• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
سه شنبه 24 اسفند 1400
کد مطلب : 156636
+
-

کاهش ترافیک؛ اولویت شهرداری‌ها در سال 1401

مهم‌ترین تمرکز شهرداری‌های مراکز استان‌های کشور در سال آینده روی پروژه‌های ترافیکی، طرح‌های پسماند، قطار شهری و توسعه شبکه‌های فاضلاب و دفع آب‌های سطحی است

گزارش
کاهش ترافیک؛ اولویت شهرداری‌ها در سال 1401

سیده زهرا عباسی - خبرنگار

87هزار پروژه نیمه‌تمام در کشور وجود دارد که 6هزار مورد از این طرح‌ها ملی است و تکمیل آنها طبق برآوردهای مالی 2سال پیش 800هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داشت که این رقم هم‌اکنون افزایش یافته. بابک دین‌پرست، معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزیر کشور خبر داده بود که ۱۷۳۳طرح نیمه‌کاره در استان‌ها ازجمله ۳۰۱طرح ملی امسال باید به بخش خصوصی واگذار شود. پروژه‌های نیمه‌تمام فقط مربوط به بخش خصوصی یا دولتی نیست و شهرداری‌ها به‌ویژه در کلانشهرها هم پروژه‌های مهمی دارند که یا نزدیک به تکمیل است یا برای تکمیل نیازمند تخصیص اعتبار. گزارش پیش‌رو بررسی کلی از مهم‌ترین پروژه‌های مراکز استان‌ها و کلانشهرهاست تا بدانیم شهرداری‌ها تمرکز اجرایی و اعتباری خود را صرف کدام بخش از نیازهای شهروندان کرده‌اند.

پروژه‌های ترافیکی در اولویت
بررسی پروژه‌های اعلام شده از سوی شهرداری‌، شورای شهر و شهروندان در مراکز استان‌ها به‌عنوان اولویت نشان می‌دهد پروژه‌های محلی چون آسفالت معابر، افزایش سرانه فضای سبز، تعریض خیابان‌ها و به‌طور کلی پروژه‌های ترافیکی بیشترین سهم را در طرح‌های عمرانی و بودجه شهرداری‌ها به‌خود اختصاص داده‌اند. از مهم‌ترین این پروژه‌ها در مراکز استان‌ها و کلانشهرها در این بخش می‌توان به تقاطع‌های هم‌سطح، ایجاد و تکمیل‌ بزرگراه‌ها، رفع گلوگاه خیابان‌ها، تعریض خیابان‌های اصلی، تکمیل پل‌های روگذر و ایجاد پیاده‌ها در بافت‌های تاریخی و پررفت‌وآمد اشاره کرد.

وعده تکمیل 2ابرپروژه ترافیکی در اهواز
کلانشهر اهواز به‌عنوان چهارمین شهر بزرگ ایران هم طی سال‌های گذشته میزبان طرح‌های بزرگی در این بخش بوده است. شهردار این کلانشهر با بیان اینکه شهرداری هم‌اکنون 2ابرپروژه را در دستور کار ویژه دارد به همشهری می‌گوید: پروژه تقاطع بزرگ غیرهمسطح میدان دانشگاه اهواز 2سال پیش کلنگ‌زنی شد و قرار بود در مدت 18ماه اجرایی شود. رضا امینی با اشاره به برخی مشکلات اعتباری و کندی این پروژه می‌افزاید: این ابرپروژه پیشرفت خوبی در حدود 70درصد دارد و امیدواریم تا پایان مرداد سال آینده آن را در اختیار مردم قرار دهیم. وی با تأکید بر اینکه اعتبار مورد نیاز برای تکمیل این پروژه در اعتبار سال آینده اهواز دیده شده است ابرپروژه بعدی شهرداری را تقاطع غیرهمسطح شهید بندر می‌داند و می‌گوید: بخشی از پل‌ این پروژه تا خرداد و بقیه آن نیز تا شهریور سال بعد به پایان می‌رسد. او همچنین درباره پروژه متروی اهواز به‌عنوان یک پروژه نیمه‌کاره که سال‌ها به دغدغه‌ شهروندان تبدیل شده است، ادامه می‌دهد: این پروژه یک مشکل حقوقی دارد و پرونده آن در دادگاه باز است که امیدواریم تکلیف این پرونده اوایل سال آینده مشخص شود.‌امینی تأکید می‌کند بودجه مورد نیاز برای آغاز به‌کار این طرح متوقف شده به‌صورت اوراق مشارکت در اعتبار 1401شهرداری دیده شده است، اما تا نتیجه دادگاه
مشخص نشود، نمی‌توان طرح را مجدد کلید زد.

اجرای 61 کیلومتر بزرگراه در شیراز
معاون فنی و عمرانی شهرداری شیراز نیز یکی از مهم‌ترین پروژه‌های شهرداری این کلانشهر را اجرای طرح‌های بزرگراهی می‌داند و به همشهری می‌گوید: 61کیلومتر بزرگراه در دستور کار از جمله بزرگراه  شهید سلیمانی، 55متری شمال آفرینش، امتداد کمربندی شمال شرق شیراز و... در دستور کار است.  محمد امین همچنین از ایجاد 1200 هکتار فضاسازی پارک‌ و بوستان، تکمیل خط 2 مترو و‌2500میلیارد تومان برنامه‌ریزی برای ایجاد ابنیه فرهنگسرا، سینما،‌ تئاتر و ساختمان خدماتی در شیراز خبر می‌دهد. 

طرح‌های پسماند، لنگ اعتبار
بعد از طرح‌های ترافیکی می‌توان طرح‌های مرتبط با دفع پسماند، ایجاد کارخانه‌های کمپوست و تعیین تکلیف زباله‌سوزها را از اولویت‌های شهرداری‌های مراکز استان‌ها هم‌اکنون و سال آینده دانست؛ پروژه‌هایی که اغلب با مشکلات اعتباری دست‌وپنجه نرم می‌کنند. یکی از مهم‌ترین نمونه‌های بحرانی این ماجرا را می‌توان در بجنورد دید به‌طوری که معاون خدمات شهری شهردار بجنورد در این‌باره می‌گوید: مرکز دفن پسماندهای شهری بجنورد از سال۷۲ در زمین‌های باباموسی مستقر است، اما این دره اشباع شده است. مجید شادکام می‌افزاید:  تکمیل ایستگاه میانی پسماند ۳میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و تلاش داریم تا این اعتبار را سال آینده تامین کنیم.

    قطار شهری، تکمیل و توسعه شبکه‌های فاضلاب و دفع آب‌های سطحی، ساماندهی حاشیه‌ها، انتقال مشاغل مزاحم، ایجاد فضاهای فرهنگی و تفریحی و پروژه‌های خاصی چون بزرگ‌ترین چرخ و فلک ایران در بوشهر، تکمیل بزرگ‌ترین مجموعه صخره‌نوردی کشور در زاهدان، پیگیری شهر هوشمند در ایلام به‌عنوان پایلوت و تراموای شیراز را می‌توان اولویت‌های بعدی شهرداری‌ها دانست که البته با توجه به مشکلات اقتصادی، تحریم و کمبود اعتباری شهرداری‌ها شاید چندان نتوان به وعده‌های تعیین شده برای تکمیل‌شان امیدوار بود.

مکث
 هم‌افزایی کلانشهرها در اجرای پروژه‌های عمرانی

‌ رئیس دوره‌ای کمیسیون فنی و عمرانی شهرداری‌های کلانشهرهای ایران با اشاره به برگزاری اولین نشست این کمیسیون و تشکیل کمیته‌های تخصصی تا پایان سال به همشهری می‌گوید: هدف از تشکیل این کمیسیون که همه معاونت‌های فنی شهرداری‌های کلانشهرها عضو آن هستند، ایجاد وحدت رویه است. محمد امین با بیان اینکه دیگر شهرداری‌های کشور نیز می‌توانند به عنوان مهمان در جلسه‌های کمیته‌های تخصصی این کمیسیون حاضر شوند، می‌افزاید: در واقع این کمیسیون به دنبال هم‌افزایی میان کلانشهرها برای اجرای پروژه‌هاست تا شهرداری‌ها تجربه‌های موفق یا ناموفق خود را با هم به اشتراک بگذارند تا از تکرار تجربه‌های شکست خورده و هدررفت اعتبار جلوگیری شود.  معاون فنی و عمرانی شهرداری شیراز با تاکید بر اینکه آمار تجمیعی از آخرین وضعیت پروژه‌های کلان کلانشهرها وجود ندارد، اظهار می‌کند: قرار است اگر کلانشهری در یک پروژه موفق شده است‌، راهکارهایش را در اختیار مدیران دیگر کلانشهرها هم بگذارد تا مسیر رفته را مجدد طی نکنند.  تقسیم‌بندی کمیته‌های تخصصی این کمیسیون به گفته امین تا پایان سال به معاونت‌های فنی کلانشهرها ابلاغ خواهد شد. 

این خبر را به اشتراک بگذارید