• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
چهار شنبه 25 اسفند 1400
کد مطلب : 156778
+
-

برای اینکه در روزهای پایانی سال، قربانی مجرمان نشوید این گزارش را بخوانید

جرائمی که شب عید مد می‌شوند

گزارش
جرائمی که شب عید مد می‌شوند

روزهای آخر سال فرارسیده و همه در تب و تاب انجام کارهای عقب افتاده و آماده شدن برای تعطیلات نوروز هستند. در این روزها اما تبهکاران هم بیکار ننشسته‌اند و روزهای پرکار و شلوغی دارند. در این گزارش به مهم‌ترین جرائمی که در این ایام اتفاق می‌افتد می‌پردازیم.

سرقت از منزل
این‌روزها بسیاری از شهروندان سرگرم انجام خریدهای آخر سال هستند. حتی خیلی‌ها در آخرین روزهای سال زودتر به پیشواز تعطیلات رفته و سفرهای‌شان را شروع می‌کنند. همین خالی شدن خانه‌ها فرصت را در اختیار سارقان منزل قرار می‌دهد تا با آرامش بیشتری نقشه سرقت از خانه‌های مردم را عملی کنند. آنها برای انتخاب خانه‌های مورد نظر شگردهای مختلفی دارند. عده‌ای چراغ‌های خانه را نگاه می‌کنند تا اگر خاموش بود با خیال راحت وارد شوند. عده‌ای دیگر زنگ می‌زنند و وقتی هیچ‌کس در را باز نکرد متوجه می‌شوند که صاحب خانه حضور ندارد و حتی عده‌ای دیگر از تبهکاران از شگردهایی مثل قرار دادن بروشورهای تبلیغاتی در درب ورودی ساختمان‌ها استفاده می‌کنند و چند ساعت بعد اگر برگه همچنان سر جایش بود متوجه می‌شوند که کسی در آنجا رفت‌وآمد نکرده و همه‌‌چیز برای سرقت آماده است. اما در این شرایط، شهروندان چطور می‌توانند از دست سارقان منزل در امان باشند؟ مجهز کردن خانه به حفاظ و درهای ایمن و ضد‌سرقت و استفاده از دوربین‌های مداربسته مهم‌ترین این راهکارهاست. در کنار آن روشن گذاشتن یک چراغ در خانه و سپردن خانه به همسایه‌ها می‌تواند تا حدودی امنیت خانه را تامین کند. همچنین نباید هنگام سفر، پول و جواهرات و اشیای گران قیمت در خانه نگهداری شود. پس با رعایت این نکات بد به دل‌تان راه ندهید.

تبهکارانی در پوشش نیکوکار
ایرانی‌ها همیشه در کارهای خیر و انسان دوستانه مشارکت می‌کنند. به‌خصوص در ایام عید نوروز. در این ایام بازار جمع‌آوری کمک برای افراد نیازمند داغ‌تر از همیشه است. شاید این روزها شما هم انبوهی از تماس‌ها و پیام‌های مؤسسه‌های خیریه ناشناس را که معلوم نیست شماره تلفن شما را از کجا آورده‌اند دریافت کرده باشید. مؤسسه‌هایی بی‌نام و نشان که نمی‌شود به آنها اعتماد کرد و به‌نظر می‌رسد اغلب برای خودشان کیسه‌ای دوخته‌اند. حتی بسیاری از آنها کلاهبردارانی هستند که قصدشان فقط و فقط کلاهبرداری و خالی کردن حساب بانکی شماست. پس در این روزها مؤسسه‌های خیریه و افراد مورد اعتماد را برای کمک به افراد نیازمند انتخاب کنید تا در دام کلاهبرداران گرفتار نشوید.

موبایل قاپی در خیابان‌های شلوغ
گران شدن گوشی‌های موبایل سبب شده تا سارقان زیادی با هدف موبایل قاپی در خیابان‌ها پرسه بزنند. این روزها که خیابان‌ها شلوغ‌ترین روزها و شب‌های خود را می‌گذرانند، فرصت برای سارقان بیشتر از قبل فراهم شده است. به‌خصوص در شرایطی که شهروندان سربه هوا هم اغلب درگیر انجام آخرین کارهای عقب‌مانده‌شان هستند. در این شرایط است که در یک چشم به هم زدن، سارقان گوشی‌ها را از دست صاحبان‌شان سرقت می‌کنند. به جز این نباید زورگیران را که ممکن است با تهدید چاقو و قمه برای سرقت گوشی اقدام کنند را فراموش کرد. برای در امان ماندن از سارقان گوشی بهتر است در مراکز شلوغ و پر ازدحام برای صحبت کردن با تلفن همراه‌تان از هندزفری استفاده کنید. همچنین در مکان‌های خلوت گوشی‌تان را از جیب و کیف‌تان خارج نکنید تا چشم سارقان به آن نیفتد. به یاد داشته باشید سرقت شدن گوشی علاوه بر ضرر چند میلیونی، ممکن است اطلاعات شخصی مثل تصاویر، پیام‌های خصوصی و شماره تلفن‌های‌تان را هم بر باد بدهد.

جیب‌بری در مراکز خرید
اگر در این ایام گذرتان به مراکز خرید افتاد، بیشتر مراقب محتویات جیب و کیف‌تان باشید؛ چرا که مطمئن باشید جیب‌برها در کمین‌تان نشسته‌اند. معمولا ترفند آنها به این شکل است که طوری از جیب و کیف‌تان سرقت می‌کنند که اصلا متوجه نمی‌شوید سرقت چه زمانی و چطور اتفاق افتاده است. به همین دلیل در مراکز پرازدحام بیشتر مراقب محتویات جیب و کیف‌تان باشید. نکته مهم اینکه هرگز رمز کارت‌بانکی‌تان را کنار آن قرار ندهید تا درصورتی‌که کیف‌تان سرقت شد سارقان نتوانند حساب بانکی‌تان را خالی کنند. گوشی موبایل‌تان را هم در جای امن و مناسبی نگهدارید. گوشی موبایل یکی از اشیای مورد علاقه جیب‌برها است.

دوره‌گردان اسکیمری
این روزها کمتر کسی اسکناس در جیبش می‌گذارد، حتی فروشندگان دوره‌گرد هم کارتخوان دارند تا مشتریان‌شان را از دست ندهند. اصلا داشتن کارت‌خوان از واجبات کاسبی است. کلاهبرداران اسکیمری هم این موضوع را می‌دانند و از آن برای کلاهبرداری از شهروندان استفاده می‌کنند. اما کلاهبرداری اسکیمری چطور اتفاق می‌افتد؟ ماجرا از این قرار است که کلاهبرداران در پوشش‌های مختلف در قالب فروشنده و دست‌فروش از شما می‌خواهند تا در دستگاه پوز‌شان کارت بانکی‌تان را بکشید. در دستگاه پوز آنها معمولا از وسیله‌ای استفاده شده که وقتی کارت در آن کشیده می‌شود، اطلاعات آن را کپی می‌کند. این در حالی است که شما رمز کارت‌تان را هم به طرف مقابل گفته‌اید و در این شرایط او کارت شما را کپی کرده و با استفاده از رمزی که در اختیار دارد حساب‌تان را خالی می‌کند. پس مراقب باشید در دام کلاهبرداران اسکیمری نیفتید.

تورهای خیالی
امسال که کرونا کمی فروکش کرده، پیش‌بینی می‌شود خیلی‌ها به سفرهای نوروزی بروند. بنابراین بسیاری از شهروندان از روزهای آخر سال به فکر برنامه‌ریزی برای سفرهای نوروزی‌شان هستند و خیلی از آنها از آژانس‌های گردشگری تور یا بلیت هواپیما و قطار می‌خرند. اما بعضی از کلاهبرداران نیز با نقشه‌ای پیچیده در پوشش آژانس‌های گردشگری ظاهر می‌شوند اما هدف اصلی‌شان سرکیسه کردن مردم است. شیوه آنها به این شکل است که در شبکه‌های اجتماعی تورهای ارزان قیمتی را تبلیغ می‌کنند یا در سطح گسترده‌ای برای شهروندان پیامک می‌فرستند. در ادامه هزینه تور یا بلیت هواپیما را از طعمه های‌شان دریافت می‌کنند اما بعد از آن دیگر جوابگو نیستند. در برخی موارد هم دیده شده که پس از کلیک روی پیامک تبلیغاتی مربوط به تور، تلفن همراه شهروندان هک شده و با استفاده از اطلاعات شخصی‌شان به‌حساب بانکی آنها دستبرد زده می‌شود. پس اگر می‌خواهید در این ایام در دام کلاهبرداران گرفتار نشوید، تور و بلیت هواپیما را از آژانس‌های معتبر تهیه کنید.

این خبر را به اشتراک بگذارید