• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
سه شنبه 24 اسفند 1400
کد مطلب : 156605
+
-

بحران با قرنطینه قطب فناوری چین

فناوری
بحران با قرنطینه قطب فناوری چین

زهرا خلجی -  روزنامه‌نگار

فاکسکان، تامین‌کننده اپل، روز دوشنبه پس از آنکه مقامات مرکز فناوری جنوب چین دستور قرنطینه شهر 17.5میلیون‌نفری شنژن را برای مقابله با شیوع کووید-19صادر کردند، 2تا از بزرگ‌ترین سایت‌های تولیدی خود را در این شهر تعطیل کرد. فاکسکان، بزرگ‌ترین تولید‌کننده گوشی‌های آیفون از شرکت اپل، در انتظار توصیه دولت محلی برای تعیین زمان بازگشایی کارخانه‌ها است.
چین درحالی‌که با افزایش موارد کووید-19دست و پنجه نرم می‌کند، قرنطینه‌های نسبی را در مراکز تجاری اصلی شانگهای و شنژن اعمال کرده است، که نگرانی‌ها را در مورد اختلالات زنجیره تامین جدید جهانی افزایش داده و هدف رشد اقتصادی کشور را تهدید می‌کند. اقتصاددانان نسبت به اختلالات گسترده برای تولیدکنندگان به‌دلیل تعطیلی بندر، فرودگاه و کارخانه هشدار دادند زیرا ثروتمندترین مناطق کشور در قرنطینه قرار دارند. شنژن چین در واقع معادل سیلیکون ولی در آمریکاست.
به گزارش فورچون، مسئولان شنژن پس از گزارش 66مورد جدید ابتلا به کووید در روز، دستور قرنطینه سراسری شهر را در روز یکشنبه صادر کرد. به‌گفته مقامات بهداشت این شهر، از اواخر فوریه تعداد کل مبتلایان این شهر به بیش از 400نفر رسیده بود. این قرنطینه احتمالا یک هفته باقی به طول می‌انجامد و در این مدت به‌گفته مقامات بهداشتی، همه شهروندان 3 بار مورد آزمایش قرار خواهند گرفت.

تأثیر قرنطینه بر تولید غول‌های فناوری
شرکت فاکسکان درباره این توقف در تولید به فورچون گفت: خط تولید ما برای روبه‌رویی با حداقل تأثیر بالقوه قرنطینه در شنژن تنظیم شده است و به همین دلیل از سایت‌های تولید متنوع این شرکت در سایر نقاط چین بهره می‌برد. علاوه بر تغییر مسیر زنجیره تامین اپل، قرنطینه یک هفته‌ای در شنژن می‌تواند باعث اختلال عمده در خطوط عرضه بین‌المللی سایر غول‌های فناوری شود. شنژن خانه برخی از بزرگ‌ترین بنادر جهان و پایانه اصلی تجارت بین ایالات متحده و چین است. در ماه ژوئن که باز هم در مسیر مقابله با شیوع کووید، مقامات محلی، عملیات در بندر یانتیان شنژن را متوقف کردند، باعث عقب‌ماندگی حمل‌ونقل شد که جبران آن ماه‌ها طول کشید. یانتیان، چهارمین بندر بزرگ جهان است و تقریبا 90درصد از محموله‌های الکترونیکی چین را پردازش می‌کند. یکی از مدیران غول کشتیرانی مرسک، بسته‌شدن چهار هفته‌ای این بندر در سال گذشته را اختلالی بسیار بزرگ‌تر از گیر کردن کشتی Ever Given در کانال سوئز توصیف کرد. روز دوشنبه نیز سخنگوی مرسک گفت که این شرکت همچنان فرایند محاسبه میزان تأثیر قرنطینه اخیر شنژن را پشت سر می‌گذارد. البته بلومبرگ گزارش داده است که بندر یانتیان به روال معلوم در حال فعالیت است.

خطر شیوع بیشتر در شنژن
اما شنژن به‌عنوان مهد غول‌های فناوری ازجمله شرکت‌های فناوری تنسنت و هواوی به نسبت سایر شهرهای چین به‌طور بالقوه بیشتر در خطر شیوع کووید-19است. جنوبی‌ترین قطب فناوری که با هنگ کنگ هم مرز است هم‌اکنون از زمان شروع پاندمی بدترین شیوع را پشت سر گذاشته و روزانه بیش از 30هزار مبتلا را به ثبت رسانده است. شنژن بخش اعظم موارد جدید ابتلا به کووید را از هنگ کنگ دنبال کرده است و باوجود اینکه مرز بین این دو کشور بسته شده است اما همچنان در فضای مجازی، چینی‌ها شیوع اومیکرون در شنژن و سایر شهرهای چین را به گردن هنگ کنگ می‌اندازند. لین هانچنگ، وزیر بهداشت شنژن در این‌باره می‌گوید: اگر پیشگیری و کنترل با قدرت و منظم انجام نشود می‌تواند به بزرگ‌ترین شیوع از زمان شروع همه‌گیری در این شهر منجر شود.

تأثیر بر شاخص بورس 
در شمال شانگهای، مرکز مالی اصلی چین و خانه هزاران مهاجر استرالیایی، به ساکنان توصیه شده است که شهر را ترک نکنند. در شانگهای که بزرگ‌ترین شهر چین با تقریبا 25میلیون نفر است مدارس تعطیل شده‌اند، کلاس‌ها به‌صورت آنلاین برگزار می‌شوند و بسیاری از کارکنان ادارات روز دوشنبه به‌صورت دورکار خود را انجام دادند. شاخص Hang Seng هنگ‌کنگ نیز بعد از ظهر دوشنبه با 3.8درصد کاهش به 19765رسید که برای نخستین بار در 6 سال گذشته به زیر 20هزار تا می‌رسید. این امر ناشی از فروش سهام شرکت‌های فناوری چینی مانند Tencent و Alibaba بود. شاخص شانگهای کامپوزیت هم 1.3درصد کاهش یافت.

این خبر را به اشتراک بگذارید