ مسکن را در تهران ببندیم.


مکث
تأمین سرانه‌های خدماتی

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در مراسم کلنگ‌زنی طرح تامین مسکن جایگزین گودنشینان باغ آذری، گفت: این پروژه در 3نقطه از شهر تهران به‌صورت همزمان آغاز می‌شود که کلنگ‌زنی در مناطق ۴ و ۵ با حضور شهرداران مناطق و معاونان بنیاد مسکن و در منطقه‌۱۶ با حضور شهردار تهران و به‌صورت بر خط با 2منطقه دیگر انجام شد.
اکبر نیکزاد با اشاره به اینکه این پروژه توسط مهندسان مشاور قوی در چندین جلسه بررسی شده و جزو پروژه‌های فاخر و دارای سرانه‌های هفت‌گانه خدماتی است، افزود: شاه‌بیت کار ما این بود که درنظر بگیریم یکی از مدیران در این پروژه‌ها قرار است ساکن شوند.
او گفت: امیدواریم با همکاری شهرداری عملیات اجرایی ۷‌هزار واحد دیگر نیز آغاز شود تا در نهایت ساخت ۱۰هزار واحد از ۱۸۰‌هزار واحد مسکونی توسط بنیاد مسکن عملیاتی شود.
او بیان کرد: مکان پروژه باغ‌آذری در خدمت خدمات شهرداری اما پروژه افق اکباتان با حوزه حمل‌ونقل عمومی در ارتباط و مجری این طرح خط ۴ متروی تهران است.

این خبر را به اشتراک بگذارید