• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
سه شنبه 24 اسفند 1400
کد مطلب : 156592
+
-

نوروزخوانی3 هزار ساله در مازندران

پیشینه
نوروزخوانی3 هزار ساله در مازندران

نوروزخوانی در بیشتر مناطق ایران در جریان است؛ آیینی نمایشی و موسیقایی که براساس فرهنگ‌ها و باورهای مردمان هر منطقه شکل گرفته است. نوروزخوانی خودش پیشینه‌ای چند هزار ساله دارد که در هر منطقه نیز دارای سابقه تاریخی است به‌طوری که در مازندران آیین 3 هزار ساله‌ای است که از نیمه اسفندماه در مناطق مختلف استان مازندران اجرا می‌شود و نوروزخوانان، با حضور در شهر‌ها و روستاها، شادباش آمدن بهار را می‌دهند.
مازندران از فرهنگ و تمدن بسیار کهن و اصیل آریایی برخوردار است و به‌دلیل داشتن این تمدن باستانی و دیرینه، مراسم‌های باستانی و به‌دلیل علاقه به دین و مذهب، مراسم مذهبی باشکوهی در این دیار کهن برگزار می‌شود. پس از گرویدن مردم آن به اسلام، برخی از مراسم باستانی بسته به فرهنگ مردمان مختلف مازندرانی با آداب اسلامی درآمیخته و بنابراین شیوه اجرای آن در هر روستا با روستای دیگر متفاوت است.
در نوروز خوانی افرادی که به آنها نوروزخوان گفته می‌شود پیش از آغاز فصل بهار به‌صورت دوره‌گردی به شهر‌ها و روستا‌های مختلف می‌روند و اشعاری در مدح بهار یا با ذکر مفاهیم مذهبی به‌صورت بداهه می‌خواندند. این اشعار به زبان فارسی یا زبان‌های محلی بوده و پس از اسلام اغلب پس از ستایش خدا، در مدح امامان شیعه گفته می‌شده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید