• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
شنبه 22 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 15672
+
-

واکنش بازار سرمایه به خروج آمریکا از برجام


تحلیلگران بر این باورند که با خروج آمریکا از برجام یک سه‌ضلعی مثبت برای رشد بازار سهام شکل گرفته که می‌تواند آینده بازار سهام را ترسیم کند.

به گزارش همشهری، با وجود خروج آمریکا از برجام تحلیلگران بازار بر این باورند که شاخص بورس در روز‌های بعد رشد خواهد کرد زیرا در طول ماه‌های قبل بازار سهام اثرات خروج آمریکا از برجام را در شاخص خود نمایان کرده و این نزول بیش از این طولانی نخواهد شد. با این رویه تحلیل کارشناسان عمدتا در یک سه‌ضلعی تفسیر می‌شود که ضلع اول آن پایان ابهام‌های ناشی از برجام است که تکلیف بازار سهام را روشن‌تر می‌کند، به بیان بهتر بازار سهام از نقطه ابهام که نوعی برزخ فرسایشی به بار آورده بود خارج شد.ضلع دوم این مثلث مبتنی بر وجود پتانسیل‌های رشد در بازار سهام تحت‌تأثیر عوامل اقتصادی است و ضلع سوم این تحلیل مبتنی بر رشد قیمت دلار است که می‌تواند منجر به افزایش شاخص بورس شود.



فرصت رشد از مسیر رشد دلار

  داریوش روزبهانه٬ رئیس هیأت‌مدیره کارگزاری بانک خاورمیانه: با توجه به رشد دلار در یک‌ماه اخیر ٬ فرصت سرمایه‌گذاری در بورس بسیار جذاب و قیمت‌ها مناسب شده است اما در کل فرایندی فرسایشی در بازارسرمایه شروع شده زیرا چشم‌انداز روابط ایران با دنیا مبهم است و مشخص نیست اروپایی‌ها در این میان چه نقشی بازی خواهند کرد.



تا 6‌ماه اتفاق خاصی نمی‌افتد

  سیاوش وکیلی٬ مدیرعامل سرمایه‌گذاری توسعه گوهران امید: طبق دستور خزانه‌داری آمریکا٬ 6‌ماه به شرکت‌های طرف قرارداد با ایران این فرصت داده شده تا به همکاری خود پایان دهند بنابراین در این 6‌ماه تغییر فاحشی در شرایط بازار رخ نمی‌دهد اما اگر اتحادیه اروپا در برجام بماند مشکل خاصی در بازارسرمایه ایجاد نخواهد شد ولی اگر اروپا تحت فشار آمریکا از برجام خارج شود در این صورت صنایع معدنی٬ پتروشیمی و فولاد مثل همیشه از مزیت خوبی برای سرمایه‌گذاری برخوردار خواهند بود و تنها آن بخش از صنعت خودروسازی که به قطعات وارداتی وابسته است٬ احتمالا با کاهش تیراژ تولید مواجه می‌شود.



باید منتظر بود

  ولی نادی قمی٬ مدیرعامل تأمین سرمایه نوین: نمایان شدن اثر خروج آمریکا از برجام به نوع واکنش اروپا و ایران و میزان استقلال سیاست روسیه و چین بستگی دارد٬ چنانچه اروپا با وضع قوانینی بتواند شرکت‌های اروپایی را در برابر تحریم‌های ثانویه آمریکا، محافظت کند٬ آنگاه اثر تحریم‌های آمریکا بر بازارسرمایه کم خواهد بود.



تکلیف بازار سرمایه معلوم شد

  فردین آقابزرگی٬ مدیرعامل کارگزاری بانک دی: خروج آمریکا از برجام یک نمایش مثبت برای بازار سرمایه و بورس بود زیرا تکلیف را مشخص کرد و خیال عده‌ای که فکر می‌کردند با ایجاد چنین تحولی٬ اتفاق خاصی در بورس می‌افتد٬ راحت شد. تا پیش از این اقتصاد و بازار سرمایه ایران با تحریم‌های بانکی و سایر تحریم‌های وضع‌شده مرتبط با برجام خو گرفته بود و تمام آثار این اتفاق در جریان بیشتر معاملات بورس دیده شده بود و به‌نظر می‌آید خروج آمریکا به جز شوک روانی٬ اثر دیگری نخواهد داشت.



دوری از هیجانات

  بهروز خدارحمی، مدیرعامل گروه مالی سپهر صادرات: شرایط بنیادین صنایع در بورس خوب است و با توجه به اصلاح قیمت سهام اکثر شرکت‌ها به‌خصوص در صنایع بزرگ، نرخ‌ها در محدوده‌های حمایتی جذابی قرار دارند تا جایی که با خروج آمریکا از برجام هم، نمی‌توان افت بیشتری برای بازار متصور بود.
 


ریسک خروج آمریکا در بازار سرمایه پیش‌خور شده بود

  عباس آرگون، عضو هیأت نمایندگان اتاق تهران: از آنجا که ریسک خروج آمریکا از برجام و آثار منفی تحریم‌ها، در حوزه بازار سرمایه پیش‌خور شده، چشم‌انداز بازار روشن است و بازار سهام در این مرحله از این قضیه تأثیر چندانی نخواهد گرفت.



تأثیری در روند فعالیت‌ اقتصادی ندارد

  محمدرضا پور‌ابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس: پس از برجام، شاه‌بیت تعهدات گروه 1+5انجام همکاری‌های بانکی در سطح بین‌المللی بود اما در 2سال گذشته این مراودات در سطحی ناچیز باقی ماند، بنابراین خروج آمریکا از برجام بر فعالیت‌های اقتصادی و روند بازارسرمایه ایران تأثیری نخواهد داشت.



استراتژی کسب سود از روند بلندمدت

  شاپور محمدی، رئیس سازمان بورس:  سهامداران حرفه‌ای بازار سهام با اشراف به آثار روانی اخبار برجام بر اثرات کوتاه‌مدت چنین خبرهایی واقف هستند و با توجه به استراتژی بلندمدت خود و درنظر گرفتن میزان سودآوری شرکت‌ها به فروش سهام تمایلی ندارند. با توجه به اینکه ارقام پیش‌بینی سود شرکت‌های فعال در بورس و فرابورس امسال بهتر از دوره‌های مالی قبل است، انتظار می‌رود استراتژی کسب بازده از روند بلندمدت در بازار سهام ادامه یابد.



بی‌تفاوتی بورس به خبرهای برجام

  حجت‌الله صیدی، مدیرعامل بانک صادرات: خروج آمریکا از برجام با تأثیرگذاری منفی بر بورس و بانک‌ها همراه نخواهد شد زیرا تعامل اقتصادی دوطرفه‌ای بین ایران و آمریکا وجود ندارد.
 


تعیین تکلیف به نفع بورس است

  سیدرضا فاطمی، کارشناس بازار سرمایه: براساس یک قانون نانوشته، شفافیت و تعیین تکلیف هر مسئله‌ای در نهایت به نفع بازار سرمایه است و در مقابل، ابهام امری فرسایشی و مضر به حال بازارسهام است، بنابراین خروج آمریکا و تعیین تکلیف برجام برای اهالی بازارسرمایه یک اقدام مثبت تلقی می‌شود.



بازار سهام به کف قیمت رسیده است

  محمدرضا سرافراز یزدی، مدیرعامل کارگزاری آگاه: خروج آمریکا از برجام، پیش از این تأثیر خود را بر بازارسرمایه گذاشته بود بنابراین دیگر بازار شاهد ریزش چندانی نخواهد بود. سهم‌ها به کف قیمتی خود رسیده‌اند و دیگر خروج آمریکا از برجام تأثیر و بحران جدی را بر بازارسرمایه نمی‌گذارد.



سال صعود

  نوید اختری‌زاده، تحلیلگر تکنیکال بورس: خروج ترامپ از برجام، آثار اقتصادی منفی در بازار سرمایه ایران برجای نخواهد گذاشت و حتی اگر در کوتاه‌مدت، شاخص کاهش یابد، این روند به سرعت جبران خواهد شد. پیش‌بینی می‌کنم اگرچه ممکن است شاخص کل، افتی را تا محدوده ۸۹ هزار واحد داشته باشد، اما بعد از آن مجدد به روال صعودی ادامه خواهد داد.

این خبر را به اشتراک بگذارید