• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
سه شنبه 24 اسفند 1400
کد مطلب : 156643
+
-

پیگیری/جاده چالوس در دست تعمیر است

پیگیری/جاده چالوس در دست تعمیر است

حمیده پازوکی - خبرنگار

عصر شنبه (21اسفند ماه) بود که خبر رانش زمین و ریزش کوه در جاده چالوس در رسانه‌ها منتشر شد. یکی از جذاب‎ترین و پرترددترین جاده‌های کشور بر اثر رانشی که به مرور، روند افزایشی به‌خود گرفت، ترک برداشت و بسته شد.
این حادثه پیش از پل زنگوله در مسیر شمال به جنوب جاده چالوس رخ داد و به‌گفته فرهاد مهریاری، مدیرکل بحران و تجهیز ماشین‌آلات سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای کشور، شکاف در ضلع غربی معبر به طول حدود ۱۰۰متر و به‌صورت عمیق ایجاد و موجب اختلاف سطح 20سانتی‌متری جاده شد. 
هم‌اکنون وضعیت این جاده برای گشایش دوباره مشخص نیست و در آستانه نوروز، بار ترافیکی این جاده بر دوش دیگر جاده‌های شمال کشور افتاده است.

عملیات اجرایی از امروز آغاز می‌شود
حادثه جاده چالوس، مسافران و شهروندان شهرهای شمالی را نگران کرده است، با این حال اقدامات راهداری برای بازگشایی این جاده ادامه دارد. 
مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای مازندران درباره وضعیت این جاده به همشهری می‌گوید: پس از وقوع حادثه، تیم‎های ایمنی و نگهداری راهداری استان به همراه پلیس راه به محل رانش اعزام شدند.
 طبق بررسی‌های اولیه برای جلوگیری از آسیب‎دیدن کاربران جاده، ابتدا مسیر به شکل موقت بسته شد. پس از آن به‌دلیل احتمال افزایش رانش زمین و خطرناک بودن، آن جاده به‌طور کلی بسته شد و بار ترافیکی به جاده‌های سوادکوه و راه‌های گیلان انتقال یافت، روندی که هنوز هم ادامه دارد.
حسن جهانیان، درباره تعمیر محل مورد رانش جاده چالوس هم اظهار می‌کند: روز دوشنبه 23اسفند اکیپی برای حمل مصالح مورد نیاز تعمیر جاده به محل ارسال شد و کار اجرای این تعمیر از امروز آغاز می‌شود. ماشین‌آلات مورد نیاز راهسازی در منطقه حاضر هستند تا این فرایند با سرعت هرچه بیشتری انجام شود.

دلایل رانش جاده چالوس
مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای مازندران درباره دلیل وقوع این رانش در جاده چالوس می‎گوید: پدیده رانش زمین به دلایل مختلفی ممکن است اتفاق  بیفتد، از سوی دیگر در همه مسیرها ممکن است رانش‎هایی به وقوع بپیوندد.
رانش زمین اخیر جاده چالوس ارتباطی به فرونشست زمین یا سد سیاه بیشه ندارد، به‌طورکلی این پدیده یک اتفاق طبیعی است که بر اثر فرسایش خاک اتفاق افتاده و از آنجا که در روزهای پیش از نوروز اتفاق افتاده، حساسیت‌برانگیز شده است.
وی با بیان اینکه وضعیت جاده از زمان وقوع رانش تاکنون تغییری نکرده، افزود: فعلا تعدادی بلوک نیوجرسی در محل قرار داده شده تا عبور و مروری انجام نشود؛ چون به جز ایمنی برای انجام عملیات عمرانی هم نیاز داریم که جاده بسته باشد.
جهانیان می‎افزاید: اگر کار ماشین‎های خاک‌برداری پایان یابد و به مرحله دیواره‎سازی برسیم، شاید بتوانیم یک لاین عبوری را باز کنیم که البته این موضوع به پیشروی کار در یکی، دو روز آینده بستگی دارد.

جاده کلا بسته است
مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای مازندران با بیان اینکه هم‌اکنون از هیچ یک از بخش های جاده استفاده نمی‌شود، می‎گوید: جاده چالوس از 80کیلومتری مسیر چالوس-کرج تا خود کرج بسته است.
 البته عبور و مرور روستاهای منطقه که در پایین ‌دست قرار دارند و خطری آنها را تهدید نمی‌کند، برقرار است.
جهانیان با بیان اینکه خبری مبنی بر ترافیک مسیرهای جایگزین اعلام نشده است، اظهار می‌کند: تا فردا (25اسفند) جاده هراز هم به‌علت تعمیرات بسته است، اما این جاده از فردا باز می‌شود و بخشی از بار ترافیک به سمت شمال هم از این مسیر انجام خواهد شد.

    گرچه به اعتقاد کارشناسان حوزه بحران‌های طبیعی، رانش زمینی که در جاده چالوس از ۱۹اسفند شاهد بودیم، رخدادی است که هشدارهای آن از سال ۹۶ داده شده و بار ترافیکی ایجاد شده روی این جاده، منجر به پدیده رانش زمین شد، اما با شرایط ایجاد شده و در صورت بی‌توجهی بیشتر، در سال‌های آینده شاهد تشدید این پدیده‌ها به‌ویژه در ۳استان شمالی کشور 
خواهیم بود. 

این خبر را به اشتراک بگذارید