• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
چهار شنبه 25 اسفند 1400
کد مطلب : 156759
+
-

توسعه گردشگری خانواده محور

یادداشت
توسعه گردشگری خانواده محور

سیدمحمدحسین حجازی-مدیرعامل شرکت نوسازی عباس‌آباد

زمانی که از گردشگری سخن به میان می‌آید بسیاری بر این باورند که منظور رفتن به جایی جز محل اقامت و سکونت است که باید برای اوقات فراغت و تفریح با یک برنامه مشخص و زمانبندی شده به آنجا رهسپار شد. این در حالی است که گشت‌ و‌گذار حتی در شهر محل سکونت به همراه خانواده با هدف شناخت ظرفیت‌های موجود آن شهر می‌تواند شکلی از گردشگری باشد که امروزه کارشناسان صاحب‌نظر به آن «گردشگری شهری» می‌گویند. زیرا هر شهری به نوبه ‌خود دارای جاذبه‌های فرهنگی، تاریخی، مذهبی و طبیعی است و قابلیت فراهم کردن گردشگری کوتاه‌مدت و لذت بردن از یک روز تعطیل را برای خانواده‌ها خواهد داشت.
بر همین اساس، امروزه «گردشگری شهری» و اصولا شهرها به‌عنوان مقاصد سفرهای خانوادگی کوتاه‌مدت و در دسترس در جهان به یکی از اصلی‌ترین اهداف گردشگری تبدیل شده است. از این‌رو فعالان و مسئولان شهری باید این فرصت پیش آمده را غنیمت شمرده و در راستای معرفی و گسترش «گردشگری شهری» اقدامات لازم و زیرساخت‌های مناسب را فراهم کنند.
خوشبختانه تهران به‌عنوان پایتخت ایران، دارای پتانسیل‌های کافی برای رشد و توسعه «گردشگری شهری» و معرفی مقاصد گردشگری متنوع به شهروندان خود بوده و باید از چنین موقعیتی به‌ویژه در ایام نوروز که سایه ویروس کرونا روی صنعت گردشگری تأثیر مستقیم گذاشته است نهایت بهره‌ را برد و شهروندان را مجاب کرد که در شهر و دیار خود نیز می‌توانند اوقات فراغت خوبی را به همراه خانواده سپری کنند.
به‌طور کلی، مبنای اصلی توسعه گردشگری در شهرها، بر محوری‌ترین امکان در یک شهر استوار است. منطقه فرهنگی و گردشگری عباس‌آباد نیز با 560هکتار وسعت در سال‌های اخیر بیشتر از هر زمان دیگری به موضوع فرهنگی، گردشگری و تفریحی به‌ویژه با محوریت حضور خانواده‌ها پرداخته است. تا جایی که نه‌تنها دیگر خبری از ساخت و سازهای دهه‌های گذشته و تخریب محیط‌زیست شهری نیست بلکه اراضی عباس‌آباد با تغییر رویکرد و راهبرد، وظیفه و رسالت خود را حفاظت از محیط‌زیست شهری و ایجاد مناطق امن و زیبا جهت حضور خانواده‌ها می‌داند.
رویکرد فعالان مجموعه عباس‌آباد از عمران و ساخت‌وساز به سمت نگاه فرهنگی، گردشگری و تفریحی سوق پیدا کرده است و به‌عنوان قطب گردشگری پایتخت شناخته می‌شود. لذا در طول سال به‌ویژه ایام نوروز 1401تلاش کرده تا با برنامه‌ریزی درست و اصولی میزبان شهروندان تهرانی و سایر شهرهای کشور باشد.
منطقه فرهنگی و گردشگری عباس‌آباد با عنایت به منویات مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) مبنی بر حاکم شدن نگاه فرهنگی و خانواده محور در این مجموعه و همچنین رویکرد شهردار محترم تهران؛ امسال تلاش کرده با توجه به واکسیناسیون سراسری علیه کرونا، برنامه‌هایی را با رویکرد خانواده‌محور و با لحاظ کردن همه سلیقه‌ها پیش‌بینی کند. برگزاری ویژه برنامه‌های «تهران دیدنی- عید شرقی» با جشن‎های متنوع نوروزی با عنوان «آمد بهار جان‌ها» برپا شده است تا بتوان پذیرای خانواده‌ها و گردشگران نوروزی با برنامه‌هایی چون تورهای گردشگری، بازی‌های تعاملی، گذرهای فرهنگ، تولید محتوا توسط مردم و با مشارکت خانواده‌ها و پخش توسط رادیو پل، گذرهای گردشگری، نمایش آداب و رسوم متنوع اقوام مختلف کشور و... بود. ضمن اینکه نورافشانی ویژه و خاص در ساعت 24روز 29اسفند ماه روی «پل طبیعت» و «جشن ملی پرچم» در روز 12فروردین از بارزترین و شاخص‌ترین برنامه‌هایی است که در تقویم ملی کشور لحاظ شده و ارزش افزوده‌ای برای تهران به‌عنوان الگویی برای جهان اسلام ایجاد کرده است نیز در کنار سایر برنامه‌های بهارانه قرار داده شده تا میزبانی برای گردشگرانی باشد که تهران را به‌عنوان مقصد و محل گردشگری خود انتخاب کرده‌اند. امیدواریم در سال پیش رو که مصادف است با آغاز سده پانزدهم شمسی و نویدبخش تعالی انقلاب اسلامی در گام دوم است. سرزمین ایران آبادتر و روشن‌تر از همیشه باشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید